“Take Shelter” er et godt eksempel på, hvordan en lille historie elegant kan fungere som et billede på noget langt større. For Michael Shannons Curtis er jo ikke en ganske almindelig amerikaner, der mister forstanden. Han er et symbol på den kamp, så mange mennesker – og især amerikanere – kæmper hver dag for at skabe det bedste og sikreste liv for dem selv og deres nærmeste. I en tid, hvor finanskrisen har banket bunden ud af verdensøkonomien, den globale opvarmning truer med at ødelægge planeten, og farerne synes at lure rundt om hvert hjørne, hvem kan så fortænke nogen i at bukke under for desperationen og frygten for at miste?
“Take Shelter” er ikke som katastrofefilm er flest. Det er et tankevækkende, skræmmende og tragisk stykke filmkunst, som på intet tidspunkt falder til Hollywood-patten og bliver melodramatisk eller idiotisk. Skal du kun se Jorden gå under én gang i år, kan du passende søge ly i biografens mørke og indløse billet til “Take Shelter”.
#1 akerman 12 år siden
#2 Ericmase 12 år siden
Til gengæld får filmen 5/6 stjerner herfra. :)
#3 bjarke 12 år siden
#4 Kruse 12 år siden
#5 Babo84 12 år siden
8/10
#6 Lars.dk 12 år siden
5/6
#7 Slettet Bruger [585730260] 12 år siden
6 / 6
Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om folks kritikpunkter for filmen, altså hvorfor folk ikke giver højere karakterer? Just curious.
#8 Åkepool 12 år siden
Jeg synes da umiddelbart at dem der har givet deres mening til kende her, har givet den ret høje karakterer, så de har vel ikke så mange kritikpunkter.
Måske synes de bare at en topkarakter 6/6 eller 10/10 kun skal gives til et mesterværk og det synes de måske ikke lige den helt sniger sig op på.
#9 Slettet Bruger [585730260] 12 år siden
Det er skam høje karakterer! Jeg giver også kun 6 / 6 til de film, som efter min mening er mesterværker, og det er sjældent, det sker. Jeg undrede mig bare over, hvad der afholdt dem fra at give filmen højere karakter eller måske nærmere: Hvad er det, der afholder Take Shelter fra at være et mesterværk i deres øjne? :-)
#10 Kruse 12 år siden