Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#261 JannikAnd 16 år siden

#259 - Nej, men hun lød skråsikker. Det har hun tydeligvis ikke været. Jeg er ikke verdens mest tålmodige mand, men de tyve sekunder det skulle tage hende at undersøge sagen, kunne jeg godt hive ud af kalenderen.
Gravatar

#262 Chili bom bom 16 år siden

#161 Ja det er et problem. Men meddelelsen er ihvertfald nu givet videre, så er der forhåbentlig ikke flere som kommer med den melding du har fået.
"Livet er fan'me til at holde ud" - Buster
Gravatar

#263 filmz-Bruce 16 år siden

#262 Du lyder til at have lidt inside information. Kan du fortælle, hvorfor man vælger ikke at bestille en film som denne hjem digitalt, eller hvad er parametrene som skal være opfyldt for, at man tager filmene hjem digitalt? For nogle typer film er der jo en verden til forskel og netop The Dark Knight ville jo nyde godt af fordelene ved formatet.

Det ville være rart, hvis sort var sort og ikke brunt ;)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#264 filmz-Bulldog 16 år siden

Okay, fortæl så en ignorant som mig hvad "the fucking fuzz is all about"! Filmen er skudt på 35mm (nogle scener 70mm) og vises i Imperial på 35mm. Er det bare der synes det er underligt at alle brokker sig over det? Det alle her vil se er en digital kopi af en 35mm film? Hvordan er det bedre?
Gravatar

#265 filmz-DocDoom 16 år siden

#259: Hvis hun har løget, så er hun i hvert fald ikke en kælling, i hvert fald ikke, hvis hun har to af slagsen :-)

#256: "...så er det vel hele sædet som du mener er for lille? :)"

Om de lavede sæderne bredere eller kopholderne mindre, det er mig ligegyldigt, blot der blev mere plads. Men for retorikkens skyld kan kopholderne jo sagtens være for store, uden at man derved kan sige, at selve sæderne er for smalle. De er jo kun lige ud for det sted, hvor kopholderne sidder, at der er for smalt.

"Og ang. det med kopholderne, så har jeg godt nok aldrig hørt den kritik før. Hvor spredt behøver man at sidde med benene undskyld jeg spørg?"

Der er flere ting der gør sig gældende:

1) Jo, jeg kan ikke lide, at man sidder klinet fast, når man har smidt 100 kr.

2) Når man er over middel højde (jeg er 192) har man faktisk behov for at sidde med benene enten lidt skråt eller lidt spredt for at kunne være der, fordi fødderne ellers støder mod sædet foran, med mindre man bøjer benene mere end behageligt er.

3) Når man er høj, så er man jo i sagens natur også bredere over røveren og lårene, uden at man af den grund er en fedling.

Så når du spørger, hvor bredt man behøver at kunne sidde, så er mit svar: I hvert fald bredere end i Imperial.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#266 icetea 16 år siden

Løget :D
Gravatar

#267 filmz-DocDoom 16 år siden

#266: Ja net-op (som fiskeren sagde med et blink i øjet - fangede du den?)

:-)
Gravatar

#268 icetea 16 år siden

Ah nå for dælen, havde ikke set at Chili bom bom først skrev det sådan :D, og nu forstår jeg først det du mener ;)
Gravatar

#269 filmz-DocDoom 16 år siden

hehe
Gravatar

#270 filmz-Voyager 16 år siden

Det her siger da vist alt :)

http://www.imdb.com/chart/top?tt0468569

Skriv ny kommentar: