Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#381 BN 16 år siden
Tjah, hvad er der komisk ved "det magiske trick" i TDK??
Det kaldes sort humor, galgenhumor.
Og nej, jeg er ikke ufølsom eller kold, fordi jeg kan grine eller smile af det groteske ved en situation.
#382 filmz-Bruce 16 år siden
Hvis Anton Chigurh derimod er ophavsmanden, se så skal jeg nok holde inde med latteren. Dog ikke af hans frisure, som er fantastisk eller hans lammende retorik.
Men nu er der så også en væsentlig forskel på Nolans Batman og Coen brødrenes No Country For Old Men. Nolan er under tidspres for at få fortalt det omfattende plot, gøre opmærksom på de moralske temaer og tvetydighederne deri og på at iscenesætte de spektakulære actionsekvenser. Derfor blev det meget småt med at spille på empatien for ofrene og nogle af deres efterkommere. Ihvertfald blev jeg ikke rørt overhovedet. Da tog Nolan lidt mere tid på sig i Begins. Men i No Country For Old Men, der skal man bare se scenen, hvor Chigurh står overfor den gamle mand i hans kiosk. Der havde jeg empati for et par millioner med den gamle stakkel. Man kunne mærke bekymringerne og angsten under overfladen, så hårene rejste sig. Jeg kunne godt smile, af Bardems uhyggelige præstation, men jeg havde ikke lyst til at grine. Ingen tvivl om, hvem der er den ultimative badass.
#383 Highland Park 16 år siden
I mine øjne betyder det at besøge en fiktiv verden også, at man tager den alvorligt (hvilken virkning den så har er naturligvis afhængig af hvilken verden, man besøger).
Men det at tage noget fiktivt alvorligt, at leve sig ind fiktionen, og dermed blive i stand til f.eks. at udtrykke angst, når der foregår noget skræmmende, uhyggeligt etc. er tilsyneladende noget, mange har svært ved. Og det synes jeg er meget trist. Et udtryk for en slags asynkron følelsesmæssig adfærd, hvis du spørger mig. Hvilket du vel næppe gør. ;)
#381: Tag det nu roligt. Jeg gav blot udtryk for, at jeg slet ikke kan se det morsomme i den historie. Ikke for at jeg ingen humor har eller ikke ved, hvad sort humor og galgenhumor er.
Jeg prøver ikke at spille hellig, men den historie rørte på ingen måde ved mine lattermuskler.
Og jeg synes ikke, at slutssekvensen i Dr. Strangelove... er sjov. Ej heller Nicholson der giver manden stød. Begge dele virker skræmmende på mig på hver sin vis. Blyanttricket gjorde ikke noget specielt indtryk på mig. Det var mere overraskende og chokerende end egentlig sjovt. Sådan er vi så forskellige.
Og jeg har da ikke indtryk af, at du er hverken ufølsom eller kold. :) Jeg kan bare ikke se det komiske i din historie.
#382: For nogle måneder siden talte jeg med en canadier, som fortalte, at det var en af hans landsmænd, en frisør naturligvis, der havde kreeret Bardems frisure, og at denne i et interview havde fortalt, hvor stolt han var over at være ophavsmand til den grimmeste frisure nogensinde set på film og så tilmed at være blevet berømt for det! :D
#384 BN 16 år siden
- at Indiana Jones skyder en sabelsvingende mand ned med koldt blod i 'Raiders of the Lost Ark'?
- at Clint Eastwood slår en mand i nødderne med en hammer i 'Pale Rider'?
- at Rowan Atkinson's konstant snakkende figur knuses mod klipperne i afgrunden i slutningen af 'Hot Shots part deux'?
- at Chocolat Moussé i filmen 'Top Secret' med maskingevær skyder ind i en flok bestående af både modstandsfolk og tyske soldater, hvorefter kun soldaterne falder om? ... 'Nice shooting!' ... Jamen, hvad med de døde og deres efterladte???!!!! ;-)
#385 filmz-Bruce 16 år siden
#386 BN 16 år siden
Bemærk, at den pågældende historie/situation svarer nøjagtigt til det sommetider sker i tegnefilm som 'Tom og Jerry' og den med den uheldige ulv og Roadrunner, hvor vores stakkels hovedperson på kort tid bliver kørt over eller mast flad op til flere gange.
Det synes JEG heller ikke, forstået på den måde at jeg ikke sidder og griner højt. Men når Slim Pickens vifter med hatten som sad han på en hest og råber som en cowboy, ja, så må jeg da trække lidt på smilebåndet. ... Det er ihvertfald ikke bedemands-ansigtet jeg har på. ;-)
Jeg oplevede det også som mere overraskende end sjovt. Men andre i salen grinede. Scenen er tydeligvis tænkt som makabert-komisk eller som et eksempel på grotesk humor.
#387 elwood 16 år siden
at Indiana Jones skyder en sabelsvingende mand ned med koldt blod i 'Raiders of the Lost Ark'?
For mig er det overraskelses momentet, Sabelsvingeren er The Bad Guy, og man står og indledes til at tro der kommer en stor duel, hvor efter Indy bare kigger håbløs på ham, før han skyder ham ned.
Det er det som jeg griner af ved denne scene, jeg mener heller ikke at man "skal" sympatiser for hver og en persons skæbne i en film.
I hot shot tilfældene, er det jo dens groteske humor.
Et andet andet eksemple, burde man så ikke også føle omsorg med O.J. Simpsons Karakter (ikke ham som person) i Naked Gun, hvor han sidder fast under en bil, som han forsøger at placere en Tracking Device på.
Men jeg gætter på du blot nævnte de eksempler, som mere grotesk humor 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#388 elwood 16 år siden
Men en skurks virkning på om han giver væmmelse/uhygge for en, har også lidt og gøre med genren den befinder sig i, synes jeg.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#389 Highland Park 16 år siden
#386:
Jeg forstår slet ikke, hvordan du kan sammenligne de to ting.
Der er en verden til forskel.
Hvad blyanttricket angår, giver jeg dig ret. Det kan afføde indtil flere forskellige naturlige reaktioner. Ikke mindst på samme tid.
#390 filmz-phoenix8 16 år siden
SUPER GOD ANMELDSE!
SUPER GODT CAST!
SUPER ØV AT DEN ER SLUT :(