“Take Shelter” er et godt eksempel på, hvordan en lille historie elegant kan fungere som et billede på noget langt større. For Michael Shannons Curtis er jo ikke en ganske almindelig amerikaner, der mister forstanden. Han er et symbol på den kamp, så mange mennesker – og især amerikanere – kæmper hver dag for at skabe det bedste og sikreste liv for dem selv og deres nærmeste. I en tid, hvor finanskrisen har banket bunden ud af verdensøkonomien, den globale opvarmning truer med at ødelægge planeten, og farerne synes at lure rundt om hvert hjørne, hvem kan så fortænke nogen i at bukke under for desperationen og frygten for at miste?
“Take Shelter” er ikke som katastrofefilm er flest. Det er et tankevækkende, skræmmende og tragisk stykke filmkunst, som på intet tidspunkt falder til Hollywood-patten og bliver melodramatisk eller idiotisk. Skal du kun se Jorden gå under én gang i år, kan du passende søge ly i biografens mørke og indløse billet til “Take Shelter”.
#11 Slettet Bruger [585730260] 12 år siden
Også sandt. Men jeg var sådan set også bare nysgerrig efter at høre, om folk kunne sætte ord på de dele, de ikke brød sig om - ikke så meget for at ville starte en diskussion, blot for at få stillet min nysgerrighed.
#12 Babo84 12 år siden
Som Kruse er lidt inde på. Jeg giver filmen en 8/10, hvilket er en høj karakter som ikke skal undervurderes. Og jeg har ikke nødvendigvis noget kritik af filmen, eller noget der irriterede mig, eller noget jeg fandt mangelfuldt (ikke lige umiddelbart ihvertfald). Jeg blev måske ikke "rusket" af den på et følelsesmæssigt plan, og det kan måske være en af grundene til den "nøjes" med 8.
#13 Riqon 12 år siden
#14 akerman 12 år siden
Sammenlign fx med 'A Seperation' - her er der tale om en lige så veludført film, men historien har bare langt mere kød på.
#15 x marks the spot 12 år siden
Personskildringerne er noget af det bedste jeg længe har oplevet, hvor man virkelig føler, at man har med "virkelige" mennesker at gøre, og hvor deres handlinger virker naturlige. En lille detalje som,
#16 Babo84 12 år siden
#17 Kruse 12 år siden
Men jeg ved sådan set heller ikke selv, hvor jeg står angående slutningen. Det kræver formentlig et gensyn før jeg når til nogen konklusion.
#18 Babo84 12 år siden
#19 Kruse 12 år siden
Så jeg vil mene at begge tolkninger kan være gældende. Men jeg kæmper stadig selv med hvilken tolking jeg hælder til.
#20 Babo84 12 år siden