“Sweeney Todd – Den djævelske barber fra Fleet Street” fungerer fortrinligt i musicalens rammer, fordi Burton vender genrens glansbilledefortælling på hovedet og lægger hovedvægten på de mørkere aspekter. Og det er ikke kun fortællingen, der er dyster, også omgivelserne er præget af forfald og mørke. London ligner til forveksling Gotham City i en film noir-fantasi præget af 1930’ernes horrorfilm. Burton kører muligvis i samme gotiske rille, han altid har gjort, men det er stadig visuelt en fornøjelse – faktisk er det sjældent set så flot – og hans greb om den charmerende fortælling er kun blevet bedre. Og så er filmen velsignet med Sondheims vidunderlige musik.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 filmz-Bartholdy 16 år siden

#80: Yeah, det meste kan jeg faktisk godt tilslutte mig, også det om Terry Gilliam, selvom jeg synes at både Twelve Monkeys, Tideland er Brazil værdige. Og jeg er sikker på at Brdr Grimm havde været bedre hvis han havde haft frie tøjler, hvilket han jo er notorisk for at udbrede sig om manglen på.

Jeg er bare så skuffet over Tim Burton, for som du siger var hans første film meget elskelige, og selvom Nightmare Before Christmas selvfølgelig ikke er en Burton film rigtigt, så var den og Edward Saksehånd bestemt nogle af mine yndlingsfilm da jeg var barn, og det er så ærgeligt når det bare ikke bliver til mere. Så selvom jeg godt kan se hvad du mener, synes jeg stadig bare Burton er en skuffelse. Parallellen til Lucas er rigtig, og hvad der siden skete tager naturligvis ikke noget fra de første film. Forskellen er bare at Lucas fik høvl, og Burton bliver ved med at høste roser, og det kan jo så irritere mig herfra og til evigheden.
Gravatar

#82 Collateral 16 år siden

#81: Burton høster vel ros fordi han fortsat laver gode film, uanset om man så savner det "elskelige", som du eller ej. Jeg syntes Burton er en instruktør der lader til at lave det han har lyst til.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#83 filmz-Bartholdy 16 år siden

#82: Subjektivitet.
Gravatar

#84 filmz-BrotherJack 16 år siden

Hvordan kunne jeg glemme "12 Monkeys"?! Selvfølgelig - kunstnerisk og kommerciel succes!

Gravatar

#85 chronaden 16 år siden

Kommer lige fra bio, fuck så fed!

der var 6 mennesker der udvandrede fra biografen ialt, en gruppe på 4 unge der skred ligeså snart de fandt ud af det var en musical - og et ældre ægtepar der skred da de opdagede der var gore :D

5/6 herfra!
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#86 Lady Arwen 16 år siden

Jeg så den for lidt over en uge siden men har ikke haft tid til at skrive før...

Jeg synes at filmen er så fed.. virkelig fantastisk... Har også skyndt mig ind på cdon.com og købe Sweeney Todd soundtracket. hører det faktisk nu og er fuldstændig vild med musikken.

Johnny Depp spiller fantastisk. Elsker også Alan Rickman og Sascha Baron Cohen og helena Bonham Carter.

5/6 herfra... Elsker den film...
Doctor Who <3
Gravatar

#87 filmz-Aras 16 år siden

#86 - Ja, soundtracket er ret fedt! ;)

Synes egentlig det er sjovt at tænke på, at alle skuespillerne har spillet med i mere eller mindre dystre film, men når jeg hører navnet Sacha Baron Cohen tænker jeg automatisk "Borat" - og måske ikke lige den første jeg ville forbinde til Sweeney Todd! ;)
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#88 rockysds 16 år siden

Jeg har set enormt frem til denne film og bygget den så højt op på en piedestal i mine forventninger, at den næsten var dømt til at underpræstere, men endelig fik jeg den set, og "Wow!".

Den var fan-freaking-tastic. En af de bedste biografoplevelser, jeg nogensinde har haft. Jeg var opslugt hvert sekund. Stemningen og filmens udseende var spektakulær. Tim Burton er tilbage i topform og har muligvis overgået samtlige sine tidligere film. Johnny Depp, Helena Bonham Carter var intense, dragende og dybt fascinerende. Og Ed Sanders som Toby var en lille åbenbaring i sin debutrolle.

Jeg kan ikke anbefale denne film nok. En vidunderlig oplevelse. Alle skylder sig selv at se denne på i bedst mulig kvalitet i biografen.

9.5/10

Blu-ray nu!
----
Desuden var det ganske sjovt (og overraskende) at Anthony Stewart Head lige dukkede op for en kort bemærkning.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."

Skriv ny kommentar: