“Take Shelter” er et godt eksempel på, hvordan en lille historie elegant kan fungere som et billede på noget langt større. For Michael Shannons Curtis er jo ikke en ganske almindelig amerikaner, der mister forstanden. Han er et symbol på den kamp, så mange mennesker – og især amerikanere – kæmper hver dag for at skabe det bedste og sikreste liv for dem selv og deres nærmeste. I en tid, hvor finanskrisen har banket bunden ud af verdensøkonomien, den globale opvarmning truer med at ødelægge planeten, og farerne synes at lure rundt om hvert hjørne, hvem kan så fortænke nogen i at bukke under for desperationen og frygten for at miste?

“Take Shelter” er ikke som katastrofefilm er flest. Det er et tankevækkende, skræmmende og tragisk stykke filmkunst, som på intet tidspunkt falder til Hollywood-patten og bliver melodramatisk eller idiotisk. Skal du kun se Jorden gå under én gang i år, kan du passende søge ly i biografens mørke og indløse billet til “Take Shelter”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Babo84 11 år siden

Kruse

Ja okay. Tror jeg blev lidt forvirret.
Gravatar

#42 Kruse 11 år siden

#41:
Det kan ske for selv den bedste :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#43 Babo84 11 år siden

Åkepool

Okay, jeg kan se at jeg huskede lidt forkert på nogle detaljer, herunder den du nævner. Nu ser jeg filmen igen, så vender jeg altså tilbage.
Gravatar

#44 jessup 11 år siden

Jeg har lige været inde og se filmen
jeg synes der er en del der peger på at det er en drøm. Jeg starter med det umidellbare. Så vidt jeg kan se er der tale om både tornadoer og tsunamier og det viker en anelse overdimensioneret selvom der er en står storm han forudser. En anden ting der springer i øjnene er med den rolighed han siger hendes navn som tegn for at de skal forlade huset- med den flodbølge der er på vej sunes overlevelse svær og rolighed synes malplaceret. Psykologisk set ville denne form for drøm berolige ham da hans største bekymring ikke er diagnosen men at han må undvære sin familie som hans moder måtte. Altså hvis han forudser stormen er han ikke syg og kan blive hos sin familie. Der er også et lidt svagt argument for at det er noget hun drømmer da hun ser olien i regnen og han siger hendes navn så roligt som prøver han at vække hende. Synes ikke umiddelbart at tage slutningen som "real" er særligt tilfredstillende men det kan måske ændres ved et gensyn


Er der andre der tænkte på Todd Haynes Safe under filmen?
This is just until June
Gravatar

#45 Vildbassen 11 år siden

Er meget enig med anmelder, men giver den 6 stjerner. Shannon er årsagen til den ekstra stjerne, da han spiller intet mindre end fremragende, og bør være i betragtning til en Oscar.

Fed film - hvor man hele tiden bliver ladt tilbage i uvisheden.
Gravatar

#46 Babo84 11 år siden

Nu fik jeg genset flere scener fra filmen, og slutningen som den er, kan selvfølgelig meget vel være en drøm, som det kan "the real thing". Han kan vel sagtens forestille sig, at familien endelig tror på ham, at stormen er god nok, så han kan "ånde lettet op" og ikke indse et psykisk problem. For hvis han indser at han har et problem, vil det betyde at han bliver nødt til at forlade familien for en kort stund, fordi han skal behandles intensivt, som psykiateren/lægen også er inde på ved det sidste besøg. Og det tror jeg ikke Shannon vil, eftersom hans mor forlad ham af samme årsag. For at holde fast i "lykken", må han forestille sig den. Er det utænkeligt? Jeg bed også mærke i den sirene-lyd, inden de tager ned i storm-shelteren, men "stormen" forårsager ingen skader, så hvor kommer lyden fra?
Gravatar

#47 jessup 11 år siden

Jeg er ikke uenig i det du siger undtagen at det kan gå either way
scenen til sidst kan være flere ting men tages som face value "virklighed" er ude af trit med resten af filmen han har et psykisk problem not matter what. det kan sagtens indlæses en en bredere social kommentar om krisen mm. Men an oså videre argumentere for folie à deux, (fr. 'sindssyge hos to'), sjælden sindssygdom præget af vrangforestillinger, der er fremkaldt ved samvær med en sindssyg person, oftest inden for samme familie. Sygdommen kan optræde hos en person, der lever tæt sammen med en sindssyg person under isolerede forhold. Efterhånden overtager personen de sindssygelige forestillinger fra den syge. Ved adskillelse forsvinder vrangforestillingerne efterhånden, men de kan dog i ganske sjældne tilfælde vedvare.
Hvis at lykken er at holde familen sammen hvad eg også nævnet i # 44 er de same vrangfrestillinger i familen netop givtige
This is just until June
Gravatar

#48 Babo84 11 år siden

#47

Fin pointe.
Gravatar

#49 Kruse 11 år siden

#46:
Jeg synes som sagt ikke at det er utænkeligt(ellers havde jeg jo heller ikke bragt det på banen), men hvad siger du til det "klip" der er i den sidste scene, hvor der under scenen bliver klippet ind til konen, som står helt selv i køkkenet? Er der nogen af de andre drømme, hvor der bliver klippet hen til et område, hvor vores hovedperson ikke er?
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#50 Babo84 11 år siden

#49

Som sagt, jeg huskede lidt forkert, som Åkepool var inde på, og gensyn med de scener satte tingene i andet perspektiv.

Jeg tror alle drømme-sekvenser er med ham i centrum. Den til sidst skiller sig ud, da den klipper til et "område", altså konen i køkkenet og han udenfor billedet. Han havde en drøm om hende tidligere, hvor konen stod i køkkenet plaskvåd, men begge personer befinder sig i køkkenet. Om det har nogen betydning for udfaldet og hvordan vi tolker filmen, ved jeg ikke.

Men hold op flere af de drømme scener er intense. Den i huset hvor møblerne svæver og den hvor pigen bliver taget, er uhyggelige.

Skriv ny kommentar: