Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-jackhammer2002 18 år siden

Udemærket andmeldelse, men kan regne ud at jeg vil synes bedre om den end andmelderen har gjort, da jeg egentligt godt kunne lide de andre fra den nye trilogi... men okay man er vel fundamentalistisk star wars fan... sidder og tæller sekunderne til det bliver d.19
Hvis det ikke længere gør ondt, så betyder det at du er død...
Gravatar

#2 dragelarve 18 år siden

Fed, fed anmeldelse! Især den sidste sætning .. han er lidt komisk, ham Hasseguffen. :)
Gravatar

#3 dolphinfriendly 18 år siden

Jeg har aldrig brudt mig om episode 1 og 2, så forventer heller ikke det helt store af episode 3. Men det er jo noget man skal se, og jeg bliver da også at finde i Imperial i ugerne efter d. 19.

Gravatar

#4 filmz-Bruce 18 år siden

Helt enig med betragtningerne omkring 1 og 2'eren. Forventer mig klart mere hardcore underholdning af denne sidste episode, men ej heller noget exceptionelt denne gang, hvad dialog og skuespil angår.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 kill the bills 18 år siden

Jeg må sige at jeg respektere Lucas for hans beslutning, om at lave dem som han vil. Selvfølgelig er der mange dårlige ting i dem, men han har holdt sig til sin version.
Gravatar

#6 Riqon 18 år siden

"løftet om en mere alvorlig "Star Wars" film har ikke mindsket interessen, men tværtimod vækket håbet blandt alle dem, der kiggede dybt i colabægeret under Jar Jars 'sjove' eskapader."

I virkeligheden ramte George Lucas plet med krigen på Naboo og gunganerne. Humoren mindede mig i den grad om erobringen af basen i slutningen af VI'eren fra '83 - lige så overdrevet og heldigt. Det er der sjovt nok ik så mange, som klager over.

Tror også, at jeg vil være mere positiv overfor Star Wars end denne anmelder. Men giver ham ret i, at George Lucas ikke har det store talent for at skrive kærlighedsscener etc.. ;)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#7 filmz-Randy Savage 18 år siden

tror jeg vil give den en bedre score.
Gravatar

#8 filmz-zirdox 18 år siden

Lucas burde have allieret sig med store instruktører..

Hvordan ville en 'Sith fyrstens hævn' ikke have været med en Cameron, Scott, Jackson, Jeunet eller bare en som i det mindste kunne instruere !

Jeg glæder mig til 3'eren men er ret sikker på at den desværre nok ikke når LOTR ROTK til knæene. og det BURDE den!
Gravatar

#9 filmz-NeoDk 18 år siden

Danm hvorfor måtte han se den før mig :( når men god andmeldelse
jeg tror også den bliver meget bedre skal nok se den 2 gange i biffen :D
Gravatar

#10 filmz-Randy Savage 18 år siden

#8 da det er ham der har skabt det, er det kun riemligt han instruere, han har gjort det ekstremt godt med ep. 4,5,6 (som LOTR ikke når til sokkeholderne). Detkommer meget an på smag og behag. Desuden begriber jeg stadig ikke hvordan hasselguff kan komme i tanke om at give denne film samme karakter som Matrx revolutions, for så latterlig sci-fi/action-film so "Matrix R" har jeg ikke set længe!

Skriv ny kommentar: