Paul Greengrass har et sikkert greb om spænding såvel som karaktertegning, og hans visuelle flair (ligesom Doug Limans på “The Bourne Identity”) gør filmen både lækker at se på, samt tilfører en anderledes rå realisme. Cirklen sluttes på behørig vis i filmens sidste indstilling, og var man glad for de to første film, vil man helt sikkert også hænge med på dette stormridt. Noget tyder i hvert fald på på, at actionfilmen efterhånden er blevet voksen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 BN 17 år siden

#74 - The Insider:

men som rupert giles også skriver (og som jeg også er enig i) så dukker hun op på et utrolig usandsynligt tidspunkt. Og hvor hun i etteren blev chokeret ved synet af Bourne, og hvor hun i toeren højlydt annoncerede, hvor vigtigt det var at eleminere agenten ("We're talking about killing Bourne!")
skal der ikke ét sekunds overtalelse til, før hun smider både karrieren og endda hele sin normale fremtid på porten for at hjælpe Bourne. Hvorfor prøvede hun så aldrig at hjælpe ham før? :-)


Hvorfor er det et "usandsynligt" tidspunkt? Hun arbejder der jo!

Det at møde en man kender meget langt væk fra det sted man sidst så vedkommende, er ikke usandsynligt, men sker nu og da i den virkelige verden. Eksempel: Nogle der i deres ferie er rejst om på den anden side af kloden, har mødt deres egne naboer netop dér!

Og m.h.t. det andet du skriver:
Nicky har akkurat ligeså gode forudsætninger for at ændre holdning til Bourne som Pamela Landy. Begge har, efterhånden som tingene har udviklet sig, fået informationer, der fuldstændig har ændret deres opfattelse af ham. Desuden glemmer du vist, at Nicky SELV ønsker at lægge sin Treadstone-fortid bag sig. Allerede i 2'eren er hun ophørt med at arbejde for dræber-enheden (Landy til Nicky: "Du arbejdede for Treadstone i tre år."), men tvinges tilbage i folden, fordi hun ved en masse om Bourne. (F.eks. er hun den eneste overlevende fra den nat i Paris, hvor Bourne trængte ind i Treadstone's franske afdeling.) Hun ved at Treadstone el. Blackbriar ikke tøver med at myrde egne folk: i 2'eren finder det team, hun tilhører, ud af at Abbott myrdede Conklin (hvilket vi så i 1'eren), og at Abbott også har myrdet Danny Zorn, og hun ved jo, at de vil myrde afhopperen Bourne selvom han bare ønsker at leve et liv i fred og ro. Og (i 3'eren) har hun med sikkerhed også læst om journalisten der måtte lade livet, fordi han skrev afslørende artikler om Treadstone. Hvor meget "normal fremtid" er der i at være i en sådan organisation??? ;-/ ...

Hendes replik i 2'eren skyldes fejhed, en her og nu-frygt for sit eget liv. Denne replik udelukker ikke nødvendigvis at hun tidligere har haft sympati eller endog varme følelser for Bourne - følelser der blot er blevet undertrykt eller tilsidesat, da hun har hørt om Bourne's kæreste Maria og er blevet ignoreret af ham, ja, ovenikøbet truet på livet af ham, fordi han har glemt alt om hende.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#82 The Insider 17 år siden

#81, vi kommer til at forblive uenige bn :-)

Hvorfor er det et "usandsynligt" tidspunkt? Hun arbejder der jo! Det at møde en man kender meget langt væk fra det sted man sidst så vedkommende, er ikke usandsynligt, men sker nu og da i den virkelige verden. Eksempel: Nogle der i deres ferie er rejst om på den anden side af kloden, har mødt deres egne naboer netop dér!

Ikke et argument, der på nogen som helst måde får det til at virme mere sandsynligt for mig, at hun arbejder lige præcis det ene sted og kommer forbi på det ene tidpsunkt... sorry :-) It's a small world, men så lille er den nu heller ikke.

Hvordan har jeg glemt, at Nicky vil lægge fortiden bag sig? :-) Naturligvis er hun stoppet med at arbejde for Treadstone, fordi den eksisterer jo ikke mere. Husker du, at den blev lukket til allersidst i Identity? Det havde intet at gøre med, at hun ikke gad længere - det er der i hvert fald intet, der lægger op til.
Er det ikke også en modsigelse, at hun sandsynligvis har haft følelser for Bourne tidligere, men at hun senere først flere år senere (i Supremacy, som du siger) får informationer, der ændrer hendes opfattelse af ham? I så fald er det et meget svingende temperament, men jeg er ikke i tvivl om, at hun med sin ytring i Supremacy mente, at Bourne var en stor trussel, der var bedst af få elemineret baseret på hendes inside-knowledge omkring Treadstone-agenterne. Hun ved jo heller ikke, at Bourne bare vil leve i fred or ro, som du siger. I scneen in tunellen bliver hun ved med at gentage: "Why are you here? Why come back? Why now?"


Kort sagt: Jeg synes, de kunne havde gjort det på en meget bedre måde. Måske kunne Bourne have direkte opsøgt Nicky i stedet. Det ville have været mere realistisk, fordi han ved, at hun har info omkring hans fortid, og eftersom filmen også handler om svar... Så kunne hun jo så evt. langsomt have erfaret, at Bourne ikke er ude efter at gå amok og slå ihjel til højre og venstre (som de overordnede tror), men at han egentlig bare vil have svar og konfrontere sin fortrængte fortid, så han kan se at komme videre... :-)
War. War never changes.
Gravatar

#83 filmz-rupert giles 17 år siden

#82 Jeg synes nu, at Nickys distancerede forhold til Bourne, som hun måske har kendt på et mere personligt plan passer godt ind i den verden, som filmene bevæger sig i. Ligesom soldater er efterretningsagenter vel trænet i at tilsidesætte egne følelser til fordel for jobbet? På den måde bliver hendes figur tilføjet en dimension, der endnu engang siger noget om undertrykkelsen af individet i efterretningsvæsenet. Og det er efter min mening trilogiens hovedtema. Nicky har i den grad en funktion i både plottet og filmens tematik. Det er blot hendes introduktion, Gilroy kommer lidt nemt om ved. Hvilket som sagt er så lille et problem, at det ikke trækker ned i min bedømmelse af filmen.

#78 Jeg er helt enig med dig i alt, hvad du siger :-) Jeg tror også, at det er min yndlingsfilm i år.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#84 The Insider 17 år siden

Jeg kan på den anden side heller ikke have forestillet mig, at hverken Conklin eller Abbott ville hyre hende til at arbejde for Treadstone, hvis hun havde haft et stærkt forhold til ham på forhånd. Så ville hun jo være en liability, og dem tog de sig jo hurtigt af, må man sige :-)
War. War never changes.
Gravatar

#85 BN 17 år siden

Pyt med det. Hvis vi var enige, havde vi jo ikke noget at diskutere, vel? ;-)

Ikke et argument, der på nogen som helst måde får det til at virme mere sandsynligt for mig, at hun arbejder lige præcis det ene sted og kommer forbi på det ene tidpsunkt... sorry :-) It's a small world, men så lille er den nu heller ikke.


Ikke desto mindre er det hverken urealistisk eller umuligt. Livet er propfyldt med den slags tilfældige og usædvanlige møder.

Hvordan har jeg glemt, at Nicky vil lægge fortiden bag sig? :-) Naturligvis er hun stoppet med at arbejde for Treadstone, fordi den eksisterer jo ikke mere. Husker du, at den blev lukket til allersidst i Identity? Det havde intet at gøre med, at hun ikke gad længere - det er der i hvert fald intet, der lægger op til.


Forkert. Treadstone blev kun lukket officielt - i virkeligheden kørte dræber-enheden videre, blot under det nye navn, Blackbriar. Og med de samme folk bag roret. Det kan du se i slutningen af "Bourne Identity" hvor Abbott fræk som en slagterhund skaber dette nye skalkeskjul for dræber-enheden. At det aldrig har været manuskriptforfatterens tanke at Treadstone skulle være ophørt med at eksistere, fremgår af den nye slutning på 1'eren, som forefindes på den såkaldte "extended explosive edition"-udgave, hvor Treadstone-manden Abbott sammen med Danny Zorn og nogle andre agenter opsøger Bourne og forsøger at lokke ham tilbage i folden. (Jeg finder denne slutning unødvendig og ser derfor altid filmen uden, men den understreger klart manuskriptforfatterens intentioner.)

Hvad enten Nicky i 2'eren har taget ferie eller fundet nyt arbejde, er det meget tydeligt, at hun kun modvilligt tager med sin tidligere overordnede Abbott (sammen med Conklin) og Landy og co. til Berlin. ... Hvorfor denne modvilje, medmindre hun på det tidspunkt faktisk ikke gad agent-jobbet længere? Og hvorfor måtte de OPSPORE hende? Hvis hun stadig arbejdede et eller andet sted for CIA, kunne de jo bare ringe ligesom en chef ringer til sine ansatte og bede hende tage et tog eller et fly til Berlin.

Er det ikke også en modsigelse, at hun sandsynligvis har haft følelser for Bourne tidligere, men at hun senere først flere år senere (i Supremacy, som du siger) får informationer, der ændrer hendes opfattelse af ham?


Når jeg taler om "informationer, der ændrer hendes opfattelse af ham", sigter jeg til den opfattelse hun har fået EFTER at han er blevet en dræber-maskine i Treadstone's kløer. Nicky's udtalelse i 3'eren "det var svært for mig med dig" hentyder jo helt tydeligt til tiden, hvor Bourne blev trænet og oplært, og hvor Nicky har fulgt ham (og de andre agenter) - jævnfør hendes særlige viden om deres adfærds- og reaktionmønster. Her har hun kunnet se hvilket menneske han var FØR.

Først efter begivenhederne i 2'eren kan hun - i lighed med Jessica Landy - se, at Bourne ikke render rundt og begår meningsløse drab eller arbejder for et andet lands efterretningstjeneste, men er blevet et offer, som andre i CIA forsøger at bruge som syndebuk, og som forsøger at kæmpe sig ud af sin fortid.

Hun ved jo heller ikke, at Bourne bare vil leve i fred or ro, som du siger. I scneen in tunellen bliver hun ved med at gentage: "Why are you here? Why come back? Why now?"


Hun ved, at han har truet Conklin med at ville dræbe enhver fra Treadstone, der kom i nærheden af ham. Hun ved derfor, at han ville flygte og gemme sig for Treadstone og CIA. Derfor spørger hun: "hvorfor er du her? Hvorfor komme tilbage? Hvorfor nu?" ... Ja, hun forstår ikke at han selv opsøger CIA og Treadstone's selskab.

At Bourne i virkeligheden bare vil leve i fred og ro, ved hun ikke i 2'eren. Og det er heller ikke dét jeg siger - min pointe er, at hun ved dette i 3'eren, fordi Abbott's rænkespil og forsøg på sammen med nogle russiske forbrydere at give Bourne skylden for to drab på det tidspunkt ER blevet afsløret, ligesom Bourne jo i 2'eren har stået og råbt ind i hovedet af hende: "Jeg sagde, I skulle lade mig være i fred!" og iøvrigt skånet hendes liv for anden gang.

Hun har haft tid til at tænke over alt dette bagefter og at overveje hvilken side hun vil stå på.

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#86 The Insider 17 år siden

Det er jo næsten en bekræftigelse af situationens absurditet, når vi skal ud i så afsindig lange diskussioner for at etablere, om hvorvidt noget er realistisk eller ej :-) Jeg er stadigvæk på ingen måde overbevist om situationens tilfældighed og forholdets påklistrede natur.

Treadstore bliver vitterligt lukket til slut i Identity. Vi ser det og vi får det bekræftiget i flere film. Blackbriar deler måske mange ligheder, men det er en uafhængig organisation. Og eftersom Landy og Abbott i en vældig fart skulle til Berlin (30 min. efter de aftalte det) er det fuldt ud muligt, at de ikke når at ringe/whatever til hende inden de lander. På det tidspunkt er det jo heller ikke meningen, at hun skal til Berlin - de vil jo bare tale med hende (og Landy har tydeligvis a thing for personlig kommunikation), og først efter samtalen beslutter Landy for at tage hende med til Tyskland.

Nicky forlader Treadstone, og hun bliver ikke opstøvet af det super-hemmelige Blackbriar. Det samme var gældende for Danny Zorn etc. Hun drager ikke nødvendigvis modvilligt med, men bliver blot chokeret ved at se Abbott, fordi han kommer uanmeldt, og hvorfor skulle hun ikke blive det? Derudover er hun fuldstændig affattet med situationen tydeligvis i de næste par scener. Endeligt er hun jo tydeligvis ikke skredet fra jobbet, fordi hun arbejder jo stadigvæk for CIA i Ultimatum (for hvorfor skulle hun dog have droppet jobbet efter Identity men så taget det igen i Ultimatum efter den uhyggelige oplevelse i Supremacy?), så snakken om, at hun gerne vil lægge det hele bag sig holder ikke rigtig, synes jeg :-)

Den alternative slutning du nævner tydeliggør på ingen måde manuskriptforfatternes intentioner, fordi den blev filmet EFTER den slutning, som figurerer i filmen nu. Den blev optaget efter 11. september, fordi man var bange for at stille det amerikanske efterretningsvæsen i et dårligt lys, og derfor lavede man en scene hvor alle CIA's dubiøse handlinger blev betegnet som noget i stil med "for the good of the country", og derfor er det også en 100% eftertanke, som de heldigvis droppede (for satan en ringe slutning, det havde været).

Men sådan kan man jo blive ved... :-) Jeg refererer bare tilbage til min åbningstekst.
War. War never changes.
Gravatar

#87 filmz-Bruce 17 år siden

Der står lidt om Treadstone/Blackadder her
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#88 BN 17 år siden

Blackbriar, det nye navn for Treadstone, introduceres i slutningen af den oprindelige udgave af "Bourne Identity".

(På den baggrund kunne forfatteren helt naturligt uden besvær lave en ny slutning (som dog blev droppet), hvor Treadstone/Blackbriar-holdet opsøgte Bourne.)

At Nicky efter adskillige timers rejse er affattet med situationen, modbeviser ikke det jeg siger. Hun er professionel og erfaren og bliver måske smigret over, at hun pludselig er en vigtig nøgleperson, som kan øse af sin viden. Og derfor bliver hun først rigtig nervøs igen, da hun bliver brugt som kontaktperson til Bourne.

Siden Abbott og Landy tog sig tid til en afstikker, er det mildest talt usandsynligt at de kun ville snakke med Nicky. Det er helt sikkert at de opsøgte hende for at tage hende med til Berlin, altså at det fra starten var deres mening. Og at de ikke skulle kunne nå at ringe til hende i et fly fra USA til Europa, er vist en lidt søgt påstand, haha.

Hun arbejder stadig for CIA i "Bourne Ultimatum", fordi hun blev hevet tilbage i folden i "Supremacy". Nogle mennesker bliver mange år i et halvt ubehageligt job, selvom de i perioder overvejer at finde noget, de synes bedre om.

M.h.t. til dit eget bud på en "bedre" måde at lade Bourne og Nicky mødes på, så var det jo heller ikke Nicky der opsøgte Bourne (og ejheller omvendt). Nicky arbejdede dér på stedet, hvilket Bourne ikke vidste.

Og så kan der vist ikke siges mere herom. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#89 Spanner 17 år siden

Blackadder?
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#90 The Insider 17 år siden

#88, Det var ikke hendes 'affattelse', som jeg mente modsage pointen, men det at hun tydeligvis har blivet ved med at arbejde for CIA, hvilket flere ting (nævnt tidligere) tydeliggør. Din assumption at hun vendte tilbage til CIA efter Supremacy er pure spekulation, som intet understøtter. Og snakken om folks forhold til ubehageligt arbejde er ligesom snakken om pludselige møder under ferieophold lettere irrelevant :-)

M.h.t. til dit eget bud på en "bedre" måde at lade Bourne og Nicky mødes på, så var det jo heller ikke Nicky der opsøgte Bourne (og ejheller omvendt). Nicky arbejdede dér på stedet, hvilket Bourne ikke vidste.

Øh, og? :-)

Og så kan der vist ikke siges mere herom. :-)

I det mindste er der én ting, vi er enige om :-)
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: