“Take Shelter” er et godt eksempel på, hvordan en lille historie elegant kan fungere som et billede på noget langt større. For Michael Shannons Curtis er jo ikke en ganske almindelig amerikaner, der mister forstanden. Han er et symbol på den kamp, så mange mennesker – og især amerikanere – kæmper hver dag for at skabe det bedste og sikreste liv for dem selv og deres nærmeste. I en tid, hvor finanskrisen har banket bunden ud af verdensøkonomien, den globale opvarmning truer med at ødelægge planeten, og farerne synes at lure rundt om hvert hjørne, hvem kan så fortænke nogen i at bukke under for desperationen og frygten for at miste?

“Take Shelter” er ikke som katastrofefilm er flest. Det er et tankevækkende, skræmmende og tragisk stykke filmkunst, som på intet tidspunkt falder til Hollywood-patten og bliver melodramatisk eller idiotisk. Skal du kun se Jorden gå under én gang i år, kan du passende søge ly i biografens mørke og indløse billet til “Take Shelter”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 akerman 11 år siden

100 pct enig i anmeldelsen.. dette er en lille perle. Shannon spiller uovertruffent godt.

Jeg tænker at sidste scene viser at han alligevel ikke var helt forkert på den med hans forudanelser...
Gravatar

#2 Ericmase 11 år siden

Fantastisk film, men der er en ting jeg ikke har fået på plads.

I 2 af Curtis drømme ser man nogen mænd der prøver at kidnappe hans datter og hvem er de?


Til gengæld får filmen 5/6 stjerner herfra. :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#3 bjarke 11 år siden

...jep, så den på CPH PIX i år og det er absolut en fremragende film. Shannon er eminent og sidste akt noget af det mest intense jeg længe har set. En af årets helt store filmoplevelser...! SE DEN...!
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#4 Kruse 11 år siden

Ja, det er en fantastisk film! Og hører bestemt blandt de bedste film fra 2011. Den ligger til en 9/10 hos mig :)

akerman (1) skrev:

Jeg tænker at sidste scene viser at han alligevel ikke var helt forkert på den med hans forudanelser...


Sådan kan det vel egentligt godt tolkes, men det kan også være en af hans drømme.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#5 Babo84 11 år siden

Fremragende film. Meget stemningsfuld, suspensefuld og velspillet. Og så har den nogle hårrejsende drømmesekvenser. Tålmodig i sin opbygning, men aldrig kedelig. Slutningen er tankevækkende.

8/10
Gravatar

#6 Lars.dk 11 år siden

Fantastisk film og hold da op hvor er Michael Shannon klasse.

5/6
Danmarks værste "komiker" http://img687.imageshack.us/i/1281198900438.gif/
Gravatar

#7 Slettet Bruger [585730260] 11 år siden

Årets hidtil bedste film for mig.

6 / 6

Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om folks kritikpunkter for filmen, altså hvorfor folk ikke giver højere karakterer? Just curious.
Danish representative at the 68th Venice Film Festival.
Gravatar

#8 Åkepool 11 år siden

PowerApocalypse (7) skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om folks kritikpunkter for filmen, altså hvorfor folk ikke giver højere karakterer?


Jeg synes da umiddelbart at dem der har givet deres mening til kende her, har givet den ret høje karakterer, så de har vel ikke så mange kritikpunkter.
Måske synes de bare at en topkarakter 6/6 eller 10/10 kun skal gives til et mesterværk og det synes de måske ikke lige den helt sniger sig op på.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#9 Slettet Bruger [585730260] 11 år siden

Åkepool (8) skrev:
Jeg synes da umiddelbart at dem der har givet deres mening til kende her, har givet den ret høje karakterer, så de har vel ikke så mange kritikpunkter.
Måske synes de bare at en topkarakter 6/6 eller 10/10 kun skal gives til et mesterværk og det synes de måske ikke lige den helt sniger sig op på.


Det er skam høje karakterer! Jeg giver også kun 6 / 6 til de film, som efter min mening er mesterværker, og det er sjældent, det sker. Jeg undrede mig bare over, hvad der afholdt dem fra at give filmen højere karakter eller måske nærmere: Hvad er det, der afholder Take Shelter fra at være et mesterværk i deres øjne? :-)
Danish representative at the 68th Venice Film Festival.
Gravatar

#10 Kruse 11 år siden

Men derfor er det ikke sikkert at de kan sætte kritikpunkter på. Der findes jo også grader af fremragende og fantastisk, så selvom at de rigtigt godt kan lide det hele i filmen, så føler de sig måske ikke helt så draget/opslugt/medrevet, som de har gjort ved film de giver topkarakter.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."

Skriv ny kommentar: