Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 filmz-gatnuk 19 år siden

De gamle film er og vil altid være de bedste i mit univers. Ep. 1 var ok, men stadig en lidt rodet affære. Pod-racer scenen er dog en dejlig ting at vende tilbage til med fuld blæs på surround lyden og nålen sat på max for suben. Ep. 2 var gennemgående kedelig, eneste der redder den lidt er yoda's akrobatik, som jeg var flad af grin over. Lyden igen en faktor jeg kan sidde og nyde lidt i kamp situationer(vi snakker begge film i dvd udgivelsen).

Har stadig ikke set de IV, V og VI på dvd, selvom jeg har dem stående, men venter til jeg har hele serien på hylden, så skal der dedikeres en dag, hvor de gamle mørklægningsgardiner bliver hævet frem fra kælderen og cola og chips bliver købt ind i rigeligt af mængder.

Hele serien efter min mening, er ganske fornuftig underholdning, og vil lade det være der. Kan være lucas vision var at man skulle have lidt at tænke over, og bla bla ligesom andre visionærer film skabere. Men jeg ser filmene som en lørdag aftens underholdning, og ikke andet. Ikke en serie som skal gennem analyseres i alle kanter og revner, for det kan den simpelthen ikke bærer. Synes jeg generelt ikke nogen af de film Lucas manden har haft en finger med i kan. De er underholdning, ligesom Tomb Raider, Road Trip og andre film der heller ikke i bund og grund kan holde til en gennemgående analysering af intentionerne og meddelser der skulle være fuldt med, imellem linierne.

Glæder mig som en lille purk juleaften, til på fredag kl 18.15 :), for der skal JEG ind og se solid underholdning uden den store tanke bag.

P.S: er helt enig med betragtningen i det er eventyr film, endnu en blockbuster film med storeslået kampscener og lidt kysse-musse-nusse scener og et plot de fleste ville kunne gennemskue inden den obligatoriske åbningscene... :) jeg glæder mig som en gal :D

P.P.S: Og jeg vil ikke rive en pose nedover øjenene på andre og sige de skal mene hvad jeg vil, hvis folk har lyst til at gå derfra med en bittersmag i munden fordi de skal sidde og overanalysere alt, så må de om det :D ved jeg på forhånd Star Wars ikke kan klare, derfor lader jeg være ;)
Gravatar

#62 myggen 19 år siden

Du vil hæve mørklægningsgardinerne fra kælderen ? Jeg kan lige se Yoda set og gøre det 'pr. force' :)
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#63 filmz-Koenig 19 år siden

FUUUUUUCK HVOR JEG GLÆDER MIG TIL I NAT. L!OLO!LOL!OLl1l!lLO!Lo!Olo TIE ME UP!!!
"Como estan, bitches?"
homo proponit sed Deus disponit
www.haddock100.com
Gravatar

#64 JannikAnd 19 år siden

Jeg ville ønske en god fornøjelse til alle jer, der skal ind og se filmen i nat. 'Godspeed' and May the Force be with you. :)
Gravatar

#65 evermind 19 år siden

Hov, kom du af med dine billetter?
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#66 JannikAnd 19 år siden

Nej, desværre. Det betyder, at halvdelen af min filmklasse smutter halvvejs inde i eksamens forberedelserne (dog er det kun en årsprøve) i morgen - til stor frustration for min filmlærer.

Men hvad gør man ikke for "Star Wars"? :)
Gravatar

#67 filmz-gimleno1 19 år siden

Hvad gør man ikke for Star Wars?

Tjah.....får sig et liv? ;-)

Ej, tager pis...skal nok ind og se den indenfor den næste uge, men helt ærligt så gad jeg sgu ikke ligge i telt bare for absolut at skulle se den til premieren - så meget nørd kunne jeg have været da jeg var 10 og Return of the Jedi udkom, men helt ærligt...de sidste to film i rækken - Phantom Menace og Attack of the Clones, selvfølgelig - har mildest talt været noget overvurderet hø, så jeg tror nu nok jeg kan udsætte endnu en skuffelse ;-) (om end jeg da håber det bliver en positiv overraskelse)
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#68 JannikAnd 19 år siden

Det var nu også sagt med en vis ironi. Synes, den originale trilogi var god - ikke fantastisk, men meget god underholdning. De to efterfølgere, derimod har været ganske forfærdelige. Du kan jo selv se mine ratings i #41. Men jeg glæder mig nu alligevel til i morgen... :)
Gravatar

#69 filmz-gimleno1 19 år siden

#68 jo jo, men der er jo immervæk nogen der sætter telt op foran biografen natten før for billetter. Så da selv en del foran Palads i KBH for et par søndage siden da jeg skulle ind og se Der Untergang ;-)
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#70 filmz-Bruce 19 år siden

#69 Se den film ville jeg ha' gravet en bunker ud og camperet i for at få billetter, havde den kun gået een aften :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: