“Taken” er en actionfilm, der har udstyret i orden. Der er good-guys og bad-guys og alle de ting midt imellem, der bliver smadret på herligste vis. På skyggesiden tager filmen for let på sit alvorlige emne og fokuserer på banaliteter som datterens popsangerambitioner – hvilket efterlader en lidt dårlig smag i munden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 duuk74 15 år siden

dwaynejohnson (18) skrev:

- Og så tænkte jeg at jeg vil prale med at have gået forbi den skønne Famke Janssen herovre i New York for et par uger siden :)


Nice! Mmm Famke :p
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#22 filmz-JuuL 15 år siden

Med fare for at blive slagtet som en af de åh-så-farlige skurke i Taken, kommer jeg her med min mening: Taken er en elendig og fordummende film.
Actionscenerne sagde mig intet, da historien og skuespillet simpelthen er forstyrrende dårligt. Filmen er kvalmende amerikansk og lægger sin latterlige og propagandistiske historie ud som virkelighed.

Læs hellere B.T.s anmeldelse af filmen:
"Mest af alt er det dog forbandet svært at sluge den nødtørftigt indpakkede racisme og moralen om, at hvis bare far tæver løs, så skal det nok gå. Fy da føj, for en stinker!"

Eller Politikens:
"Hvorfor Liam Neeson udlåner sin karisma af tung troværdighed til et så stupidt snæversynet formål, kan vist kun hans bankkonto give svar på."

Filmen ville muligvis have fungeret bedre, hvis den havde haft lidt humor ala Shoot 'em up. Her er det tydeligt, at skuespillerne og folkene bag kameraet er klar over, at den historie de arbejder med, er helt og aldeles tåbelig.
Gravatar

#23 dolphinfriendly 15 år siden

#22 Jeg er rørende enig.

Gravatar

#24 filmz-Bruce 15 år siden

#22 Indpakkede racisme? Ja hvis den godkendte version er Margrethes Vestagers cut af filmen, hvor albanerne politisk korrekt gengives via det nuværende demografiske forhold i klodens racer, så er det nuværende cut af historien selvfølgelig racistisk. Og der er jo ingen skurke af anden herkomst i filmen
Hans franske politiven, knægten i lufthavnen, de hvide auktionshandlere af pigerne. Nej selvfølgelig er filmen dybt racistisk ... gaaaab
Ligesom Ridley Scotts film om mellemøsten, racistisk viser skurke af mellemøstlig herkomst (uhadada).

Sjovt som Clint Eastwoods Dirty Harry film åbenbart ikke er indpakket racisme og åbenbart ikke tæver løs, når han indimellem går i clinch med skurkene.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#25 Silver666 15 år siden

En af de fedeste action /hævn film jeg har set i langtid.
Neeson fungere perfekt som en slags ældre udgave af Jason Bourne.
Gravatar

#26 filmkorn.dk 15 år siden

5 ud af 6 stjerner. SUPER INTENS!

Og jeg kan oplyse at den danske udgave af både DVD og Blu-ray, som kommer snart, er i den unratede version.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#27 BN 15 år siden

#22:

Filmen ville muligvis have fungeret bedre, hvis den havde haft lidt humor ala Shoot 'em up.


Ja, føj da! En actionfilm fortalt uden ironisk glimt i øjet - det kan vi sandelig ikke ha'. Alle actionfilm SKAL bare holde sig til skabelonen med oneliners og humor. Punktum!

Her er det tydeligt, at skuespillerne og folkene bag kameraet er klar over, at den historie de arbejder med, er helt og aldeles tåbelig.


Ja, men det er da garanteret osse grunden til, at de valgte at filmatisere historien:

At de vidste, at den er helt og aldeles tåbelig. ... Ja, hvorfor skulle de ellers gøre det?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#28 Riqon 15 år siden

JuuL (22) skrev:
Filmen ville muligvis have fungeret bedre, hvis den havde haft lidt humor ala Shoot 'em up. Her er det tydeligt, at skuespillerne og folkene bag kameraet er klar over, at den historie de arbejder med, er helt og aldeles tåbelig.


Jeg mener at erindre, den faktisk havde sine humoristiske øjeblikke - flere, faktisk.

Jean Claude: Ok, first we should find the spotter.
Bryan: I found him, he’s dead.
Jean Claude: You found him that way?!...


Samt hele episoden med den albanske oversætter...


Så er der naturligvis en del one-liners, som er mere eller mindre trivielle i den slags film, men ikke desto mindre skal de da ses som ærligt forsøg på morsomhed:

I push one button and 38 agents are here before you have time to scratch your worthless balls.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#29 filmz-JuuL 15 år siden

#24, 27 og 28

Ja, vi har jo alle sammen forskellige syn på film (og humor). Og det er vel egentlig både heldigt og fantastisk ;)
Gravatar

#30 BN 15 år siden

#29:

Jo, det har du da ret i. :-)

Men det er meget interessant at vende denne forskellighed i luften og få sat tingene i perspektiv, få andre vinkler på og opveje det ene mod det andet - og det uanset om man derved blot bestyrkes i sin egen holdning eller får den rokket lidt/meget.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: