Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.
Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.
#81 Sealer 19 år siden
#82 elwood 19 år siden
Den var så fed og damm hele første scene der satme nogen CGI folk der har været på overarbejde, R2-D" var sjov nok, men han kan altså lidt for mange ting synes jeg, som virker meget underligt når man ser ep. 4-5-6
Men Hayden Christensen synes jeg nu altså virkelig strålede, han spillede godt synes jeg, meget bedre end i ep. 2
jeg sad i starten, af filmen og lidt inde i den sådan ok den virker ikke dyster ligefrem, som jeg havde hørt, men så kommer plottwistet, og så skal jeg da love for vi får det dyster frem i filmen
kan ikke lige finde mere at skrive men det kommer sikkert, når jeg har set den en gang til hehe, for det skal jeg satme.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#83 filmz-rabiez 19 år siden
Jeg sad med gåsehud i 2/3 af filmen. Det er mit barometer for underholdningsværdien!
#84 Spanner 19 år siden
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#85 Spanner 19 år siden
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#86 elwood 19 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#87 darkwizat 19 år siden
#88 filmz-Avenger- 19 år siden
Disse film skal ikke binde hinanden sammen forstå nu at de skal give det hele en begyndelse... Filmene er ikke lavet for forbinde de 2 trilogier (det skal den kommende serie sgu nok gøre) den nye trilogi er lavet for at give alle de fans, der sad med flere tusinde spørgsmål en masse svar på hvorfor Anakin blev til Vader, hvorfor Jedi-ordenen forsvandt og hvordan Darth Sidious fik magten over hele senatet.
Nogle af dine synspunkter kan jeg sætte mig ind i, men det meste af det kan du gemme væk igen.
Nu skriver du den absolut sidste film... Så vidt jeg ved skrev I en nyhed herinde at man hverken skulle sætte forventningerne for højt op eller dysse det 100% ned hvad angår endnu en film. Jeg tror ikke på at der kommer en film, men det lyder jo til på dig, at du slet ikke læser dit eget site (ja ok, den var dårlig, men så igen forstår jeg det ikke).
Dette er ikke nogen fænomenal film dog vil jeg mene, at det er den bedste fra den nye trilogi.
Denne film gav mig de svar jeg havde brug for efter at have set de første 3 film i midten af 90'erne. I mit synspunkt havde 3eren lidt af den "Star wars"-magi som jeg savnede mest i 1eren.
5 af 6
#89 filmz-stente 19 år siden
#90 filmz-frostfang 19 år siden