Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-Bruce 18 år siden

Hayden KAN spille skuespil faktisk. Han gør det glimrende i Shattered Glass!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#32 filmz-Bruce 18 år siden

#27 Ja han har helt sikkert sin berettigelse i Sesame Street!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#33 Popeye 18 år siden

Fredag er dagen, hvor jeg skal se den - glæder mig.

#27 Er faktisk enig med dig i, at 1'eren er bedre end 2'eren. Dog ikke pga. Jar Jar, men nok nærmere fordi Liam Nesson er med. Han er en nydelse at se spille (INGEN seksuelle undertoner her).

#25 Niks, #23 havde helt ret i sin formulering. :)
...and then some
Gravatar

#34 Hasselguff 18 år siden

#17 Det var slet ikke meningen, at ordet skulle have været brugt i den endelige anmeldelse, men jeg glemte at rette det inden den kom på. Det er gjort nu.

#30 Man længes nemlig efter den underspillede kærlighed, som gjorde 'Empire' god, istedet for den alt for eksplicitte en af slagsen i den nye trilogi. Her bliver der sagt en masse, men uden at det rigtig betyder noget - i 'Empire' var det omvendt.

#31 Hayden er faktisk en ganske udmærket skuespiller - ligesom Portman og McGregor. I mine øjne er det nye hold af skuespillere også bedre end det oprindelige, med undtagelse af Alec Guinness. De gør bare ikke så god en figur i "Star Wars" sammenhæng.
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#35 filmz-Bruce 18 år siden

#34 Helt enig.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#36 BN 18 år siden

jamre, jamre, jamre !!!!

Sådan lyder det efterhånden herinde i filmz.dk, hver gang episode I, II og III bliver vendt i luften. ... Det er ved at bive lidt trivielt med alle de klichéer. Det virker eftersom mere som fordomme end som helt velovervejede anskuelser: De nye prequels SKAL bare være dårlige - INTET kan slå de gamle film, de er urørlige og guddommelige (og "Lucas er en gammel gris hvis han redigerer i dem" ;-) )

Dialogen og skuespillet i de tre prequels er da præcist ligeså godt som i den gamle trilogi! Sådan taler folk nu engang i et eventyr ... og m.h.t. skuespillerne, så SKAL de jo spille deres roller på den måde de gør: I en eventyr er alting forenklet, det være sig personernes følelser og deres udtryk. ... Er det virkelig så svært at forstå, at f.eks. fine karakterskuespillere som Natalie Portman, Ewan MacGregor, Alec Quiness og Ian MacDiarmid bevidst FORENKLER deres udtryk og følger eventyrets præmisser, som jo ER to-dimensionelle figurer?

Hvad angår kritikken af romantikken i episode II og III mellem Padme og Anakin, så er det helt til grin at efterlyse eller sukke efter den mere letbenede og RENT PLOTMÆSSIGT mere ligegyldige kærlighedshistorie mellem Han Solo og Leia, eftersom det der sker mellem Padme og Anakin i høj grad er medvirkende til katastrofen: kejser-imperiets overtagelse af magten og jedi-ordenens nederlag.

Og især synes jeg, at kritikken er helt i skoven når man tænker på den tragedie der lige fra starten af romancen har hvilet tungt over den. Det er ikke lalleglad, happy love, det her - det er en mørk tragedie med død og sorg til følge.

Jeg synes i øvrigt, det er lidt ironisk, at en hel del såkaldte Star Wars-fans ikke kan lide episode I, II og III, og ikke nok med det: de kan ikke lide halvdelen af episode VI (pga. ewokkerne og et par andre ting) og de synes også, at episode 4 har en del svagheder... hvilket efterlader os tilbage med kun én eneste Star Wars-film, der får topfilm-eller mesterværk-stemplet, nemlig "Episode V: The Empire Strikes Back" !!! .......... Jeg ved godt, at det ikke er alle blandt dem der foretrækker der gamle trilogi, der har den her nævnte opfattelse, men konklusionen på de mange - og i mine øjne uforståelige - forbehold overfor episode IV og VI, kan jo næsten ikke være en anden. ... De er blot middelgode, 4 stjerners action/eventyr-film, mens kun episode V er et 6 stjerners mesterværk!!! ... Hmmmmmm ....... jeg må lige godt undre mig.

Personligt synes jeg, at hver enkelt af de 6 film er lige gode, idet hver af dem har sine egne særlige kvaliteter og sjove/spændende/geniale bidrag til Star wars-universet/historien. Den nye trilogi er samlet set et mesterværk med mesterlig skuespil (tilpasset eventyr-genren naturligvis) ... og Hayden Christensen gør det kanongodt, hans præstation er endnu stærkere end Mark Hamills, nok også fordi rollen åbner for så meget mere, flere følelser og konflikter.

P.S En lille bemærkning til netguru.dk:

Har du tænkt på at Anakin ikke bare lige kunne tage tilbage og befri sin mor (der var slave)? For om så Anakin slog hendes ejer ihjel eller nok så mange andre der måtte prøve at forhindre ham i det, så havde hun et ukendt sted i kroppen en dims installeret, der ville dræbe, hvis hun forlod planeten.

Desuden havde hun selv taget afsked med ham, uden at forpligte eller ham til at vende tilbage, og kun med en replik om, at han nok ville få hende at se igen engang. ("Will I ever see you again?" -"What does your heart tell you?" ... hvilket i øvrigt som en helt anden snak får mig til at tænke på Gandalf i LOTR 3: "How do we know Frodo is alive?" - Aragorn: "What does your heart tell you?")

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#37 filmz-Bruce 18 år siden

#36

Modsat forstår jeg ikke, hvorfor man åbenbart SKAL synes om de sidste to film, eller rettere alle film, for at være en sand Star Wars fan. Jeg holder meget af 4'eren og 5'eren og halvdelen af 6'eren. Det var mit store håb, at se eventyret fortsat da 1'eren og 2'eren kom. Men nej, i mine øjne, var der sket en fundamental ændring. Lucas havde overskredet sidste salgsdato og havde totalt mistet følingen, hvad skuespil og drama angik. Når man sidder 15 år på sidelinien og kun tænker på ILM, så varmer man ikke bare op og går ind og laver touchdown. Ej heller Lucas.

Jeg sluger det ikke råt, jeg har mine egne standpunkter og medfører det så at få skudt "kliché", "jamre" og "fordomme" i skoene, jamen så værsgo. På den anden side kan jeg jo kalde det fanatisme, at så mange forsøger at knibe "mesterværk" på disse film, når det reelt kun er to, som indtil videre kan stå distancen.

Jeg under og nogle gange misunder, folk at kunne se eventyret med 100% nydelse, men det kan jeg altså ikke. I mine øjne har Lucas været stopklodsen for den ultimative succes med de sidste to film. Han har fået kedeligt og uinspireret skuespil ud af klasseskuespillere, men i fornemme kulisser, hvilket får det hele til at glide nemmere ned. Hvis det er ligeså godt som i den første trilogi, ja så siger jeg tak for kaffe.

Erfaringen viser det at angribe andre for deres holdninger, fordi de ikke stemmer overens med ens egen opfattelse, kun fører til "råben og skrigen", intet andet. Lad os holde det til kritik, positiv som negativ, af selve filmene.

Indtil videre, ser jeg meget frem til at se 3'eren på mandag, efter de første meldinger og håber Lucas får hevet stikket hjem, som afslutter sagaen på, trods alt, fornem vis.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#38 mimic 18 år siden

Da der nu er så mange forskellige meninger, og det har man da ret til, men ville lige se jeres meninger om de 5 Star wars film, altså stille dem med 1 som jeres personlige favorit og så ned ad mod 5 som den væreste.

1.Empire Strikes Back
2.Return Of The jedi
3.The Phantom Menace ( har ik noget imod jar jar, og synes filmen flyder frem ad fornemt og rigtig spændende)
4. A New Hope
5 Attack of the clones( starten af den film og slutningen er ret god, men er ik så vild med midten, dog kunne godt lide musikken og Haydens Look som anakin da hans mor dør og han slagter tusken raiderne)
Gravatar

#39 filmz-Bruce 18 år siden

Empire Strikes Back 9/10
New Hope 8/10
Return of the Jedi 7/10
Attack of the clones 6/10
The Phantom Menace 5/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#40 Patriarch 18 år siden

Hasselguf er et svin - naturligvis fordi han har set filmen
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: