“Sweeney Todd – Den djævelske barber fra Fleet Street” fungerer fortrinligt i musicalens rammer, fordi Burton vender genrens glansbilledefortælling på hovedet og lægger hovedvægten på de mørkere aspekter. Og det er ikke kun fortællingen, der er dyster, også omgivelserne er præget af forfald og mørke. London ligner til forveksling Gotham City i en film noir-fantasi præget af 1930’ernes horrorfilm. Burton kører muligvis i samme gotiske rille, han altid har gjort, men det er stadig visuelt en fornøjelse – faktisk er det sjældent set så flot – og hans greb om den charmerende fortælling er kun blevet bedre. Og så er filmen velsignet med Sondheims vidunderlige musik.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Morpheus 16 år siden

Du har fuldstændig ret i den anmeldelse. Kunne ikke være mere enig. Det er en genial film, der helt klart skal ses igen og igen.
Gravatar

#2 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

Fantastisk filmmudgave, som efter min mening overgår sceneversionen.

Depp og Carter klær hinanden godt og Rickman er jo altid værd at se. Selvom Sacha Baron Cohen kun er med er han en ganske sjov bifigur.

For mig var det scenografien og billederne, som ramte lige i øjet, også gør det jo hellere ikke noget at musikken også er god, selvom det jo ikke er sange man husker på samme måde som fx Nightmare Before Christmas eller Phantom of The Opera.

5/6 også herfra
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#3 filmz-gelardi8 16 år siden

Efetr at have læst anmledelsen har jeg slet ikke lyst til at se den..synes enlig generelt at Tim Burton alt for overvurderet, har ikke set en film af ham endnu som bare tilnærmelsesvis er ok..faktisk helt modsæt
Gelardi
Gravatar

#4 Slettet Bruger [1725467721] 16 år siden

Hmm... Filmen er flot, stemningsfuld og sjov, og skuespillerpræstationerne rigtigt gode, men jeg var alligevel ret skuffet.

Handlingen er meget forudsigelig, og så fik jeg simpelthen bare nok af sangene. Selvom (de fleste af) sangene er gode, så endte det bare med at blive for meget for mig; i forhold til hvor meget sang der er, så er der meget få sange, som så bare går igen og igen - det virker lidt for nemt.

Da jeg kom ud fra biografen kørte de alle rundt i hovedet på mig, og det var lige før jeg var ved at tilføje et Johanna efter hver sætning jeg sagde; sangen sad simpelthen fast.

Jeg synes nok der er mere stil end substans i filmen, og det er en skam... 3/6
Gravatar

#5 filmz-canner 16 år siden

Sacha Baron Cohen's rolle som comic relief var for mig fuldstændig malplaceret. Det blev den typiske falde-på-halen-komedie-rolle. Det ødelagde lidt min oplevelse - mest fordi der sad en på rækken bag mig, som grinte bare "Pirelli" åbnede munden.

Bortset fra det - Super fed film i bedste Burton-stil. Den samme gotiske rille er nok ikke noget han vender bort fra, og kan man ikke lide det skal man nok holde sig helt væk fra Burton. Bonham Carter og Depp er et gyldent makkerpar i denne film, og de hæver den virkelig. Sangene blev for mig ikke for meget, med undtagelse af Ill-steal-you-Johanna-Johanna-Johanna-sangen, som slayer også nævner.

4/6 pga. Sacha Baron Cohen - ellers er det en 5er :)
If a ruler rocks, and a rock rules - who's coolest!?
Gravatar

#6 blahblah 16 år siden

Jeg synes Burton får lidt for meget credit i den her anmeldelse. Filmen er et visuelt mesterværk, men det her:
"fordi Burton vender genrens glansbilledefortælling på hovedet og lægger hovedvægten på de mørkere aspekter"

er jo ikke Burton. Det er stykkets oprindelige form. Manuskript- og historiemæssigt er filmen næsten en tro kopi af teaterstykket/den oprindelige musical.
Gravatar

#7 filmz-Xeno 16 år siden

Er fuldstændig enig med anmelderen. Fantastisk film, fantastiske skuespilspræstationer. Depp har helt klart fortjent sin Oscar nominering. Det er bare ærgeligt at Bonham Carter blev overset, hun gør det super godt. Også Rickman og Spall er i topform. Helt klart en af Burtons bedste film.
Jeg er egentlig godt tilfreds med at romancen mellem Anthony og Johanna faldt i baggrunden, for de 2 var godt nok irriterende. Det er det eneste minus. Ellers, super fed film.
5/6 herfra.
Gravatar

#8 blahblah 16 år siden

Arj, Bonham Carter har endnu engang scoret en rolle på baggrund af sit ægteskab med Burton. Hun er elendig.
Og hvordan kan det være at halvdelen af castet fra Harry Potter er med i den her film?
Gravatar

#9 filmz-Kragmose 16 år siden

Glæder mig!
Gravatar

#10 filmz-LukasBA 16 år siden

Og hvordan kan det være at halvdelen af castet fra Harry Potter er med i den her film?

halvdelen af castet. Der er da kun tre er der ikk?

Skriv ny kommentar: