Splittes “Star Wars” op i enkeltdele, så er det simpelt. En helt, der bliver fanget af en skurk. Vennerne befrier, og de gode vinder til sidst. Men den elektriske summen fra lyssværdet, den tunge ånde fra skurkens maske, Tusindårsfalken på flugt og episke faderopgør gør det til mere end bare film. Det er så mange ting. Følelser. Minder. Nostalgi. Det er da da da daaa daaaaa dadada daaaa da dadada daaaa da dadada daaaaaa!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Business Monkey 8 år siden

#16

Til det sidste du skrev.

Dang jeg havde det på samme måde med stakkels Chewie. Det her er en typisk "following" diskrepans med selve filmens diegese. Selvfølgelig bør Leia løbe fluks in i hænderne på Chewbacca efter at de har kendt hinanden og Han i næsten 40 år!!!
Men i stedet for er det jo HOVEDPERSONEN som filmen vil gøre os interesserede i, og at den kan glemme så etableret et forhold i Star Wars universet er for mig nærmest pinligt.
Dit forslag til en mulig scene ville have været milliarder gange bedre.
Og sjovt nok, jokede jeg for mig selv om Chewbacca ville få en medalje denne gang, nu filmen tager så mange plotpoints fra den første film, og den manglende respekt for Chewbacca her er jo langt værre end en skide medalje (som Chewie i og for sig kunne have sagt nej til i sin troskabsed til Han tilbage i den første film.)


Der var rigtigt mange småting, der gik mig på i løbet af filmen, men må indrømme at de i sidste ende kun er småting (som en fan dog burde være obs på synes jeg), men Abrams er vel en helt anden slags fan end jeg er, men skal undlade at nævne dem her, da de forbliver irriterende småting. Der må jeg respektere Lucas' sans for at få detaljer til at hænge sammen (selv om han ikke kunne formidle dem ordentligt).

Kunne i sidste ende rigtigt godt lide det "swooosh" jeg fik af at se filmen trods sine skønhedsfejl, og kan rigtigt godt lide, hvordan denne nye generation af karakterer er kørt frem i stilling, selv om nogle af småfejlene involverer deres ret uklare baggrundshistorier (som jeg inderligt håber de næste film uden direkte at skulle forklare dem kan komme med årsager bag - jeg mistænker en del flashbacks i de fremtidige film, hvis det skal gøres uden verbale, direkte forklaringer).

Ja. Hvis jeg ikke stopper her ender jeg med at skrive et MEGET længere indlæg, så jeg kan sige at jeg synes det var en superfin film, med lidt mange, små skønhedsfejl!

Nå, ja bare en lille ting (eller to):

Hvor symbolsk synes I at ødelæggelsen af Coruscant og de andre omkringliggende planeter (eller burde det ikke kun være måner på den afstand?) var? Coruscant er trods alt den film, hvor det meste af prequelsne foregik. :D

Husker jeg forkert eller sagde (den, i mine øjne, desværre ret skuffende karakter) Maz Kanata ikke til Rey at lysværet tilhørte hendes far og hans far før det? Altså at hun indirekte siger til hende at hun er Lukes datter?
Snakkede med nogle venner tidligere i dag og de havde slet ikke fået det indtryk, så jeg blev i tvivl om det overhovedet bliver sagt og på den måde.
Gravatar

#22 silegnaV 8 år siden

Måske et dumt spørgsmål, men hvad synes I om John Williams arbejde?
Gravatar

#23 MystiskeMox 8 år siden

silegnaV (22) skrev:
Måske et dumt spørgsmål, men hvad synes I om John Williams arbejde?


Musikken var ikke nær så god som jeg husker i den gamle trilogi. Her var den bedre understøttende og mere markant.

Jeg lagde dog mærke til hver gang de spillede Luke's Theme i ep. 7.
Gravatar

#24 Alex- 8 år siden

simpson (20) skrev:
Derudover føler jeg at der er nogle eventyr-referancer til en helt forkert eventyr-genre ala ringenes herre og harry potter.. jeg skal undlade at komme med afsløringer her.. men
"kaldet fra en kælder" og "kæmpe-hologrammet".. !!!
.. Helt-helt forkert i mit star wars univers :([/spoiler]


http://vignette4.wikia.nocookie.net/starwars/image...

http://starwarsmedia.hu/e107_images/newspost_image...

Intet nyt under solen her, tværtimod. :) Dog kunne de godt have sparet på mængden CGI.

Business Monkey (21) skrev:
#16

Til det sidste du skrev.

Dang jeg havde det på samme måde med stakkels Chewie. Det her er en typisk "following" diskrepans med selve filmens diegese. Selvfølgelig bør Leia løbe fluks in i hænderne på Chewbacca efter at de har kendt hinanden og Han i næsten 40 år!!!
Men i stedet for er det jo HOVEDPERSONEN som filmen vil gøre os interesserede i, og at den kan glemme så etableret et forhold i Star Wars universet er for mig nærmest pinligt.
Dit forslag til en mulig scene ville have været milliarder gange bedre.
Og sjovt nok, jokede jeg for mig selv om Chewbacca ville få en medalje denne gang, nu filmen tager så mange plotpoints fra den første film, og den manglende respekt for Chewbacca her er jo langt værre end en skide medalje (som Chewie i og for sig kunne have sagt nej til i sin troskabsed til Han tilbage i den første film.)

Jeg tænkte på om det er for ikke at gøre filmen alt for sørgelig.. Men den holder ikke helt. Tilgengæld kan vi på afstand se at Chewie går hen til C3PO, som ryster på hovedet og kigger ned i jorden (ligner sorg). Det faktum at Han gør det for Leia ("If you see our son, bring him home") gør det bare endnu mere sørgeligt. Det virker som at han gør det for at få Leia tilbage, da vi ser hvordan han ser Ben og overvejer situationen. Kan godt være jeg ligger for meget i det, men der mangler helt sikkert en ordenlig afrunding her.


Business Monkey (21) skrev:

Nå, ja bare en lille ting (eller to):

Hvor symbolsk synes I at ødelæggelsen af Coruscant og de andre omkringliggende planeter (eller burde det ikke kun være måner på den afstand?) var? Coruscant er trods alt den film, hvor det meste af prequelsne foregik. :D


Jeg var helt i tvivl om om det var Coruscant. Men det kan vel næsten ikke være andet. Byen virker meget mørkere ned i episode I-III. I denne scene kunne der så godt være lidt flere Easter eggs (en Gungan i baggrunden eller noget). Jeg fandt dog denne scene til ikke at være tilstrækkelig. Som en anden nævnte tidligere var ødelæggelsen af Alderaan langt stærkere. Hele ideen med at Dødsplaneten skal overgå Dødstjernen er lidt træls. Vi er også enige om at den ikke kan bevæge sig ikke? Efter den sluger det sidste af sin sol (sit rotationspunkt) vil den herefter blive ubrugelig.


Business Monkey (21) skrev:
Husker jeg forkert eller sagde (den, i mine øjne, desværre ret skuffende karakter) Maz Kanata ikke til Rey at lysværet tilhørte hendes far og hans far før det? Altså at hun indirekte siger til hende at hun er Lukes datter?
Snakkede med nogle venner tidligere i dag og de havde slet ikke fået det indtryk, så jeg blev i tvivl om det overhovedet bliver sagt og på den måde.


Det tvivler jeg stærkt på. Det hintes dog i traileren hvor Luke speaker over en scene hvor Maz giver Rey lysværdet (præcis denne scene findes dog ikke i filmen). Men jeg tænker godtnok også i de samme baner. Måden hvorpå lysværdet taler til hende, flyver til hende istedet for Kylo, måden Han Solo kigger på Rey når hun viser sin tekniske ekspertise (som vi ser det i Anakin, Luke og Leia), han genkender helt sikkert noget, det kan ikke være tilfældigt.


silegnaV (22) skrev:
Måske et dumt spørgsmål, men hvad synes I om John Williams arbejde?

Jeg er sgu ikke helt tilfreds. Karaktererne fra den første trilogi måtte gerne have deres originale temaer.
Han Solo skulle have haft sit eget tema ved hans død (dog en mere dramatisk/sørgelig udgave) og Han og Leia's tema skulle spille ved hjemkomsten. Luke skulle lige ledes have sit eget tema i slutscenen.
Gravatar

#25 arnem 8 år siden

Hedevang6000 (15) skrev:

Nogen der ved hvorfor at JJA og Lawrence Kasdan ikke vender tilbage som instruktør og manus forfatter i de næste to film?
Er det Disneys politik at de ikke må arbejde på mere end én film. Forstår det ikke helt!


Strategien for de tre nye film er helt tydeligt at genskabe den oprindelige triologi, og så forsøge at give så mange knæk som muligt.

Fx tage klassiske Star Wars karaktertræk, men sprede dem ud på forskellige karakterer. Kylo Renn er på mange måder en amalgamation af to-tre karakterer i universet. Samme gælder en del af de andre karakterer.

Samme måde har vi en masse rumskibskamp, men de har smidt dem alle sammen planetside for at give kampene et knæk.

Mange nævner at filmen minder om New Hope, og det gør den, men der er også taget story points fra de to andre film.

Kig på de instruktører de har valgt til at lede de tre film. Abrams er den perfekte til at genskabe New Hope, Rian Johnson er perfekt til at lave den nye Empire, og så kan Colin Trevorrow komme ind og lave en ny Returns.

De gør alt hvad de kan på at få filmene til at føles som den oprindelige Star Wars triologi.
Gravatar

#26 Hive 8 år siden

Jeg blev skuffet. Filmen føltes mere som en tribute til de 3 første Star Wars film end som en selvstændig og original Star Wars film. Alt for mange gentagelser, alt for lidt nyt. Og filmens hovedskurk var svag og uinteressant, uagtet hans ophav. Og det hjalp heller ikke, at
Han Solos død
var så absurd åbenlys lang tid før det skete, at det ikke rørte mig. For ikke at nævne, at næsten en hel Star Wars film uden
en officiel Skywalker (Rey er vel en Skywalker eller Kenobi)
føltes forkert... men okay, det kunne have været værre: Jar Jar Binks eller Ewokkerne kunne have været med...
Gravatar

#27 Gangstalicious 8 år siden

#8 -

Af en der har set ESB så mange gange, har du godt nok misset en del. Som andre nævner
Palpatine har et RET stort hologram, så det er pænt meget Star Wars og har været det siden 1980.


Og som andre nævner:
det forklares hvordan Poe vender tilbage. Det siges faktisk direkte i scenen hvor Poe og Finn mødes igen.


Og..
hvordan kunne Finn og Rey stå mod Ren? Han blev skudt af dendér gun, som flere gange i filmen blev etableret som pænt heftig, du ved, folk blev sendt på en mindre rumfart, når de blev ramt. Han bløder og har det helt tydeligt ikke specielt godt, hvilket yderligere understreges, da han ikke kan hive Lukes gamle lyssværd til sig.

Da han kæmper mod Rey, leger han med hende og holder igen, hvilket understreges af hans tilbud om at træne hende.


Det var i øvrigt ikke planen at lave en ny Vader, hvis de ville have gjort det, så havde de lavet en ny Vader. Ren er en anden type skurk med helt andre motivationer.

#14/16 -

Som #18 skriver - Starkiller Base er en henvisning til et tidligt Star Wars-manuskript: http://starwars.wikia.com/wiki/Adventures_of_the_S...

"Adventures of the Starkiller, Episode I: The Star Wars"
Gravatar

#28 David Munch 8 år siden

Dejligt med alle de spoiler tags, for os der ikke har set den endnu, men gerne vil høre meninger.. :)
Gravatar

#29 Geekalot 8 år siden

Årets film og jeg har stadig ikke fået taget mig sammen endnu :(
Gravatar

#30 Kviesgaard 8 år siden

#28

Har set den her i lørdags.

Min mening?

Synes filmen bærer for meget præg af, at den skal etablere grundlaget for en ny trilogi ( hvis ikke mere ), i stedet for at være en film i sig selv. Det går mig lidt på.

Ellers synes jeg den er godt lavet, og efter min personlige mening væsentlig bedre end episode I-111. Beklager men dem finder jeg virkelig ringe. Karaktererne er i the Force Awakens meget bedre end i prequel trilogien ( = episode I-III ).
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah

Skriv ny kommentar: