Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#151 wiseguy 16 år siden

Glimrende film! en tand bedre end "Batman Begins", som efter min mening får grus i maskineriet i slutfasen.

Jeg var bange for at blive skuffet over TDK pga. al hypen og de flotte anmeldelser. Jeg var også ved at få en grim smag i munden over de uendelige lovprisninger af afdøde Heth Ledger!

Men damn!! Ledger er vitterlig fænomenal som Jokeren. Hvis jeg kun måtte fremhæve en positiv ting ved TDK, ville det helt klart være ham!! Han sætter i den grad Nicholson til vægs og placerer sig solidt et sted i min top 10 over de mest gennemførte film skurke.

Som helhed var jeg ganske godt underholdt, men jeg blev desværre aldrig revet rigtig med af filmens karakterer.
Jeg er enig med The Insider #129 mht. Rachel Dawes. Forholdet til Dent bliver aldrig troværdigt, det gør forholdet til Bruce sku dårligt!! Jeg følte intet for hende, så hendes død rørte mig ikke. Det gjorde Gordon's fake død nu heller ikke!!
Jeg mangler lige det sidste, hvor jeg blive revet følelsesmæssigt med af karakterernes skæbner og i bedste/værste fald bliver lidt fugtig i øjenkrogene.

Men klart en underholdende film, som jeg vil glæde mig til et gensyn med på BD
5/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#152 McPeter 16 år siden

Noget jeg undrede mig over da jeg sku sove:

Hvorfor pokker dukker Scarecrow op lige 2 sekunder i starten af filmen og forsvinder så igen? Virker underligt at en af de store bad-guys fra 1'eren klares på 10 sec i 2'eren?
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#153 BN 16 år siden

#149:

Rachel kan vel i sagens natur heller ikke være særlig forelsket i Dent, når hun lader tilbuddet til Bruce Wayne stå åbent. ... Jeg mener: Jeg elsker da min kone højere end noget andet på jorden, og jeg har bestemt ikke fremsat tilbud til nogen anden kvinde, for det ville jo i så fald betyde, at jeg ikke var særlig glad for min kone, ikke sandt? .... Så det giver da god mening, at Rachel ikke virker særlig glad for Dent. ... Så er der selvfølgelig Dent's følelser - hvor overbevisende DE virker, ved jeg ikke, da jeg ikke har set filmen.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#154 filmkorn.dk 16 år siden

#152 Jeg undrede mig over det samme. Det forvirrede kun, men jeg tror det skulle symbolisere at han nu blot var en lille fyr, og at de store kriminelle nu kom på banen.

#149 Hun slutter jo netop med at skrive '...som ven.' Så den holder.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#155 evermind 16 år siden

Spoiler?
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#156 Andcasso 16 år siden

Årets film! No question about it! Ledger er min nye Joker.
Gravatar

#157 filmz-smedt-meister 16 år siden

Så den lige i går aftes og det var den mest fantastisk film oplevelse jeg havde i biografen siden jeg var inde og se Sin City.

Heath Leagers Præstion var noget som simplethen ikke kunne samlignes med andre.
Christian Bale gjorde det skam også fantastisk som sidste gang med de konflikter han skulle op i mod.
Det her er absolut en af årets film so far og en af de bedste jeg nogensinde har set.

6/6
Why so Serious.. HAAHAHAHAHAAAAAAAHHHAAAAAAAAA
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.
Gravatar

#158 elwood 16 år siden

Man plejer og sige at alle de her klip fra filmene spoiler handlingen osv.

Men jeg lagde mærke til noget, jeg ved ikke hvor meget folkene bag har tænkt over det, men hvis man ser traileren til TDK den første reel trailer til filmen

Når så scenen

Med Gordon's Fake death kommer, vil man, hvis man kan huske traileren, og det ku jeg vide at Gordon ikke er død, fordi scenen fra fængslet hvor han står og snakker om at The Joker kun har Lommeuld og Knive (eller hva han sagde siger præcis) i sine lommer, ikke havde været i filmen endnu.

Var det meningen at man sku tro Gordon var død på det tidspunkt? fordi hvis det var så var traileren ikke al for snedigt skruet sammen efter min mening, fordi traileren er det som sælger filmen for folk der ikke kender til filmen, og man må næsten gå ud fra de har set den

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#159 Benway 16 år siden

Nej, jeg oplevede det på samme måde, selvom jeg nok ikke ville have troet på, at Gordon var død under alle omstændigheder. Han nåede trods alt ikke engang at blive kommissær. Trailer folkene har nok været lidt for fristet af at bruge scenerne i fængslet, hvilket jeg egentlig godt forstår, eftersom de var så totalt fremragende. :)

"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#160 filmz-Scarface 16 år siden

Bedste film jeg NOGENSINDE har set i biografen. Denne film fortjener placering i gruppen af verdens bedste film sammen med The Godfather, One Flew Over the Cuckoo's Nest, Pulp Fiction, osv.

Ledger fortjener virkelig at blive hædret med en Oscar for sin mindblowing præstation. Jeg synes også, filmen er en værdig kandidat til Best Picture-nominering.

6/6
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008

Skriv ny kommentar: