Der udkommer ikke mange udgivelser, man bare skal eje, men her er en af dem! Så meget godt ekstramateriale, en hæderlig audiovisuel præsentation og så mange gode film fra en af tidernes største filmskabere. Behøver man sige mere?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Thomsen 12 år siden

Nemlig. Jeg kan forstå, hvis man synes, at "Barry Lyndon" er langsom og kedelig (selvom der er en helt specifik pointe med tempoet). Men at underkende dens værdi indenfor fotograferingen - så ryger al troværdighed altså ud ad vinduet!

Da sammenslutningen af amerikanske filmfotografer, ASC, i 1999 stemte om de bedst fotograferede film i perioden 1950-1997, endte "Barry Lyndon" på en særdeles flot 16. plads. Det var foran titler som bl.a. "Manhattan" og "The Good, the Bad, and the Ugly". Men hvad ved de samlede amerikanske filmfotografer da også om filmfotografi? Tydeligvis ikke så meget som Bo Brinch...
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#12 Lord Beef Jerky 12 år siden

Er billederne skåret, eller er der mulighed for at vælge dem i 4:3 format?
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#13 The Insider 12 år siden

#9, hehe, tak tak og right back at ya! :-)

#12, "Shining", "Full Metal Jacket" og "Eyes Wide Shut" er vist de eneste, som er beskårne? De gengives dog nøjagtig som de blev præsenteret under biografudgivelserne i hhv. 1980, 1987 og 1999, og jeg går stærkt ud fra, at Kubrick havde en stor finger med i spillet ifht. framingen.
War. War never changes.
Gravatar

#14 PredatorX 12 år siden

Kruse (8) skrev:
Jeg kan kun sige at jeg er dybt dybt uenig med anmelderen omkring "Barry Lyndon". Jeg mener bestemt at den er fremragende, og byder på masser af visuelt smukke scener(Og det er helt fortjent at den fik en oscar for fotografering).

Den er nok også nummer 2 hos mig, lige efter "A Clockwork Orange". En helt igennem fantastisk film! :)


Jeg er helt enig med dig! Barry Lyndon er fantastisk, og det har i høj grad noget med billedsiden at gøre.

Jeg har den amerikanske boks, hvor både Strangelove og Spartacus er med.. Hvorfor er de ikke med i den danske?? Det er da for pinligt...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#15 Lord Beef Jerky 12 år siden

#13 Nu blev jeg så lige n00b... blev de vist i 4:3 som de blev skudt i dengang? Jeg foretrækker i hvert fald at se filmene med det fulde billede, og der havde man skåret det til widescreen til DVD-boksen. Jeg ved godt, at han selv har sagt, at han havde sørget for, at der ikke foregik alt for meget i det område, som senere hen muligvis skulle skæres, men i og med at det selv er hans foretrukne format, og den måde filmene oprindeligt er tiltænkt, vil jeg da foretrække at se dem sådan.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#16 PredatorX 12 år siden

Lord Beef Jerky (15) skrev:
#13 Nu blev jeg så lige n00b... blev de vist i 4:3 som de blev skudt i dengang? Jeg foretrækker i hvert fald at se filmene med det fulde billede, og der havde man skåret det til widescreen til DVD-boksen. Jeg ved godt, at han selv har sagt, at han havde sørget for, at der ikke foregik alt for meget i det område, som senere hen muligvis skulle skæres, men i og med at det selv er hans foretrukne format, og den måde filmene oprindeligt er tiltænkt, vil jeg da foretrække at se dem sådan.


Kubrick forlangte at de blev vist i 4:3 format i biografen...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#17 Kruse 12 år siden

PredatorX (14) skrev:
Jeg har den amerikanske boks, hvor både Strangelove og Spartacus er med.. Hvorfor er de ikke med i den danske?? Det er da for pinligt...


Jeg ved det ikke helt præcist, men jeg kunne forestille mig at det har noget at gøre med at det ikke er de samme der har rettighederne til dem i henholdsvis USA og Europa.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#18 PredatorX 12 år siden

#17

Det virker meget logisk :) Men det kan vel ikke undre de danske udgivere, at man så køber sine varer i udlandet :D
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#19 BN 12 år siden

Hold fast hvor er jeg dog uenig med anmelderen i hans syn på 'Barry Lyndon'! ... Men der er allerede andre der har kommenteret hans udtalelser om denne film, så det er der ikke grund til at sige mere om.

Hvad der undrer mig mest, er at han synes, at 'Eyes Wide Shut' er Kubricks "mest vellykkede" film. Her synes jeg godt nok, at '2001: A Space Odyssey' er et langt mere originalt og banebrydende værk, som også indtager en stor plads i filmhistorien. Hver eneste scene i den er ikonisk, den er gennemarbejdet og perfekt ned til mindste detalje. Den er en sand tour de force med hensyn til optimal udnyttelse af filmsproget, ja, en opvisning i alt det, som levende billeder kombineret med lyd og musik kan - og som adskiller det fra de andre kunstneriske og fortællende udtryksformer: bogen, tegneserien, maleriet, teaterstykket og radio-hørespillet.

Også 'A Clockwork Orange' og 'Barry Lyndon' er i mine øjne mere definitionen på Kubrick når han er på toppen af kreativitet og originalitet. Sammenlignet med dem synes jeg, at 'Eyes Wide Shut' er en mere ordinær film, omend den da stadig bærer hans umiskendelige fingeraftryk.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#20 JannikAnd 12 år siden

PredatorX (18) skrev:
#17

Det virker meget logisk :) Men det kan vel ikke undre de danske udgivere, at man så køber sine varer i udlandet :D
True! Men det gælder vist alle reg. B udgaver af boksen, som til gengæld er en del billigere end den amerikanske.

Skriv ny kommentar: