“Take Shelter” er et godt eksempel på, hvordan en lille historie elegant kan fungere som et billede på noget langt større. For Michael Shannons Curtis er jo ikke en ganske almindelig amerikaner, der mister forstanden. Han er et symbol på den kamp, så mange mennesker – og især amerikanere – kæmper hver dag for at skabe det bedste og sikreste liv for dem selv og deres nærmeste. I en tid, hvor finanskrisen har banket bunden ud af verdensøkonomien, den globale opvarmning truer med at ødelægge planeten, og farerne synes at lure rundt om hvert hjørne, hvem kan så fortænke nogen i at bukke under for desperationen og frygten for at miste?
“Take Shelter” er ikke som katastrofefilm er flest. Det er et tankevækkende, skræmmende og tragisk stykke filmkunst, som på intet tidspunkt falder til Hollywood-patten og bliver melodramatisk eller idiotisk. Skal du kun se Jorden gå under én gang i år, kan du passende søge ly i biografens mørke og indløse billet til “Take Shelter”.
#51 Kruse 12 år siden
Det er netop der, hvor tvivlen nok ligger hos mig. Jeg kan ikke helt afgøre med mig selv, om den "kvalificerer" sig som drømmescene, når den nu skiller sig så væsentligt ud fra de andre med det klip. Det kræver nok et par gensyn med hele filmen, før at jeg kan afgøre det med mig selv.
Meget enig! De er eminent lavet :)
#52 Åkepool 12 år siden
Jeg synes bestemt ikke at den kvalificerer sig som drømmescene. Jeg holder fast i min første mening, at slutningen er "real" og ikke en drøm. Det gør i mine øjne også filmen bedre :)
#53 Babo84 12 år siden
#54 Babo84 12 år siden
#55 Kruse 12 år siden
Men fair nok at den ene tolkning fungerer noget bedre for dig, og at du føler at den bliver mere dyb :)
#56 Babo84 12 år siden
#57 Kruse 12 år siden
Hvor har du det fra? At filmen giver ham mulige fremtidssyn, behøver ikke betyde at han er nogen religiøs profet eller at han skulle være en beskytter.
Alt det du nævner synes jeg stadig man kan få ud af filmen, selvom at man hælder til den anden tolkning. Det er trods alt temaer som filmen behandler, og det er først i allersidste scene, at man finder ud at han muligvis ikke havde sygdommen alligevel. Det fjerner jo ikke pludselig al den bearbejdning han har været igennem, men siger bare at det for ham har været spildt(men det er jo ikke spildt for os som tilskuer). Vi har jo stadig fået den indre kamp, om hvorvidt det han ser er rigtigt eller at han er syg, og hans isolering fra sin familie og venner, som ligeledes kæmper med at forstå Curtis. Det er jo ikke bare en film om en mand der muligvis får profetiske syn.
Og med hensyn til hans mor, så mener jeg at huske at de siger i filmen, at moren ikke udviste helt de samme symptomer som Curtis, og altså ikke havde disse dommedagsdrømme eller noget lignende.
#58 jessup 12 år siden
#59 Babo84 12 år siden
Mht hans mor, så kan symptomer være forskellige:
"Hvordan opleves skizofreni?
Sygdommen skizofreni omfatter flere forskellige sygdomstyper, der hver især er præget af forskellige kombinationer af symptomer. Man skal gøre sig klart, at ingen har alle symptomerne, og at symptomprofilen som oftest ændrer sig i sygdomsforløbet:"
#60 Kruse 12 år siden
Filmen forsøger ikke at bygge op at han er syg. Det er hans omgivelser der mener at han er syg, men det mener han jo ikke selv igennem hele filmen. Som tilskuere for vi heller ikke serveret på et sølvfad om han er syg eller hvad hans drømme i virkeligheden er, da filmen hele vejen igennem lader det stå til det uvisse. Som tilskuer "køber" vi mod slutningen(tredjesidste og anden sidste scene, henholdvis da han åbner beskyttelsesrummet, og da han sidder hos en psykiater med sin kone) at han nok bare var syg, men den allersidste scene stritter så imod dette.
Og hvad er det for en pointe du søger? At han er skizofren er vel ligeså lidt en pointe som at hans mareridtshallucinationer ser ud til at gå i opfyldelse. Jeg mener ikke at det er filmens intention at leverer en definitiv pointe, ligesom jeg heller ikke mener at skizofreni er filmens hovedfokus. Jeg mener snarer at filmens hovedfokus er hans familie, og den kamp de sammen går igennem p.g.a. de problemer som Curtis har. Uanset hvordan man vender og drejer den, så eksisterer disse problemer jo kun i hans hoved indtil sidst i filmen.