Skuespillerne virker også veloplagte, og igen får Karl Urban (Enterprises evigt sarkastiske overlæge, McCoy) og Simon Pegg (rumskibets skotske, frembrusende maskinmester, Scotty) de sjoveste replikker. “Star Trek” var bedst, når den følelsesladede Kirk (Chris Pine) og den logiske, stoiske Spock (Zachary Quinto) røg i totterne på hinanden, og det er forfatterne tydeligvis bevidste om i de første 45 minutter af “Star Trek Into Darkness”, hvor manglen på nævneværdige overraskelser opvejes af den fortsat stærke kemi mellem Pine og Quinto og de skiftevis drilske og seriøse konfrontationer mellem mændene, som alle er uhyre velskrevne. Der er altså stadig tale om et af genrens mest fascinerende venskaber, men varmen og dynamikken mellem figurerne glimrer desværre ved sit fravær i sidste halvdel af “Star Trek Into Darkness”.

Se også: Filmz TV: EKSKLUSIVE “Star Trek Into Darkness”-interviews!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 enfilmnørd 10 år siden

Ispep (40) skrev:
Forkert. Stort set alle aviser giver den 4/6.


Fair nok vil dog men 4 af 6, jo er tættere på middel end fantastisk. ligeledes er der en del af de anmeldere jeg altid læser, mindre begejstrede.
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#42 Ispep 10 år siden

#41

4 ligger sig jo imellem 3 og 5. Så jeg ved ikke om den er mere tæt på middel (3) end fremragende (5). De danske aviser er på 4, hvilket er vel fint - men døm selv, tænker jeg.
Gravatar

#43 Riqon 10 år siden

Efter at have set her, at den fik 3 stjerner af Johan, sænkede jeg forventningerne lidt. Jeg ville dog nok give den 4 stjerner. Men skuffet er jeg alligevel på mange punkter.

* Lidt mere Khan-baggrundshistorie havde været godt. Selv om jeg kender den, så ville jeg gerne have set, hvor han kom fra i en ny film. Mine kammerater er ikke trekkies, og det eneste, de forstod om ham, var, at han var en "smart superskurk". Jeg synes, det er underligt, at dette gik galt, for det må Abrams og resten holdet da have vidst ville være vigtigt at få gjort grundigt? Karakteren fortjener 2-3 flashback på mindst 10 minutter til sammen! De kunne sagtens have sparet noget af al snakken om torpedoer væk til fordel for dette... men han var stadig en mere karismatisk tilstedeværelse end Eric Bana-skurken.

* Jeg blev virkelig skuffet, da det gik op for mig, at filmen var slut. Finalen manglede. Khan blev endelig besejret i en nævekamp af Mr. Spock, som pludselig gik i McClane-mode (wtf?)... han slog ham bevidstløs, og det var dét. Virkelig antiklimaktisk.

* Der var flere fede actionsekvenser, men det virkede til, at de bedste af dem var i starten af filmen, mens de mere tåbelige var i slutningen (igen, antiklimaktisk). Særligt scenen hvor Kirk sparker kernereaktoren i gang er da helt hul i hovedet...

* Mr. Spock er håndteret bedre i denne film end i den sidste, synes jeg, men at han er blevet kæreste med Uhura kan jeg stadig ikke se fidusen i. Jeg ved, det bygger på ideer fra originalen, men jeg ser slet ikke, at det er i tråd med Spock-karakteren i øvrigt.

* Samtidig synes jeg også, det virker underligt, at den slutter, hvor tv-serien starter (og hvor også 1'eren sluttede): Med at de nu er klar til at rejse ud og møde nye livsformer på deres 5-årige mission, where no man has gone before. Med undtagelse af de første 10 minutter, så var der ikke ret meget Star Trek eventyrånd over denne.


Men hvad jeg godt kunne lide var, at jeg oplevede ganske stor gensynsglæde ved de mange referencer til resten af universet. Karaktererne fungerede (selv om Cumberbatch rigtignok ikke kom til sin ret), særligt Kirk. Jeg synes egentlig også, plottet var godt, selv hvis det kunne være blevet bedre fortalt. Filmen gik sjældent i stå, efter min mening, faktisk havde jeg ikke haft noget imod, den sænkede tempoet til fordel for mere drama. Humoren fungerede for det meste. Alt i alt en helt fin sci-fi actionflick. Dens største problem er, at man, hvis man har kendskab til Star Trek, nok havde forventet en del mere.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#44 JulianPetersen 10 år siden

Har lige været inde og se den og jeg er meget skuffet .. Jeg er ikke trekkie men har dog set det meste af det "gamle" star trek og jeg havde rimelig høje forventninger til denne film men må sige at den ikke kan få mere end 2/6 af mig, og det er kun fordi den er imponerende flot at se med flotte aktionsekvenser men "plottet" er fladt og kedeligt. ved ikke hvem jeg er mest sur på, ham der har skrevet filmen eller JJ som burde ha kastet dette manus i skralderen..
Gravatar

#45 Hungus 10 år siden

Lækker film!

Det er som om jeg ikke har set den samme film som Johan fra Filmz.

Er man Trekkie, er der fede referencer til den originale serie og film.

3D er overaskende fedt.

Lyden er overaskende overaskende overaskende! fedt.

4 ud af 5 her fra.
Gravatar

#46 The Insider 10 år siden

#43,
Jeg tænkte også, at det var en GIGANTISK forspildt mulighed, at man ikke gravede lidt dybere i Khans fortid. Men generelt synes jeg altså bare, at han fremstår som en hamrende vag figur. Og hvis jeg ikke allerede kendte ham, ville han fremstå endnu svagere. For det første virker han slet ikke menneskelig, fordi han udelukkende formulerer sig i lange, kringlede monologer - han taler, som ingen mennesker taler i virkeligheden. Derudover... Han træder jo ikke engang i karakter som skurk før de - reelt set - sidste 10 minutter af filmen, hvor han pludseligt tænker "nåja, når nu jeg har det her store rumskib, kan jeg da lige så godt smadre Enterprise"... Hvorfor katten skråler Spock hans navn? Peter Weller står for 98,7% af de skader, som Enterprise har lidt.

Og jeg er HELT enig med dig i, at filmen i dén grad savnede et klimaks med mere pondus. Det føltes mere som en af den slags actionscener, der bør dukke op MIDT i en film.

Jeg var slet ikke skeptisk omkring brugen af Khan som så mange andre fans, men jeg er ret trist over, at når man så endelig tager fat i ham, gør man ham ikke justice. Jeg har slet ikke lyst til at lære denne nymodens Khan bedre at kende.
War. War never changes.
Gravatar

#47 Riqon 10 år siden

#46 -

Jeg synes, det kunne være fedt, hvis de afslører i III'eren,
at Khan faktisk plejede at bo sammen med en hobbit på 221B Baker Street. :)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#48 The Insider 10 år siden

Det ville være en velkommen twist!
War. War never changes.
Gravatar

#49 Tyskeren 10 år siden

Hey fik lige set filmen igår (måske vigtigt at nævne jeg aldrig har set star trek serien eller de gamle film) men er jeg den eneste der synes
det var en kæmpe "wuss out" ikke at lade Captain Kirk dø. Det kunne vel også sagtens lade sig gøre, for selvom jeg aldrig har fulgt med i serien ved jeg da at der også er en anden kaptajn på et tidspunkt, kunne de ikke bare skrive ham ind i serien?


For mit vedkommende ville det i hvert fald have gjort filmen bedre som helhed.

Synes forresten filmen var på niveau med den første (med den undtagelse at skurken var væsentlig bedre denne omgang)

(spoiler-advarsel indsat af admin)
Gravatar

#50 Tyskeren 10 år siden

Oh shit, sorry for spoiler : / , glemte jeg helt at overveje, godt i står klar til at redde situationen

Skriv ny kommentar: