Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 JannikAnd 18 år siden

1. Empire Strikes back 9/10
2. New Hope 9/10
3. Return of the Jedi 8/10
4. Phantom Menace 5/10
5. Attack of the Clones 3/10
Gravatar

#42 BN 18 år siden

#37 - bruce:

Der er vel næppe nogen der siger, at du ligefrem SKAL synes om de sidste to SW-film eller sluge nogetsomhelst råt. Men i et diskussions-forum må du være indstillet på at nogen modsiger dig, og du må kunne tåle at din holdning og dine argumenter bliver modsagt. Og at JEG gør netop dette overfor dig og andre er, dør du nok ikke af. ;-)

Så det har ikke noget med at angribe andre for deres holdninger - det har noget med at UDFORDRE andres holdninger at gøre, og at åbne munden hvis andre give udtryk for nogle holdninger, man ikke forstår. Målet med diskussion er vel ligeså meget eller mere PERSPEKTIV end det er enighed.

Star Wars er en HELHED - det er 6 film, to trilogier. Og jeg har lidt svært ved at forstå, at man vil kalde sig Star Wars-fan hvis man reelt kun synes virkelig godt om 2½ film eller mindre for den sags skyld. Det skal de pågældende personer da selvfølgelig have lov til - jeg forstår det bare ikke. Hvis det var mig selv der syntes mindre godt om 4 ud af 6 af filmene, ville jeg da helt klart mene, at det Star Wars var en mislykket affære. Så ville jeg ikke ønske at eje filmene, for jeg bryder mig ikke om film med dårlige begyndelser, dårlige skuespillere og kiksede indfald (jævnfør episode I, II og III), og da slet ikke film hvor slutningen er halvdårlig, ja, ikke særlig vellykket eller gennemført (jævnfør episode VI).

Det er ihvertfald MIN logik eller måde at anskue film, og den er vel næppe så usædvanlig, mon dog?

Og det er derfor jeg tager den del af diskussionen op.

I øvrigt er det lidt træls at høre på/læse, at fordi man synes, at episode I og II (og formentlig også III - har ikke set den endnu) er nogle på alle måder vellykkede, ja msterlige film ja, så er det bare fordi man sluger dem råt!! ... Give me a break.. jeg har en række krav til gode film, og når jeg ser disse krav opfyldt, så må jeg overgive mig (hæhæ, altså ikke "overgive mig" som når man kaster op, men derimod som nå man bliver imponeret af høj kvalitet! ;-) )

Din udtalelse om, at det "reelt kun er to, som indtil videre kan stå distancen" er ene og alene et udtryk for DIN smag og behag - det er ikke en objektiv sandhed, ligeså lidt som mit MODSATTE synspunkt er det. Til sammenligning er der en nængde mennesker der betegner LOTR-trilogien som et filmhistorisk mesterværk, mens andre anmeldere og "almindelige" biografgæster ser den som noget makværk. Der er ingen endegyldige sandheder her - der er kun den individuelle smag.

Du og mimic skal have tak for inspirationen til at sætte de 5 hidtidige film i rækkefølge, hvilket jeg også vil prøve at gøre her. Egentlig synes jeg, de alle er lige gode, men hvis jeg skal sætte dem i rækkefølge ud fra kriteriet "mest medrivende", kommer min rækkefølge til at se sådan her ud:

1) Attack of the clones
2) Empire Strikes Back
3) The Phantom Menace
4) Return of the jedi
5) A New Hope

Da jeg kender mig selv, spår jeg - bedømt ud fra mit forhåndsindtryk via diverse trailers og dokumentarer - at episode III bliver nr. 1 på min liste EFTER på fredag. Meeeen nu ser vi... ;-)

P.P.S. egentlig bryder jeg mig slet ikke om udtrykket "Star Wars-fan", altså at bruge det om mig selv - jeg foretrækker at sige, at jeg enormt godt kan lide filmene og at de er blandt mine yndlings-film.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#43 Hal60 18 år siden

1) The Empire Strikes Back 10/10
2) A New Hope 9/10
3) Return Of The Jedi 8/10
4) The Phantom Menace 7½/10
5) Attack Of The Clones 7/10
When I was a little kid my mother told me not to stare into the sun. So once when I was six, I did.
Gravatar

#44 filmz-Bruce 18 år siden

#42 Undskyld hvis jeg opfatter det lidt som "selektiv hørelse". Hvis jeg var Al Swearengen fra Deadwood havde jeg sagt til dig:

Do not repeat back to me, what I just said in different fuckin’ words! :)

men det er jeg ikke og det skal ABSOLUT heller ikke forstås så groft, men prøv engang at læse mine postings og ikke skimme og tro du har dannet dig indtryk af hvad jeg mener, inden du går igang. Mit tidligere indlæg var ret skrællet fra noget som helst, der kan tolkes som angreb på personlig holdning, ihvertfald som jeg selv opfatter det her 3. gang jeg gennemlæser det.

Nu vil jeg opsummere.

Jeg skriver næsten konstant "min personlige mening" i mine postings, netop fordi jeg giver udtryk for min personlige mening, så ja selvfølgelig skal du læse mine indlæg som MINE egne meninger og når jeg skriver "sluger dem råt", så er jeg udmærket klar over, at andre har en anden holdning, hvilket jeg i den grad respekterer.

Det er fint du åbner munden, når der er nogle meninger du ikke forstår, men måden du gør det på udfordrer altså ikke mine holdninger, som du siger, det gør kun argumentation for dine egne af slagsen. Jeg argumenterer ud for film, kritiserer film, roser film. Jeg går efter bolden, ikke manden. Jeg kritiserer ikke dig nogle steder for din smag, jeg fokuserer på min egen oplevelse af de film, på hvad jeg mener er godt eller skidt med dem. Ikke på hvad der er galt med din smag og ikke nogle steder, hvor jeg skriver du jamrer, har fordomme etc, fordi vi ikke lige mener det samme.

Du skriver
Men i et diskussions-forum må du være indstillet på at nogen modsiger dig, og du må kunne tåle at din holdning og dine argumenter bliver modsagt. Og at JEG gør netop dette overfor dig og andre er, dør du nok ikke af. ;-)
Hvor har jeg angrebet din holdning? Jeg angriber, at DU skriver andre jamrer, har fordomme, har klichéer, ikke har velovervejede argumenter, at det er ironisk man som Star Wars fan ikke kan li' I, II og IV'eren? Er det at udfordre holdninger? For mig at se, er det på linie med politikere som kritiserer andre partiers partiprogram, istedet for at gøre rede for deres eget.

Gør du rede for dine egne holdninger, ved at sige Star Wars er en helhed og at du har svært ved at forstå, at man kan kalde sig Star Wars fan, hvis man kun kan li' 2½ film? Er jeg ikke Springsteen fan fordi jeg synes Lucky Town er et lorte album? Jeg forsøger ikke at udstille mig som en Star Wars fan. Jeg ser een film af gangen og enten er den god, middelmådig eller dårlig og så argumenterer jeg for (forsøger ihvertfald), hvorfor jeg synes dit eller dat.

Hvorfor er det så vigtigt at kunne li' alle film eller være Star Wars fan med hud og hår? Jeg ser kritisk på filmene og er der noget jeg ikke kan li', ja så bliver filmene bedømt derefter. Ingen af filmene lever på kredit af tidligere films renomé. Ridley Scott er een af mine yndlingsinstruktører og jeg ønskede at se storheden i hans nye film, men for mig "ringede klokken" heller ikke her. Jeg har givet de 3 af filmene 7, 8 og 9, hvilket er glimrende karakterer og på mandag gi'r jeg forhåbentlig en god karaktér igen.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#45 JannikAnd 18 år siden

Så er de første ratings fra IMDb kommet. Efter første optælling med et stemmetal på 1,449, har Revenge of the Sith opnået et gennemsnit på hele 8,0! Man kan selvfølgelig forledes til at tro, at det fans af sagaen, der har været priviligeret til at se den som de første, men dette er nu ikke helt tosset... :)

Lidt til sammenligning:
A New Hope: 8,8
Empire Strikes back: 8,8
Return of the Jedi: 8,1
Phantom Menace: 6,4
Attack of the Clones: 7,0

Could it be that..? No, keep the hopes down, gangsta. :)
Gravatar

#46 BN 18 år siden

til #44 - bruce:

Jeg "skimmer" aldrig kun folks indlæg - jeg læser hvert et ord fra ende til anden og lægger mærke til de argumenter eller oplysninger der fremføres.

Jeg har opfattede ikke din gensvar som groft - slet ikke.

Det er fint du åbner munden, når der er nogle meninger du ikke forstår, men måden du gør det på udfordrer altså ikke mine holdninger, som du siger, det gør kun argumentation for dine egne af slagsen.


Jeg mener nu ikke, at der mangler argumentation i mine indlæg, men derfor kan det da godt være du ikke bryder dig om "måden" jeg udtrykker mig på. ;-)


Jeg må stejle lidt overfor det følgende uddrag fra dit indlæg:
Du skriver
Men i et diskussions-forum må du være indstillet på at nogen modsiger dig, og du må kunne tåle at din holdning og dine argumenter bliver modsagt. Og at JEG gør netop dette overfor dig og andre er, dør du nok ikke af. ;-)
Hvor har jeg angrebet din holdning? Jeg angriber, at DU skriver andre jamrer, har fordomme, har klichéer, ikke har velovervejede argumenter, at det er ironisk man som Star Wars fan ikke kan li' I, II og IV'eren? Er det at udfordre holdninger? For mig at se, er det på linie med politikere som kritiserer andre partiers partiprogram, istedet for at gøre rede for deres eget.


Du spørger: "Hvor har jeg angrebet dine holdninger?" Men det er ikke dét der min pointe - min pointe er, at DU må finde dig i at JEG angriber dine holdninger ... eller for at modificere det en smule: anfægter dine argumenter.

Og så er det er vist langtfra sandt, at jeg (som en dårlig politiker) ikke gør rede for hvad jeg selv mener. Både her og i alle mine andre indlæg fremfører jeg argumenter for mine synspunkt.

Endvidere skriver du:
Gør du rede for dine egne holdninger, ved at sige Star Wars er en helhed og at du har svært ved at forstå, at man kan kalde sig Star Wars fan, hvis man kun kan li' 2½ film? Er jeg ikke Springsteen fan fordi jeg synes Lucky Town er et lorte album?


JA, når jeg siger, at jeg betragter Star wars som en helhed, så GØR jeg rent faktisk rede for min holdning! Men spørgmålet er iøvrigt om det overhovedet kan diskuteres, at de er en helhed. For hvad fik man f.eks. ud af "Empire strikes back", hvis man aldrig har set "A new hope"? Og hvor uforløst og halv en oplevelse er det ikke kun at de to nævnte film, men aldrig se "Return of the jedi"? ... Eller endnu værre: Hvad får man ud af kun at se de tre prequels, men aldrig se enden på historien i episoderne IV, V og VI??? .... Og har George Lucas ikke også sagt, at det er ment om én eneste lang film, blot fordelt på 6 episoder??

Lad mig gentage mig selv: Min pointe er ikke at du eller andre med vold og magt SKAL kunne lide episode I og II og VI (eller den såkaldt "dårlige" del af sidstnævnte). Nej, min pointe er, at jeg ikke forstår, at det ikke ødelægger jeres filmoplevelse. Glem lige Star Wars et øjeblik og tænk så på alle de andre film, du kan lide ---- hvor mange af dine yndlingsfilm kan du ikke lide begyndelsen på? Og hvor mange af dem har SAMTIDIG også en halvdårlig slutning fyldt med irritationsmomenter (nogle vil kalde det "ewokker" ;-) )??

Tilsidst er der din sammenligning, den med Bruce Springsteen:

Jeg synes, sammenligningen halter, for hvis vi virkelig skal drage paralleller, så svarer det med Star Wars snarere til, at et af dine yndlingsalbum med Springsteen (hvilket det så end måtte være) er fyldt med numre, som du synes er halvdårlige eller ikke særlig godt fremført af Springsteen og co., mens lidt mindre end den anden halvdel er fremragende ... Jeg har en vis mistanke om, at dit yndlingsalbum med ham næppe er sådan, har jeg ret?

Du skriver:
Ingen af filmene lever på kredit af tidligere films renomé.
... Det er jeg fuldstændig enig med dig i. Og det er skam heller ikke derfor jeg kan lide alle 6 film - grunden er derimod, at de hver for sig er lykkedes udover enhver forventning.

Jeg var helt bjergtaget af episode I, da jeg så den første gang. Lucas har gjort det geniale, at han har bevaret grundtonen eller stemningen fra de gamle film, men alligevel fornyet sig ved at udvide universet, føje nye personer, nye elementer/aspekter og nye steder til det vi allerede kendte. Og episode II var endnu bedre med sine for mig positivt overraskende og vellykkede tilføjelse af romantik, omend med dystre overtoner, og stærke indre konflikter, samt scenerne hvor Obi-Wan skændes/diskuterer med Anakin. Og så også en række virkelig gode actionscener, speeder-jagten + Obi-Wan mod Boba Fett + kampen i arenaen efterfulgt af starten på Klon-krigen + Yoda mod Count Dooku .... bedre kan det ikke gøres! :-)
...............................................

(P.S Personligt er jeg ikke George Lucas-fan, altså sådan at forstå, at alt hvad han rører ved bare er godt. Han har produceret "Howard The Duck", som jeg godt kan leve uden. Hans gennembrudsfilm "American Graffiti" siger mig ikke noget særligt, og hans debutfilm "THX 1138" ligner for mig at se en gang irriterende nonsens (har dog ikke set den, kun uddrag).

Jeg kan lide hans manuskripter til Indiana Jones-(biograf)filmene, og "Willow, hvor han havde en temmelig stor finger med i spillet, er også meget god, og så naturligvis ... Star Wars. :-) )

Det er med andre ord - naturligvis - produktet/resultatet der er afgørende for min bedømmelse, ikke manden selv.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#47 filmz-john doe 18 år siden

Jeg var helt bjergtaget af episode I, da jeg så den første gang. Lucas har gjort det geniale, at han har bevaret grundtonen eller stemningen fra de gamle film, men alligevel fornyet sig ved at udvide universet, føje nye personer, nye elementer/aspekter og nye steder til det vi allerede kendte. Og episode II var endnu bedre med sine for mig positivt overraskende og vellykkede tilføjelse af romantik, omend med dystre overtoner, og stærke indre konflikter, samt scenerne hvor Obi-Wan skændes/diskuterer med Anakin. Og så også en række virkelig gode actionscener, speeder-jagten + Obi-Wan mod Boba Fett + kampen i arenaen efterfulgt af starten på Klon-krigen + Yoda mod Count Dooku .... bedre kan det ikke gøres!

Hvis du virkelig ikke kan se, hvor det halter med det fortællemæssige håndværk i Episode One og Two, er det svært at tage dine holdninger til filmene for gode varer. Man kan kalde filmene meget, men velfortalte er de ikke - hvis vi altså betragter dem i henhold til gængse dramaturgiske normer, og ikke på baggrund af, hvad vi hver især opfatter som en 'fed' fortælling.

Der er visse essentielle krav til etableringen af karakterer, karakterudvikling, motivation og troværdighed, som bør opfyldes, og det bliver de langt fra i Episode One.
Gravatar

#48 mimic 18 år siden

47, det så DIN mening, men den måde du formulerede det på får mig til at miste respekten til dig, for du får det til at lyde at fordi nogle kan lide 1 og 2, så har man ingen filmsmag eller lign. Og jeg syntes e 1 er en god start på star wars filmene. Og jeg ser også filmene som en lang historie i et fantastisk univers, med hver episode som har hver deres pluser og minuser. Og som helhed med alle filmene, slår de nemt ringenes herre i følge mig, med spænding og god historie og spændende verdener.
Gravatar

#49 filmz-Bruce 18 år siden

#46 Vi er vist for langt fra hinanden til, at vi får hinanden overbevist om noget som helst :)

Er godt klar over, at du i andre tråde på Filmz redegører for dine holdninger, men dit første indlæg i denne tråd, #36, er mestendedels ret negativt ladet mht. de af os, som ikke er så stærk i troen, hvad de nye SW film angår. Den smule argumentation der er, drukner jo (i mine øren) lidt i spredhaglene fra haglbøssen.

Din først anskuelse i indlæg #36 var een stor fordom omkring bl.a. mig og min måde at anskue SW filmene på. Hvis det gør dig gladere, at jeg (og nogle andre) SKAL finde den nye prequel dårligere end den gamle og du ikke vil godtage de argumenter vi har for det, så står det dig frit for.

Her er min version og opfattelse af de første to SW film i den nye prequel og hvorfor jeg finder dem middelmådige. Lucas samlede et fint cast til de to film. Første film laver meget karaktéropbygning og forklaring af tiden vi er i, hvilket medfører en del dialog. Ifht. de første tre film, er det som om skuespillerne står overfor hinanden med hver deres manuskript og læser op, mens de høfligt lader hinanden tale ud. Det føles ufatteligt låst og mildest talt amatør teateragtigt. En stil som ABSOLUT IKKE blev fulgt i den første prequel, hvor der var meget mere kækhed og charme og ikke mindst ansigtsudtryk. Som eksempel se, hvorledes Alec Guiness fyrer sine replikker af i New Hope og sammenlign med Ewan McGregor i Phantom Menace. Der er klasser til forskel og det er ikke fordi McGregor er ringe, Lucas havde bare mistet grebet. Det tekniske kunne han, men de meget detaljerede setups af byer, slotte etc. optaget på blue screen var så rene, at det var alt for tydeligt her var tale om CGI for CGI'ens skyld, man savnede det "nitty gritty" fra de første. Det mest vellykkede vil jeg sige var selve visningen af senatet, her glimrede Lucas. Så introducerede Lucas lige Jar Jar Binks og en flyvende Gonzo og så var stilen ligesom lagt.

Sådan taler folk nu engang i et eventyr ... og m.h.t. skuespillerne, så SKAL de jo spille deres roller på den måde de gør: I en eventyr er alting forenklet, det være sig personernes følelser og deres udtryk


Ja hvis der var en facitliste og Lucas havde skrevet den, så ville du have ret. Men gudskelov for det ikke er tilfældet. Det mest patetiske i Attack of the Clones er samtlige kærlighedsscener med Hayden Christensen og Natalie Portman. Tættere kommer man ikke på Lady og Vagabonden og tage de scener alvorligt er mig helt umuligt. Jeg har mavekramper af grin, når jeg ser disse. Tilgengæld blev Lucas mere skarp i det tekniske igen, med flotte jagt- og kampscener og klog af skade undlod han at falde tilbage på Muppet dyrene og kørte en mere dyster stil. Stadig var dialogen dog halv-duplex - tal - information forstået - svar. Den skuespiller, som virkelig sparkede røv i Attack of the Clones var Christopher Lee. Men alligevel formår den gigantiske slutscene i al sin imponerende kompleksitet, ikke at være nær så interessant som f.eks. kampscenen på Hoth. Stort er ikke altid bedre. Derudover mener jeg også de første 3 SW film fik et let point, som de sidste to ikke har haft endnu. X-wing vs. Tie Fighters, ja enhver kamp i rummet med nogle fightere havde virket opløftende. De var godt lavet i de første og guderne må vide, hvor gode de ville være i dag, men rumkampene har bortset fra den fede jagt i Attack of the Clones i meteorbæltet (som jeg mener var et højdepunkt i den film), været sparsomme. Synd.

Til slut. Jeg kan personligt sagtens se SW sagaen som een film af gangen og nyde een film af gangen. Min opfattelse af de nye SW film, ødelægger ikke på nogen måde mit indtryk af de gamle. De står alene, på deres egne præmisser. Ligesom Alien og Aliens gør det. Ja, jeg ville ha' været ovenud lykkelig for en SW saga med 6 film i mesterklassen, hvem ville ikke det. Men det er det ikke for mig...langt fra.

Lucas er bossen i dette foretagende, på godt og ondt. Han har sine stærke- og svage sider og intet sted ser vi det mere belyst ind i netop disse film.

Lucas' trang til at klippe og klistre er meget stor, men det er desværre ikke den store nytte til, når der skal udsendes en samlet ny trilogi, for det vigtigste er og forbliver skuespillet og i de første to film, er det bare ikke godt nok.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#50 BN 18 år siden

#46

Hmm ... ja, siden du åbenbart ikke kan følge mig i blot ét eneste af mine argumenter og heller ikke forholder dig til ret meget af det jeg skriver, så må jeg erklære mig i, at vi er meget, meget langt fra hinanden.

Som du allerede ved, er jeg vildt uenig med dig m.h.t. skuespillet i episode I og II. Jeg vil i et senere indlæg gå i dybden med dette.

Du skriver:
Ja hvis der var en facitliste og Lucas havde skrevet den, så ville du have ret.

Det du her kommenterer var min udtalelse: "I et eventyr er alting forenklet, det være sig personernes følelser og deres udtryk." Vil du virkelig sige, at jeg ikke har ret i dét??? Mener du da ikke at skuespilstilen i den gamle trilogi var forenklet, således at figurerne var todimensionelle og mere arketyper end almindelige mennesker? (Det SKAL være arketyper i eventyr, for det er derved at figurerne bliver universelle, så alle kan identificere sig med heltene i filmene og genkende skurkene.


Jeg er enig i, at Lucas har sine stærke sider - det har han bevist med episode I og II. Hans svage sider skjuler han deimod godt - han synes at have gemt dem af vejen under hele processen med at skabe de tre prequels. Bare min mening... Der er kun et par replikker i episode jeg synes godt kunne have været undværet, men det rokker ikke ved helhedsindtrykket for mit vedkommende.

... Som sagt: jeg skal nok uddybe min holdning til skuespillet i episode I og II på et senere tidpunkt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: