“Take Shelter” er et godt eksempel på, hvordan en lille historie elegant kan fungere som et billede på noget langt større. For Michael Shannons Curtis er jo ikke en ganske almindelig amerikaner, der mister forstanden. Han er et symbol på den kamp, så mange mennesker – og især amerikanere – kæmper hver dag for at skabe det bedste og sikreste liv for dem selv og deres nærmeste. I en tid, hvor finanskrisen har banket bunden ud af verdensøkonomien, den globale opvarmning truer med at ødelægge planeten, og farerne synes at lure rundt om hvert hjørne, hvem kan så fortænke nogen i at bukke under for desperationen og frygten for at miste?

“Take Shelter” er ikke som katastrofefilm er flest. Det er et tankevækkende, skræmmende og tragisk stykke filmkunst, som på intet tidspunkt falder til Hollywood-patten og bliver melodramatisk eller idiotisk. Skal du kun se Jorden gå under én gang i år, kan du passende søge ly i biografens mørke og indløse billet til “Take Shelter”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Slettet Bruger [585730260] 11 år siden

Kruse (10) skrev:
Men derfor er det ikke sikkert at de kan sætte kritikpunkter på. Der findes jo også grader af fremragende og fantastisk, så selvom at de rigtigt godt kan lide det hele i filmen, så føler de sig måske ikke helt så draget/opslugt/medrevet, som de har gjort ved film de giver topkarakter.


Også sandt. Men jeg var sådan set også bare nysgerrig efter at høre, om folk kunne sætte ord på de dele, de ikke brød sig om - ikke så meget for at ville starte en diskussion, blot for at få stillet min nysgerrighed.
Danish representative at the 68th Venice Film Festival.
Gravatar

#12 Babo84 11 år siden

PowerApocalypse (11) skrev:
om folk kunne sætte ord på de dele, de ikke brød sig om


Som Kruse er lidt inde på. Jeg giver filmen en 8/10, hvilket er en høj karakter som ikke skal undervurderes. Og jeg har ikke nødvendigvis noget kritik af filmen, eller noget der irriterede mig, eller noget jeg fandt mangelfuldt (ikke lige umiddelbart ihvertfald). Jeg blev måske ikke "rusket" af den på et følelsesmæssigt plan, og det kan måske være en af grundene til den "nøjes" med 8.
Gravatar

#13 Riqon 11 år siden

Den ser vanvittig interessant ud!
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#14 akerman 11 år siden

Jeg vil give den 5/6. Den får ikke 6/6, fordi historien ikke interessant nok til at gøre den et mesterværk, for mig. Den historie filmen har er udført til et 12-tal, men den er ikke kompleks nok til et 6/6 for mig.

Sammenlign fx med 'A Seperation' - her er der tale om en lige så veludført film, men historien har bare langt mere kød på.
Gravatar

#15 x marks the spot 11 år siden

Uden tvivl én af de bedste og stærkeste filmoplevelser i år. Et perfekt cast og en historie, som giver sig god tid med en urovækkende stemning lurende i baggrunden.

Personskildringerne er noget af det bedste jeg længe har oplevet, hvor man virkelig føler, at man har med "virkelige" mennesker at gøre, og hvor deres handlinger virker naturlige. En lille detalje som,
at konen ikke bare skrider, fordi manden viser tegn på måske at være gået lidt fra forstanden, fik mig til at holde af og forstå karaktererne endnu bedre, da det nok er mere realistisk at forsøge at finde en løsning end at tage den nemme udvej og bare skride. Her var et par, som reelt holder af hinanden og støtter hinanden. Det lyder måske lidt plat, men det er dén slags detaljer, der får et manuskript til at hænge sammen, og får hele historien til at samle sympati fra tilskueren IMHO.
"Do, or do not. There is no try".
Gravatar

#16 Babo84 11 år siden

Kom egentlig til at tænke på slutscenen i filmen.
Den er måske ikke så tvetydig igen, som jeg har troet?
Gravatar

#17 Kruse 11 år siden

#16:
Jeg vil nu mene at der er rimelig stor tvetydighed i den. Bare det at Jeff Nichols kategorisk nægter at afsløre betydningen af den siger også lidt. Den er i hvert fald tvetydig i den forstand at man ikke ved om det er "rigtigt" eller bare endnu drøm. Er det "rigtigt", så har alt hans arbejde for at kontrollere den mulige skizofreni være spildt, og hvis det er en drøm, så tyder det på at han ikke er kureret, men at han nu for første gang føler at hans familie endelig støtter op om ham fuldt ud i kampen mod hans imaginære stormvejr og skizofreni. At de "ser" hans problem tydeligt nu, og at han ikke længere panikker over situationen. Det er en form for book-end af filmen, og form for gentagelse af den første scene, hvor han i en drøm står alene og mærker motorolie dryppe ned fra himlen, men hvor han i den sidste scene har sin familie om sig, og det er hans kone der mærker motorolien(hvilket i så fald kun sker i hans drøm).

Men jeg ved sådan set heller ikke selv, hvor jeg står angående slutningen. Det kræver formentlig et gensyn før jeg når til nogen konklusion.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#18 Babo84 11 år siden

#17

Jeg hæfter mig lidt ved, at familien selvfølgelig også mærker motorolien til sidst, og filmen lader os derfor tro, at "den var god nok" fra hans side. Som jeg husker filmen, er der intet der tyder på, at slutningen er en drømme-sekvens. Men måske har jeg overset noget? Jeg kan godt lide ideen med om tvetydigheden, altså om han befinder sig i drømmen eller om det er sygdom der spiller ham et puds. Men umiddelbart tror jeg den er god nok, sådan som jeg husker slutningen.
Gravatar

#19 Kruse 11 år siden

#18:
Men der er jo heller ikke noget der indikerede at første scene var en drøm, før at vi ser Curtis i brusebadet bagefter(men selv der, fremgår det ikke tydeligt at han lige er vågnet op fra sin drøm). Det er da også kun fordi at jeg har hørt Jeff Nichols udtale af første scene er en drøm, at jeg kunne være sikker på det. Så hvorfor kunne sidste scene ikke være en drøm? Filmen stopper jo bare inden at man får mulighed for at finde ud af det. Lidt ligesom når man stopper filmen inden en snurretop vælter ;)

Så jeg vil mene at begge tolkninger kan være gældende. Men jeg kæmper stadig selv med hvilken tolking jeg hælder til.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#20 Babo84 11 år siden

#19

Jeg hæfter mig ved familiens reaktion i slutscenen. Den er afgørende og skiller sig derfor ud fra åbningsscenen. Men det er muligt, at han forestiller sig, at familien endelig tror på ham, og det derfor kan være en drøm - jeg synes dog umiddelbart intet taler for det. Men jeg vil se de scener igen.

Skriv ny kommentar: