“Take Shelter” er et godt eksempel på, hvordan en lille historie elegant kan fungere som et billede på noget langt større. For Michael Shannons Curtis er jo ikke en ganske almindelig amerikaner, der mister forstanden. Han er et symbol på den kamp, så mange mennesker – og især amerikanere – kæmper hver dag for at skabe det bedste og sikreste liv for dem selv og deres nærmeste. I en tid, hvor finanskrisen har banket bunden ud af verdensøkonomien, den globale opvarmning truer med at ødelægge planeten, og farerne synes at lure rundt om hvert hjørne, hvem kan så fortænke nogen i at bukke under for desperationen og frygten for at miste?
“Take Shelter” er ikke som katastrofefilm er flest. Det er et tankevækkende, skræmmende og tragisk stykke filmkunst, som på intet tidspunkt falder til Hollywood-patten og bliver melodramatisk eller idiotisk. Skal du kun se Jorden gå under én gang i år, kan du passende søge ly i biografens mørke og indløse billet til “Take Shelter”.
#41 Babo84 12 år siden
#42 Kruse 12 år siden
#43 Babo84 12 år siden
Okay, jeg kan se at jeg huskede lidt forkert på nogle detaljer, herunder den du nævner. Nu ser jeg filmen igen, så vender jeg altså tilbage.
#44 jessup 12 år siden
Er der andre der tænkte på Todd Haynes Safe under filmen?
#45 Vildbassen 12 år siden
Fed film - hvor man hele tiden bliver ladt tilbage i uvisheden.
#46 Babo84 12 år siden
#47 jessup 12 år siden
Hvis at lykken er at holde familen sammen hvad eg også nævnet i # 44 er de same vrangfrestillinger i familen netop givtige
#48 Babo84 12 år siden
Fin pointe.
#49 Kruse 12 år siden
#50 Babo84 12 år siden
Jeg tror alle drømme-sekvenser er med ham i centrum. Den til sidst skiller sig ud, da den klipper til et "område", altså konen i køkkenet og han udenfor billedet. Han havde en drøm om hende tidligere, hvor konen stod i køkkenet plaskvåd, men begge personer befinder sig i køkkenet. Om det har nogen betydning for udfaldet og hvordan vi tolker filmen, ved jeg ikke.
Men hold op flere af de drømme scener er intense. Den i huset hvor møblerne svæver og den hvor pigen bliver taget, er uhyggelige.