Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#281 metabolid 16 år siden
#282 Verbal 16 år siden
#283 metabolid 16 år siden
#284 metabolid 16 år siden
Menok, har lige sat min HD projektor 100" biograf installation op og skal snart ha den i 1080p - wuah jeg glæder mig!
#285 metabolid 16 år siden
Så Cloverfield digitalt i Montreal tidligere på året i Paramount Cineplex...Den præcision wow...
Nåede desværre ikke There Will Be Blood digitalt i NYC, men det skulle være noget ud over det sædvanlige, er det rigtigt?
#286 filmz-Bruce 16 år siden
#287 Kyllingebenet 16 år siden
#288 filmz-Erlingur666 16 år siden
island lige nu.
#289 filmz-Bulldog 16 år siden
Det var lige teknisk nok for mig, men kort sagt handler det bare om Imperials udstyr? Jeg kan huske at jeg så "There Will Be Blood" to gange i Imperial. Den ene gang var det en fantastisk visuel oplevelse, og den anden var det helt hen i vejret med uskarpe billeder osv..
Så spørgsmålet er at det har noget med operatøren at gøre? Så også ""2001 - A Space Odyssey" i Imperial på 70mm, og jeg har aldrig set noget bedre - heller ikke digitale visninger. Derfor var jeg bare så meget i tvivl. Hvis altså 35mm eller 70mm vises ordentligt, er der i grunden ingen forskel på de to?
Men hvordan kan Blu-Rays 2K så være bedre end f.eks. "The Dark Knight"s 8k?
- Måske skulle vi oprette en anden tråd.
#290 filmz-Bruce 16 år siden
Dark Knight 8K refererer såvidt jeg ved, kun til de IMAX sekvenser, som er i filmen og som kun IMAX biografer formår at vise til fuld nydelse.