Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.
Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.
#111 filmz-john doe 19 år siden
Når nu samtlige anmeldere i det danske land har udtalt, at der er problemer med filmenes dialog, er der nok noget om snakken tror du ikke? De har trods alt belæg for at udtale sig i en filmdramaturgisk sammenhæng - har du det? Når du er syg, og vil vide, hvad du fejler, er du vel også mest interesseret i at høre en god læges mening - ligesom man helst vil høre en god filmanmelders holdning når det kommer til, hvad en film 'fejler'.
Det er fint, du godt kan lide filmene, og det skal du have lov til. Men du skal ikke forvente, du kan overbevise andre om at en lort ikke er en lort, når den ligner, lugter, føles og smager som lort. Ligemeget hvor lange indlæg du skriver. :)
#112 morten300 19 år siden
#113 BN 19 år siden
eftersom det var i den her tråd bruce og jeg kom til at diskutere emnet, så er mit svar ti dig:
I don't think so.
#114 filmz-incubus 19 år siden
Har i øvrigt læst to anmeldelser af Episode III, hvor den ene gav den 3/6 og den anden 5/5, bare lige for at komme med et lille eksempel.
#115 piazorro 19 år siden
- meld jer ind i gruppen på Facebook
#116 filmz-Kadann 19 år siden
Jo, det var det. :)
#115 -
Brug lige spoilerfunktionen.
#117 BN 19 år siden
Jeg kan set ikke følge dig: Blandt filmhistoriens mesterværker findes der da mange film, som man man betegner som fejlfri, og det er jo det der gør dem til mesterværker: at handling, skuespil, billeder, musik og effekter gå op i en højere enhed, så det er en sand nydelse på enhver måde.
Iøvrigt synes jeg, at et par af Jake Lloyd's/9-årige Anakins replikker godt kunne have været undværet, og det samme med et par af Jar Jar Binks allermest reggae- og rastafarimands-agtige replikker - for nu at nævne nogle små skønhedsfejl. Så absolut fuldkommen ned i enhver detalje siger jeg jo ikke, at Episode I er. Men de pågældende detaljer er i den store sammenhæng for ubetydelige til at rokke ved det overordnede indtryk af filmen.
Hvad med DIN "INDÆDTE" angreb på Episode I og II? Hvad viser dén så om DIG????
Det er ikke korrekt at samtlige anmeldere har udtalt at der er problemer med filmens dialog, Jakob Stegelmann fra Troldspejlet har ikke udtalt sig negativt om dialogen, ihvertfald ikke så vidt jeg ved. Og der skal nok være andre der ligesom mig mener, at dialogen SKAL være som den er.
Om JEG har belæg for at udtale mig i en filmdramaturgisk sammenhæng? Ja, så absolut, eftersom jeg har studeret filmmediet siden jeg var 14 år gammel. Er idag 39 år, så 25 års erfaring med at undersøge og analysere filmkunst tæller vist, vil jeg vove at påstå.
Og så drop nu lige dit infantile pjat med at påstå, omend illustrativt, at det jeg kan lide, "ligner, lugter, føles og smager som lort". ...
Har du tænkt på, hvad jeg måske synes om det, du lige har lukket ud om min person? Måske ligner, lugter, føles og smager det også i al sin arrogance også som .... (hvis det virkelig er det eneste sprog du forstår?!!)
At mine indlæg er lange, skyldes måske at jeg går i dybden i stedet for at være overfladisk. Jeg skriver ikke bare "det er nogle fede film, mand!" For det er jo totalt intetsigende.
#118 filmz-Bruce 19 år siden
Hatten af for din lange udredning :)
Vore forventninger til film, er i galakser mange mange millioner lysår fra hinanden og jeg er 95% uenig med dig i alt hvad du skriver, du ramte dog plet med det med det gode grin...touché :)
For mig forbliver hele kærlighedshistorien mellem Padme og Anakin, dybt utroværdig, selvom det da er meget sjovt. Hayden er ligeså overbevisende som Jesper Skiby på et dansegulv. At naive replikker kan virke på eet tidspunkt og ikke et andet, er i høj grad instruktørens skyld. I trilogi eet fungerede naiviteten, i og med atmosfæren VAR eventyragtig og personerne havde charisma og tilpas kækhed til, at det kunne fungere. Der VAR sgu lidt Indy stemning over dem. DERUDOVER var 2 af instruktørerne IKKE Lucas og Lucas havde ikke været bænkevarmer i 20 år.
Ja Mark Hamill var sgu en knægt og ikke særlig god i 1'eren. Men ud fra, hvad det var hans opgave at portrættere, så ramte han faktisk plet og gjorde det klart bedre indenfor præmisserne i 2'eren og 3'eren. Carrie Fisher ligeså. Vi ser sgu noget liv i damen, når hun går imod Darth Vader og noget godt samspil og humor, når hun er med Luke og Han. Natalie Portman har fået lov og vise toppen af isbjerget, en synd og skam, for hun er så meget bedre. McGregor det samme.
Fast forward 20 år og pludselig føles SW emotionelt låst og kærlighed er reduceret til en slags karikering af gamle romantiske film. Muligvis ville en 3½'er, filmen mellem Return of the Sith og New Hope, være overordentlig interessant og vise en slags 60'er seksuel- og emotionel revolution, så springet ikke er så stort. Og måske ville Lucas ha' genset "Citizen Kane", så han ville genopdage muligheden at lave dialog, hvor skuespillere ikke nødvendigvis er høfligheden selv og lader hinanden tale ud.
Min bottomline er som den hele tiden har været, at det absolut ikke er bedre skuespillere, som gør filmene i trilogi eet mere seværdige. Det er mig bare komplet umuligt at købe Lucas nye vision på celloluid, forudsætningerne for den gamle trilogi, endsige se nogle kvalitetsforbedringer overhovedet end på den tekniske front, hvor Lucas virkelig har sin styrke, men samtidig også ikke kender sin begrænsning. Nogle gange er større ikke bedre. Det viser den gamle trilogi tydeligt.
Når jeg går i biffen mandag, så er det med rygterne in mente, ikke fordi jeg forventer, at dialog og skuespil pludselig er i Shakespearske dimensioner. Det er med håbet om at blive fantastisk underholdt og at se den nye og gamle trilogi blive knyttet godt sammen.
Der er EEN mulighed for, at jeg er villig til at tilgive Lucas alle hans synder med "saksen", "Phantom" og "Clones", ja selv ewokkerne. Forlader jeg Imperial mandag aften, med forestillingen om, at Darth Vader er ligeså så stor en bad ass evil motherfucker, som da jeg så ham entrére rebel skibet i åbningsscenen af New Hope første gang i '77, så skal jeg med glæde sige 100 Ave Maria og bede jer alle om tilgivelse. Men det kræver en mand...ej en tøs i 3'eren!
#119 BN 19 år siden
Jeg hader godt nok katolicisme, men vil dog gerne se dig ned på knæ i den nærmeste skriftestol med en Ekstra Blads-fotograf stående på lur og mig selv siddende på den anden side af forhænget, klar til at vise dig tilgivelse med mit lyssværd.
;-)
#120 filmz-Bruce 19 år siden