Men det er først og fremmest en fornøjelse at opleve en kreativ dynamo som Vinterberg tilbage i topform. Mange af hans yndlingstemaer går igen i “Submarino”: Barndomstraumer, forældresvigt, misbrug… Men “Submarino” er helt sin egen og en funklende perle i et hav af ensartede, danske film om middelklassens hovedpiner. Instruktøren bliver godt hjulpet på vej af en nedtonet, men elegant billedside samt Kristian Eidnes Andersens smukke musik. Men det er Vinterbergs evne til at skildre håb, der blomstrer under trænge kår, uden ét gran af sentimentalt pladder, der får “Submarino” til at gå lige i hjertet. Nu er det store spørgsmål så, om filmen bare er et enestående pletskud, eller om Vinterberg har kickstartet en god stime. Vi krydser fingre for det sidste.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Collateral 14 år siden

"Submarino" er en rigtig udmærket film. Dejligt at se Vinterberg lave en holdbar og god film. God billedside med egen stil, og tidstypisk mørke. God historie, og vellykket brug af en Tarantino agtig fortællestil, dog sat voldsomt ned i hastighed. Desuden er det også kun en del af filmen der benytter denne stil, men den relativt lave hastighed er til gengæld konstant. Hvillket i mine øjne er positivt, at Vinterberg har turde gøre.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#2 Twister 14 år siden

Glæder mig meget til at se filmen i weekenden. Krydser fingre for at Vinterberg er tilbage i topform. Anmeldelsen tyder godt :) og i øvrigt rigtig velskrevet anmeldelse. Fint arbejde.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#3 Fynboen 14 år siden

Måske lige et "superb" for meget, men ellers god anmeldelse... ,o)
Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
Gravatar

#4 BN 14 år siden

Fynboen (3) skrev:
Måske lige et "superb" for meget, men ellers god anmeldelse... ,o)


En superb anmeldelse skrevet af en superb anmelder på en superb måde på en superb filmside.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5 dyg 14 år siden

#4 - Med superbe brugere!
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#6 BN 14 år siden

nayze (5) skrev:
#4 - Med superbe brugere!


Nemlig! ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#7 Wrangque 14 år siden

Helt sikkert et skridt i den rigtige retning for en af danmarks bedste filmskabere. Filmen er ikke super god i mine øjne men vi er godt nok blevet introduceret til nogle fantastiske upcoming talenter. Bl.a. Martins far, som reder filmen for mig og photografen... Charlotte... Something something. Virkelig dygtig!

Er der forresten nogen der kan svare mig på hvad den fantastiske sang hedder der feature rimelig prominent i film. En mand der synger "back to the begenning" eller noget i den stil? Tak tak!
Gravatar

#8 rockysds 14 år siden

#7 Det er Choir of Young Believers' "Hollow Talk".
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#9 Wrangque 14 år siden

Selvfølgelig er det det. Mange tak Rocky!
Gravatar

#10 Kochie 14 år siden

En rigtig god film. Den fik mig til at tænke på Requiem for a Dream mere end én gang. Den er måske ikke lige så udpenslende i mareridtsstemningen, men en meget troværdig barneskuespiller gjorde et solidt indtryk på mig.

Skriv ny kommentar: