Star Wars er Star Wars, og uanset hvor mange kræfter George Lucas bruger på at maltraktere den oprindelige, klassiske trilogi, kan han ikke fravriste den dens titel som alle tiders største filmeventyr. Det er ærgerligt, at de oprindelige biografudgaver af filmene ikke medfølger (og de bliver næppe nogensinde udgivet i HD), men udgivelsen kompenserer for det minus med et væld af fremragende dokumentarer og slettede scener, som fans formentlig kan bruge ugevis på at nærstudere. Nå ja, de tre prequels medfølger også, og selvom de ikke når de gamle film til sokkeholderne, så er de ikke helt uden meritter. En mangelfuld, men uundværlig udgivelse.

Se også: Filmz TV ser stjerner – “Star Wars” anmeldes på Blu-ray!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Babo84 12 år siden

Haha. Bare du ikke sætter dem på min numse ;)
Gravatar

#32 Kruse 12 år siden

Star Wars Episode I - 5/10
Star Wars Episode II - 3-4/10
Star Wars Episode III - 7/10
Star Wars Episode IV - 9-10/10
Star Wars Episode V - 10/10
Star Wars Episode VI - 9/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#33 Nukleon 12 år siden

Kan nogen forklare mig hvorfor så mange vurderer III så højt? Nogen syntes næsten den er på lige fod med VI? For mig at se er det den allerværste. Den har det klamme romantiske subplot fra 2'eren, den kedelige dialog fra 1'eren, og tilføjer selv det forfærdeligste skuespil hele serien har at byde på.
Gravatar

#34 BN 12 år siden

mine kommentarer til anmeldelsen:

Det, vi fik i stedet, var tre film, der skildrede Anakin som en forfængelig og egoistisk teenager, som valgte at blive massemorder på grund af et grumt mareridt (hvabehar?).


Øhh, nej. Han valgte at blive den berygtede massemorder Darth Vader, fordi han (1) han var ærgerrig og forblindet af sine egne Jedi-evner og muligheder, (2) fordi Palpatin forførte ham med sine tilbud om magt (som skildret i mindst 4 scener i Episode 3), (3) fordi han ikke følte sig værdsat, men tværtimod tilsidesat af Jedi-rådet og (4) fordi Kraftens mørke side overtog hans sind, hvilket kunne ske, fordi han lå under for alle de egenskaber, som Yoda og Anakin altid havde advaret ham imod at give rum for ... samt 5) fordi hans stærke ønske om at redde Padmé ødelagde hans dømmekraft.

I de gamle film blev Anakin ofte omtalt med ærefrygt som en karismatisk krigshelt, men vi får på ingen måde noget positivt indtryk af ham i de tre nyere film


Whaaaat? Han fremstår da helt klart som en karismatisk krigshelt i Episode 3. Og jeg har et positivt indtryk af ham, for han behøver ikke at være den perfekte, renskurede og altid velmenende helt ligesom Luke for at jeg kan holde af ham.

I det mindste virkede Vader aldrig selvfed eller smålig


*Skriiiiiiiig* ... Vader er praktisk talt ikke andet end selvfed og smålig i den gamle trilogi. Han kan ikke tåle den mindste modsigelse, men kvæler folk, hvis de kommer til kort i deres forsøg på at udføre hans ordrer, og han er også klar til at likvidere Lando, bare fordi denne vil holde fast ved den aftale, Vader selv har formuleret.

Hayden Christensen ..... er så stiv og udtryksløs i rollen som Anakin, at det ofte er svært at skelne ham fra den kære robot R2D2.


Fair nok, at man ikke kan lide hans præstation, men det er ganske enkelt en gigantisk usandhed, at han skulle være udtryksløs i rollen.

alt det pseudopolitiske ævl


... som hænger ULØSELIGT sammen med Episode 4 ('A New Hope'), hvorfra følgende "pseudopolitiske" udladninger stammer:

LEIA: "Lord Vader, I should have known. Only you could be so bold. The
Imperial Senate will not sit for this, when they hear you've attacked
a diplomatic... I don't know what you're talking about. I'm a member of the
Imperial Senate on a diplomatic mission to Alderaan..."

COMMANDER: "Holding her is dangerous. If word of this gets out, it
could generate sympathy for the Rebellion in the senate."

Vader: "Leave that to me. Send a distress signal and then inform the
senate that all aboard were killed!"

Senere følger denne ordveksling:

TARKIN: "The Imperial Senate will no longer be of any concern to us.
I've just received word that the Emperor has dissolved the council
permanently. The last remnants of the Old Republic have been swept
away."

TAGGE: "That's impossible! How will the Emperor maintain control
without the bureaucracy?"

TARKIN: "The regional governors now have direct control over
territories. Fear will keep the local systems in line. Fear of this
battle station."

Lad os se engang: Leia er altså medlem af senatet (ligesom hendes rigtige mor Padmé Amidala var i fortiden). Politisk gælder hun som diplomat, hvorfor hun anklager Vader for at have angrebet et diplomat-rumskib. Kommandøren er nervøs for, at nyheden om tilfangetagelsen af prinsesse Leia vil skabe sympati hos senatsmedlemmerne for oprørerne. Tarkin kan dog berolige ham med, at Kejseren har opløstet Rådet, hvilket hos Tagge rejser spørgsmålet om, hvordan kejseren så vil bevare kontrollen uden bureakratiet. Jamen, det er simpelt, ifølge Tarkin: de regionale guvernører har jo direkte kontrol over territorierne. Og det lokale system kan holdes i skak med Dødsstjernen.

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#35 Collateral 12 år siden

#33: Synes bestemt 3eren har det BEDSTE skuespil af prequels'ne og med romantikken er skruet waay ned (udover et par enkelte scener). Den derudover høje karakter fra min side, er fordi den fungerer ret fint som bindeled til fjerde film, og viser Jedi'ernes downfall ret mørkt, hvilket jeg synes godt om. Det er rigtigt at der er enkelte pinlige romantiske (se: pinlige) øjeblikke, men dem kan jeg godt overleve når resten af filmen er på så fint et niveau. Og så finder jeg stadig ikke Vaders "Noo" i 3eren det mindste malplaceret. Alt taget i betragtning finder jeg faktisk reaktionen ret passende.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#36 Nukleon 12 år siden

#35 en anden ting jeg er skuffet over er hvor abrupt det hele er. Alle Jedi, Riddere som Mestre bliver slagtet på ingen tid ved bagholdsangreb. Ordnens fremtid, "The Younglings" også. Mace Windu bliver blæst ud af vinduet som en nar. Yoda smutter.

Det virker fantasiløst og der er absolut ingenting jeg ikke havde forventet. Meget typisk prequel syndrom, at læsse alting over på sidste afsnit.
Gravatar

#37 Collateral 12 år siden

#36: Kan til dels være enig i at det kunne være blevet fordelt en smule mere over de to, meeen er i øvrigt ret uenig i meget af det du siger.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#38 HonoDelLoce 12 år siden

BN (27) skrev:
Hvilken "Lovbog for filmnørder" foreskriver, at det ikke kan lade sig gøre at lave seks topfilm i en serie el. franchise? ... Nogle kritikere giver f.eks. topkarakterer til et tilsvarende antal af de 22 James Bond-film.


Hold nu op med det der børnehave-debat.. Jeg snakker om hvordan JEG synes det virker..... Kuriøst..

Og iøvrigt er 6 ud af 22 nemmere at ramme end 6 ud af 6..


BN (27) skrev:
Sådan kan du jo ikke stille det op i MIT tilfælde. Episode 2 var den film, der gjorde mig forelsket i Star Wars. Og som jeg altid har sagt, er det de tre prequels der trækker den gamle trilogi op, og ikke omvendt. Og det vil sige, at "de mindre heldige" af filmene er Episode IV og VI, mens den "dårligste" (læs: mindst gode) prequel er Episode 1.


Som sagt - du er i din gode ret til at elske alle filmene.. Ligesom jeg har min gode ret til at undre mig over det.. :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#39 BN 12 år siden

HonoDelLoce (38) skrev:
Hold nu op med det der børnehave-debat.. Jeg snakker om hvordan JEG synes det virker..... Kuriøst..

Og iøvrigt er 6 ud af 22 nemmere at ramme end 6 ud af 6..




Din udtalelse om, at "Der er forskel på at lide enkelte film ... og så give alle seks film i en "serie" top-karakterer" lød bare meget generel.

Både Bond-serien og Star Wars-sagaen er lavet over en periode på flere årtier. men hvor Bond-filmene lige fra starten har ligget under for producenternes egen målsætning (og dermed publikums forventning) om en ny Bond-film mindst hvert andet år, har Lucas ventet 16 år, før han udsendte den første prequel.

At tage sig god tid til FÅ film er - potentielt - en bedre sikkerhed for, at resultatet bliver godt, end at man laver MANGE film på kort tid og under pres.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#40 Mhmaha 12 år siden

Det eneste gode ved Episode 1,2,3 var musikken...

Skriv ny kommentar: