Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#91 filmz-frostfang 19 år siden

dog vil jeg lige anbefale alle, der ikke allerede har gjort det, at se de animerede Clone Wars, da det giver svar på nogle af de spørgsmål, nogle mennesker måske sidder med, når filmen starter.
man ser jo blandt andet hvordan Palpatine bliver kidnappet, hvorfor Grievous hakker og hoster og hvordan Anakin bliver fuldblodsjedi
In each of us, there is evil. Pray HE doesn't find it!
Gravatar

#92 cyberzed 19 år siden

Synes det var en fed film...kan ikke helt finde ud af hvor god den er om det er alm god eller det er længere oppe. Synes der går lidt for meget det-er-ok-at-slå-ihjel for jedi knights, selvfølgelig er det for at det hele skal blive bedre, men om nogen andre burde de huske der skal være balance.

En bi-ting: Det var rigtig rigtig fedt at der kun var en eller to klappede under filmen. Der var dog mange bagefter...men hvorfor...Lucas kan ikke høre jer og jeg tror ikke i skal regne med at biffen ringer over og fortæller det.
Toldberegneren: http://cyberzed.dk/told.html - I'm blogging this: http://cyberzed.dk/
Gravatar

#93 filmz-Koenig 19 år siden

Alle klappede i starten og i slutningen af filmen, til alle 3 film i dne biograf hvor jeg var... Det har jo ikke så meget med GL at gøre, det er vel bare en glædesrus over at nu er den endelig kommet... Og en film af Star Wars-dimensioner fortjener da et bifald, og så selvom GL ikke er der!
"Como estan, bitches?"
homo proponit sed Deus disponit
www.haddock100.com
Gravatar

#94 filmz-Kadann 19 år siden

#92 -

Til en premiere klapper jeg da også, selvom Lucas eller en anden instruktør ikke er tilstede. Det hører med til stemningen, synes jeg.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#95 filmz-frostfang 19 år siden

ja, det hører sig da med! Godt nok var folk i Imperial lidt overivrige med klapperiet, men det er helt sikkert en del af stemningen
In each of us, there is evil. Pray HE doesn't find it!
Gravatar

#96 Slettet Bruger [757906635] 19 år siden

Jeg er ikke ubetinget imponeret, men den levede op til mine forventninger.
Mine kritikpunkter går ikke så meget på filmens historie eller skuespillerpræstationer, men mere nogle nogle "småting" som man måske nok alligevel vil lære at acceptere med tiden.

Meget milde spoilere:

Eksempelvis irriterede det mig lidt at droiderne er begyndt at nærmest konversere. I de to tidligere var det bare ordrer og "roger, roger". Nu snakker de jo nærmest sammen og med en lidt anden stemme. Passer dårligt til.
Som en anden nævnte, synes jeg også R2D2 er blevet lidt plat. Jeg tænker på hans thrusters (også fra ep2) og hans olieeskapader.

Når det er nævnt vil jeg understrege at filmen er topunderholdning i allerhøjeste klasse og SKAL ses i biffen. Palpatine giver her mere gåsehud end i Ep2, når han siger 'I love democracy' osv. Kæft det er fedt lavet.

Den binder i øvrigt også, efter min mening, den nye og gamle trilogi forholdvist godt sammen. Og jeg var glad for at få afklaret spørgsmålet om
blue-glowie, som nævnt i #80 og #82.
Gravatar

#97 Tylerdurden 19 år siden

Episode III er en værdig "afslutning" på Star Wars saga'en. Den er klart den bedste af de tre nye, men ikke 100% på højde med de tre gamle. Jeg synes dog jeg fik hvad jeg havde forventet hverken mere eller mindre. **** fra mig.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#98 loki 19 år siden

3/6 - may contain mild spoilders

Der var mange flotte scener, og det meste forgik i et hæsblæsende tempo. Men der var desværre ingen rød tråd. Skuepillet virker stadig forstokket/krampagtigt og selv Ewan Mcgregor virkede lidt "off" til tider.

Filmnens store problem er dog som Hasselguf skriver "Det er et problem for filmen at Anakins og Padmes kærlighed fremstår utroværdig og uvedkommende, for Lucas har brug for, at vi kan forholde os til Anakins svære valg." Det grundlæggende plot er jo at hans mor dødede og han ikke var stærk nok til at kunne redde hende. Fastforward til i dag. Her har den stakkel knægt mararidt omkring Padme og han vil for alt i verdenen opnå magt til at kunne redde hende. Pssffft.... Det holder bare ikke. Hans "fall to the dark side" pga. hende virker for hurtigt/overfladisk.

Men filmen er flot, ingen tvivl om det. CGI-effekterne er blevet så gode at det ikke længere virker som en tegnefilm.
www.peakoil.dk
Gravatar

#99 Kalle Ferm 19 år siden

Mulig spoiler for andre...

Det tror jeg er fordi at Palpatine påvirker ham på en eller anden måde. Ellers ville han jo ikke lige præcis kunne vide at han gik og frygtede at Padme skulle dø.

Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#100 filmz-Randy Savage 19 år siden

den bedste film jeg har set i lang tid. Jeg kan godt finde den røde tråd. Den er på højde med ep.5, med tiden vil den blive en classic. Meget smukt lavet.

Skriv ny kommentar: