Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#311 metabolid 16 år siden

#309 haha - ja den faldt jeg også over.
Gravatar

#312 Åkepool 16 år siden

#297 - Alt for stor cola til alt for lille popcornsbøtte, eller også var det omvendt. Har som sagt ikke sat mine fødder der, siden de fuckede "T2" up, ved nævnte (i #295) dobbeltvisning.

Kan se på Insiders indlæg, at jeg ikke var den eneste der var pissed til den forestilling.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#313 Riqon 16 år siden

Sådan. Så fik jeg også set den i den store sal i Cinemaxx Århus.
Rigtig god underholdning. Elskede blyanten. 5/6
http://dorlandfilm.wordpress.com/2008/07/27/the-da...
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#314 sluppermand 16 år siden

Yes mand, sådan skal den skæres! The Dark Knight er klart den mest underholdende film jeg har set siden Bourne Ultimatum. Og ligesom Ultimatum, byder Dark Knight på spektakulær action og et rigtigt godt manuskript. Den kan på ingen måde sammenlignes med de andre superheltefilm, som Hollywood spytter ud. Nolan er tydeligt inspireret af Michael Mann's Heat og jeg kan heller ikke lade være med at drage paraleller til Lumet's Prince of The City.
Nolan's nye Batman-univers er klart det mest interessante og troværdige, hvilket jeg synes er en utrolig fed indgangsvinkel til den ellers så faverige og karikerede genre. Tegneserieskurke har aldrig været så uhyggeligt overbevisende og Jokeren er klart filmens store plus. Det betyder dog ikke at filmen lever på Ledger's psyko-klovn, alle skuespillerne får deres shining moment imo. Effekterne er fejlfrie og der er sparet på CGI, hvilket er dejligt at se. Nolan gør det igen. Filmens afslutning er fornem og efterlader ikke nogen hungersult efter mere Batman efter min mening. Batman er cool som han er nu, en 3'er er ikke nødvendig for mig.

9/10
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#315 filmz-DocDoom 16 år siden

#310: Problemet er jo, at det ikke altid er til at vide, hvor meget OT man vil komme. Og hvornår skal grænsen så gå? Tit regner man jo med, at der kun lige vil komme nogle få OT indlæg, og ofte holder det stik. Derfor har brugerne tendens til liiiiige at komme med dét sidste OT indlæg, og der er jo ingen grund til at oprette en ny tråd til blot ét sidste indlæg. Og den næste OT-bruger tænker det samme :-) Og det er nok svært at lave en regel om, at når der har været 10 OT indlæg i træk, så skal der oprettes en tråd. Så vil man nemlig blot begynde at diskutere, hvornår man er OT. Er man fx. OT, npr man lige afslutter en anmeldelses-kommentar med at nævne, at lyden drillede, eller at man tabte sine popcorn? Og hvor mange og hvor relevante kommentarer må der så komme til det?
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#316 sluppermand 16 år siden

#315 Hele dit indlæg er ret OT :)
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#317 filmz-Don Drift 16 år siden

Siden hvornår er i begyndt at bruge sådan nogle sindsyge ord i jeres anmeldelser. Syntes den var irriterende at læse med alle de "fine" ord for noget så basalt som at skrive "god film".

Anyway, filmen lyder til at være god, så glæder mig til at se den..
"Sideways, all days!"
Gravatar

#318 Slettet Bruger [1023028864] 16 år siden

# 317: Den kritik er da helt og aldeles ubegrundet; anmeldelsen er velformuleret uden på nogen måde at være uforståelig for folk med et almindeligt eller et lettere begrænset ordforråd.

Gravatar

#319 filmz-Bruce 16 år siden

#317 Sindssyge og fine ord?!?! Kan du komme med eksempler?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#320 Bobby Singer 16 år siden

#317 Den der kommentar siger måske mere om dig end anmelderen.
Idjit

Skriv ny kommentar: