Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 azathoth 18 år siden

#10: Husk på at Lucas kun har instrueret Episode 1 til 4... Empire blev instrueret af Irwin Kershner og Jedi blev instrueret af Richard Marquand.
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#12 filmz-vassago 18 år siden

#10: Nu har han så ikke instrueret alle de film ;)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#13 Yoda 18 år siden

#10

Jeg må lige påpege, at Lucas ikke er instruktøren bag episode V og VI - det er henholdvis Irvin Kershner og Richard Marquand.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#14 azathoth 18 år siden

#12, #13: Beat ya to it! ;)
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#15 dolphinfriendly 18 år siden

#6 Jeg må dertil bemærke at jeg heller ikke ligefrem synes videre meget om den del af episode 6, men der er bare så mange andre fremragende elementer i filmen som den ellers kan trække på.

Det er ikke kun scenen med krigen på Naboo som får mig til at miste interessen for episode 1 - det er filmen i det hele taget, som efter min mening slet ikke er særlig god!

Gravatar

#16 Yoda 18 år siden

#14

Arghhhhh ;-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#17 wiseguy 18 år siden

Anmelderen skriver at filmen ikke er noget mesterværk, men formidabel underholdning!!! Så mener jeg også at 4/6 er for fedtet. Til sammenligning kan jeg sige, at jeg aldrig har givet en Star Wars film mere end 4/6. Men Episode III fortjener helt klart 5/6. Det er sci.fi. underholdning helt i top. Det er helt klart den bedste film i hele sagaen. Jeg er helt vild med den nye dystre stil og al ondskaben – gid at alle Star Wars film havde været rated PG13. Godt nok er jeg ved at blive en sentimental gammel fucker, men når en film giver mig tårer at kæmpe med i øjnene (hader at få tårer i øjnene på offentlige steder som en biograf), så er det fordi, den fanger mig max, og at jeg lever med på filmen præmisser, og som jeg nævnte i en anden tråd, fik jeg tårer i øjnene to gange under Eps. III.
Eps. III er også den sjoveste af i hvert fald de 3 nyeste – R2D2 har bla. et par fede scener.
Eps. III er actionpacked, sjov, rørende og pissehamrende FED underholdning.
Jeg så den i lørdags og kan stadig ikke slippe den, jeg får gåsehud, når traileren kører i tv – Jeg er i hvert fald solgt!!! Og jeg skal definitely se den i biffen igen.
5/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#18 putandtake 18 år siden

Udemærket anmeldelse, men lidt fedtet karakter efter teksten at dømme - jeg er sådan set også ligeglad med hvor lidt/meget den fik...

Se i øvrigt traileren i høj opløsnings divx-format:
http://www.divx-digest.com/movies/swep3.html
- det bliver den ikke dårligere af!
Gravatar

#19 Tylerdurden 18 år siden

Synes efterhånden af jeg kan begynde at mærke feberen...
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#20 filmz-sanjo 18 år siden

God anmeldelse. Skal først se den på fredag, og så kan jeg komme med min egen vurdering der ;)

#19 - lol
"If there is no struggle, there is no progress"

Skriv ny kommentar: