Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#331 Highland Park 16 år siden
Hvis nu Nolan havde turdet dvæle ved scenerne mellem Wayne og Dawes fremfor hyppigt at bryde intimiteten ved momentant at klippe til andre parallelle handlingsforløb, så havde jeg i højere grad haft mulighed for at leve mig ind i deres interessante forhold. Men intimiteten, og gløden, udeblev.
#332 mr gaijin 16 år siden
#333 evermind 16 år siden
elwood,
#334 Patriarch 16 år siden
Du husker rigtigt. En af jokerens "jokes" :)
#335 elwood 16 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#336 evermind 16 år siden
Ah, okay - SÅ senil mente jeg nu heller ikke, jeg var blevet. ;)
#337 Lawman. 16 år siden
1. Som det tidligere er nævnt, ser man ikke specielt meget til Bale, hverken som Batman eller Wayne, men bestemt ikke som Batman. Ledger spiller fantastisk og hurra for det, men det er sq en Batman film og havde derfor gerne set lidt mere til ham.
2. Som det også er nævnt af Bruce tidligere, sværger Jokeren til kaos, men hans planer er utroligt velovervejede. Fx. var det rimelig nøje planlagt af Jokeren at han skulle fanges af Batman, og samtidig selv fange Rachel og Dent, og ikke mindst utrolig heldigt! Lidt for tyndt efter min mening. Hvad endnu værre i den scene var da politieskorten skulle køre Dent til fængslet. Eskorten ved at der er en risiko for angreb, men da de ser en brandbil i brand er det første de tænker: Nå, det var da ærgerligt at den vej er spærret, lad os straks køre ned i det skumle kvarter hvor vi er totale skydeskiver, istedet for bare at tage en omvej.
3. Jeg forstår ikke hvad der blev af den "Gotham'ske" stil fra Batman Begins? Sådan skulle Gotham sgu se ud, hvad blev der for eksempel af toget? Nu er det bare endnu en storby, med store glasbygninger og deslige. Læste en artikel i jyllandsposten om Batman forleden, der forklarede at den gotiske stil passede bedre til Batmans univers, fordi han ligesom andre superhelte som Superman og Spiderman ikke kan bevæge sig ligeså ubesværet rundt, og derfor har brug for et lidt andet miljø. Det er da vist gået fløjten nu...
4. Til sidst: Det sonarsystem han får opbygget er vist lige lidt for letkøbt og belejligt, og passer efter min mening ikke ind i det nye realistiske univers som Nolan har skabt
På trods af disse kritikpunkter synes jeg dog stadig det er en kanonfilm, og håber da på en 3'er!
5/6
#338 filmz-Bruce 16 år siden
#339 McPeter 16 år siden
#340 Riqon 16 år siden
Du har sikkert ret i det meste, men jeg prøver lige for sjovt at opstille et forsvar.
2. "It's all part of the plan." Om det var Jokerens eneste plan, eller om ikke tingene kunne have lykkedes for ham på anden vis, ved vi dog ikke, men nu gik det sådan, og så havde han taget højde for dét. Jeg kan sådan set bedre lide det på den måde, end at de fanger ham, og at han ikke lige havde taget højde for, at dette kunne ske. Det havde været så ulig Jokeren på en måde :)
Angående det med at de kører ned gennem tunnelen. Nu *ønsker* de jo faktisk at møde Jokeren på det tidspunkt. Dent er jo lokkemad.
3. Ja, den er svær at argumentere imod.. :)