“Take Shelter” er et godt eksempel på, hvordan en lille historie elegant kan fungere som et billede på noget langt større. For Michael Shannons Curtis er jo ikke en ganske almindelig amerikaner, der mister forstanden. Han er et symbol på den kamp, så mange mennesker – og især amerikanere – kæmper hver dag for at skabe det bedste og sikreste liv for dem selv og deres nærmeste. I en tid, hvor finanskrisen har banket bunden ud af verdensøkonomien, den globale opvarmning truer med at ødelægge planeten, og farerne synes at lure rundt om hvert hjørne, hvem kan så fortænke nogen i at bukke under for desperationen og frygten for at miste?
“Take Shelter” er ikke som katastrofefilm er flest. Det er et tankevækkende, skræmmende og tragisk stykke filmkunst, som på intet tidspunkt falder til Hollywood-patten og bliver melodramatisk eller idiotisk. Skal du kun se Jorden gå under én gang i år, kan du passende søge ly i biografens mørke og indløse billet til “Take Shelter”.
#21 Kruse 12 år siden
Jeg kan i hvert fald sagtens se begge muligheder som værende gældende, og jeg er ikke afvisende overfor nogen af dem.
#22 Babo84 12 år siden
#23 Kruse 12 år siden
Men bare det at få udtrykt og diskuteret disse to tolkninger, gør slutningen endnu mere interessant for mit vedkommende.
#24 Babo84 12 år siden
#25 Kruse 12 år siden
Men hvad der taler imod tolkningen om at det skulle være en drøm(har lige genset den sidste scene), er at der bliver klippet ind til køkkenet, hvor konen står og laver mad(inden vi ser uvejret). Det skift i rum, mener jeg ikke er sket i andre drømme-/hallucinationsscener i løbet af filmen. Det kræver dog nok et gensyn af hele filmen for at få det på plads, men jeg heller nok også mest til at det ikke er en drøm til slut.
#26 Babo84 12 år siden
#27 Kruse 12 år siden
Det er sådan set heller ikke noget jeg havde et problem med, da jeg så filmen, men jeg kan måske godt forstå hvis andre finder det problematisk.
#28 Babo84 12 år siden
#29 misuma 12 år siden
Den må klart ses igen indenfor kort tid.
#30 Ericmase 12 år siden
Ser den først igen engang på Blu-ray.