Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#291 filmz-Daedalos 16 år siden

Gal den var fed, den var alt hvad jeg havde håbet på en batman film skulle være.

Heath ledger og Bale gjorde det godt, og også Eckhart og de andre.

10/10

#292 elwood 16 år siden

Sidder lige og læser keywords for filmen
Flower Power

hvornår dælen optræder det i filmen 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#293 filmz-Bulldog 16 år siden

Klart klart. Men den vises trods alt i 4k, hvor Blu-Ray stadig kun er 2k.
Men tak for oplysningerne, så jeg også kan følge jeres debat.
Gravatar

#294 filmz-Bruce 16 år siden

#293 Opløsningen skal jo så altid ses ifht. siddeafstand og størrelsen af lærredet. 2K opløsning i i en hjemmebiograf, får man jo kun fuld udnyttelse af, hvis man sidder indenfor 3½ meter fra et 100 tommers lærred. Sidder man længere fra, udnytter man ikke potentialet.

Dark Knight i analog, viser blot de frames der er tilrådighed på strimlen, så der er ikke tale om en decideret opløsning. En 70mm frame er iøvrigt MEGET større end en 35mm frame.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#295 Åkepool 16 år siden

#244 - Det er så den eneste grund, Doctor fedlår ;)

Nej seriøst, jeg har det lige omvendt. Min foretrukne bif er helt klart Imperial og jeg sidder, trods at jeg ikke er Kate Moss tynd, helt fint med masser af plads til lårbasserne.

Jeg vil altid betale lidt (eller meget) mere, for at se filmen i imperial og ser helst aldrig film i Palads eller Cinemaxx. Den første pga. altid urolige elementer, der meget gerne lover dig en hurtig omgang tæsk, hvis du holder fast på, at de ikke skal knævre med hinanden eller i mobil under filmen.

den anden pga. af to dårlige oplevelser med lyden. Og da anden gang var lydproblemer under en særvisning af "terminator 2" (2 + 3 blev vist som en minimarathon, da 3 havde premiere), så var min tålmodighed med Cinemaxx opbrugt. Og læg oven i det, at de (ihvertfald dengang) havde nogle ufattelig ringe menusammensætninger når det kom til popcorn og cola. Føj da!

For lige at holde mig til trådens ånd:
"The Dark knight" var en rigtig god film, der laaaangt overstrålede "Batman begins" som jeg synes er på det jævne.
Og Heath Ledger gjorde det faktisk rigtig godt og måske nomineringsværdigt.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#296 filmz-Bruce 16 år siden

Og Weekendavisens Bo Green har også skrevet en fin anmeldelse
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#297 filmz-DocDoom 16 år siden

#295: "ufattelig ringe menusammensætninger når det kom til popcorn og cola"

Præcis hvordan smadrer man det?
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#298 The Insider 16 år siden

#295, åh ja, forevisningen af T2 var en fadæse af format. Jeg tror jeg var ude 3-4 gange og klage over lyden.
War. War never changes.
Gravatar

#299 loki 16 år siden

Skuffende gang tjuhejbras uden substans. Heath Ledger og tildels Morgan Freeman var de eneste som holdt skidtet fra at synke fuldstændigt. 2/6 fordi jeg er superduper flink.
www.peakoil.dk
Gravatar

#300 metabolid 16 år siden

Thes..Es..SPARTA!!! (got 300 hehe - sorry jeg kunne simpelthen ikke lade være) :D

Skriv ny kommentar: