Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 filmz-Bruce 19 år siden

#50
"I et eventyr er alting forenklet, det være sig personernes følelser og deres udtryk." Vil du virkelig sige, at jeg ikke har ret i dét??? Mener du da ikke at skuespilstilen i den gamle tilogi var forenklet, således at figurerne var todimensionelle og mere arketyper end almindelige mennesker?

Jeg vil IKKE sige du ikke har ret i det, for det er jo din egen mening og virker for dig. For mig er det ikke givet, at eventyr, fantasy eller whatever SKAL have en bestemt udtryksform. Men i både SW og i en trilogi som Indy, ER alting sort og hvidt, så på den måde kan man godt kalde figurerne todimensionelle. Men måden der spilles på, er fuldstændig anderledes fra trilogi 1 til 2. For mig føles det som om Lucas har skåret endnu et lag af og dermed tingene endnu mere ud i pap. Men vigtigst af alt, har han fjernet det rebelske, det kække og det uforudsigelige.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#52 myggen 19 år siden

Religionskrig er altid noget grumt noget.

[myggen tager sin asbestdragt på].
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#53 wiseguy 19 år siden

Tråden burde efterhånde hedde: Bruce Vs. bn the unrated collector's edition :o)

Kan ikke huske om jeg har nævnt det, men Episode III ER DEN BEDSTE AF DEM ALLE!!!
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#54 evermind 19 år siden

Jeg hører ikke til dem, der synes Eps. I+II er katastrofale. Når det er sagt, synes jeg stadig, IV-VI ligger et par Bantha-hoveder foran.

Jeg kan sagtens hygge mig med SW-universet i de nyere film også, men det irriterer mig, at næsten alle scenerne i Eps. II ser ud som om, personerne optræder foran en bluescreen, hvor omgivelserne efterfølgende er klippet ind. Og nærværet i de mange digitale rumvæsener mangler. I den gamle trilogi var måske alle gummimasker, modeller etc. ikke lige godt lavet (set med nutidens øjne), men de var til stede! Her får jeg nærmere følelsen af - som min ven udtrykte det, da vi sad og varmede op med den sidste halve time af Eps. II (så var kærlighedsscenerne også overstået, hehe) - at der snarere er tale om en Pixar-film med rigtige menneskers gæsteoptræden. Og det har jo nok ikke været Lucas' vision.

Der foretrækker jeg den ægthed, de gamle film havde. Jeg ææælskede det støvede, brugte look, vi blev præsenteret for i A New Hope, som endnu er min yndling i sagaen, hvis jeg skulle pege på én. Men der er jo tale om en helhed - eller hvad? De to prequels (jeg kan først udtale mig om den tredje efter lørdag) er for så vidt udmærket underholdning. Som bestanddele i SW-sagaen har de dog deres problemer, ikke mindst en lovlig syntetisk billedside. Fortællemæssigt virker de også mere rodede.

Det tekniske tror jeg næppe, Lucas toner ned på i den nye. Det ville også virke forkert i forhold til de to foregående episoder. Når det er sagt, tror jeg at en del af Eps. III's styrke vil ligge i selve fortællingen om Anakins forvandling til Darth Vader. Dette er et es, der virkelig har mulighed for at skabe en værdig bro mellem de to trilogier. Men som sagt må jeg vente med at finde ud af det ved selvsyn til på lørdag...

Og jeg håber virkelig, som wiseguys profeti giver indtryk af, at dette må blive den prequel, som skal bringe balance i sagaen... ;)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#55 El vez 19 år siden

Jeg tror primært problemet med de nye film er manglen på fede karakterer.

I de nye film er det som om at der kun bliver brugt tid på at følge 'the good guys' og de eneste der repræsenterer en modvægt er nogle håbløst stupide typer med en hær af robotter og indimellem en gæsteoptræden af en Sith eller to - det er der altså ikke meget kød på.

Fra den gamle trilogi kan man jo i flæng nævne: Boba Fett, Han Solo, Jabba, Greedo, Darth Vader, Tarkin, Chewie.

Med andre ord så mangler de nye film nogle gode SCOUNDRELS!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#56 myshkin 19 år siden

Karakterer:

A New Hope: 8,5
Empire Strikes back: 9,2
Return of the Jedi: 8,9
Phantom Menace: 5,5
Attack of the Clones: 6,9

--

Syntes at Phantom Menace var absolut rædselsfuld. Der var absolut intet "flow" i den film, det var nærmest scene efter scene, ingen rigtig rød tråd. Dialogen var cheasy. Det eneste jeg virkelig godt kunne lide ved filmen var kampen til sidst. Attack of the Clones var dog en del bedre end Phantom Menance.

Håber III'eren slår I'eren og II'eren. Anmeldelsen kunne tyde på det, så det er gode tegn. Uanset hvad så er det 100 at den bedste trilogi er den gode gamle, og det er lige meget hvor god III'eren er.

Ingen trilogi kan slå Peter Jacksons mesterværk, efter min mening.

Tjek dette link - og tag det nu ikke så alvorligt ;-) :

http://filmforce.ign.com/starwars/articles/612/612...
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#57 filmz-D. Ruffy 19 år siden

Det er den bedste film jeg nogen sinde har set i hele mit liv!!!!!!
Gravatar

#58 filmz-Munk 19 år siden

1) The Empire Strikes Back 10/10
2) A New Hope 9/10
3) Return Of The Jedi 8,5/10
4) The Phantom Menace 7,5/10
5) Attack Of The Clones 7/10

Glæder mig helt vildt til iaften!!
"Sound editing is a lot like sex. Its usually done alone, late at night and with a lot of electronic gadgets."
- Steve Carell
Gravatar

#59 filmz-sikorab 19 år siden

God anmeldelse, glæder mig utrolig meget til at se filmen, men skal først på søndag :(
Gravatar

#60 mimic 19 år siden

synes ik der nogle specielt stor flaw i episode 1, i forhold til episode 2, og nyder episode 1 ret godt hver gang jeg ser den.

Skriv ny kommentar: