Karaktertegningerne drukner lidt i hinanden, syv mand bliver til fem mand og en teenagepige (Saoirse Ronan), og man kan ikke rigtig huske, hvem der er hvem langt hen i filmen. Colin Farrell gør takket være sin vante, maniske stil indtryk. Om Farrell som knivbærende gangster med russisk accent er et aktiv for en film, kan så diskuteres. “The Way Back” føles lige så lang som de 6.500 kilometer, der tilbagelægges. Man rammes som Janusz, Valka og de andre selv af trætheden og udmattelsen, og et par gange undervejs spørger man ”er vi der ikke snart?”

Læs også Filmz-artiklen: The Peter Weir Show – instruktørens film og karriere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Outbound Sith 13 år siden

Filmen:
Som jeg har skrevet andetsteds på forummet, synes jeg ikke, at filmen er for lang. Faktisk er den snarere for kort! Mere dvælen ved karakterene og de fantastiske landskaber, de kommer igennem, kunne have hævet filmen til et helt andet niveau. Som filmen er nu, virker flugten fra lejret - og opbygningen til den - forhastet.
Og Himalaya-bjergene, som er den sidste, hårde udfordring, er overstået med et enkelt klip!


Da jeg så traileren, syntes jeg, den lugtede langt væk af Oscar-favorit, men efter at have set hele filmen, kan jeg godt forstå, hvorfor det ikke blev til noget. Så jeg håber på et 3½ times Director's Cut - "Kingdom of Heaven" style! :)

4/6

Anmeldelsen:
Den er desværre lidt håbløs. Anmelderen må være faldet i søvn i løbet af filmen, for flugten fra lejren ser man da i dén grad udført. Det går bare lidt hurtigt.
Og Colin Ferrells exit fra filmen sker først ved overgangen til sidste akt, godt 1½ time inde i filmen.


I øvrigt må det betegnes som en kæmpe spoiler at nævne det i en anmeldelse, alene fordi tilskueren fra starten ved, at kun tre personer gennemfører rejsen til Indien. (Det er det allerførste, man får at vide!) Så det var ikke pænt gjort!
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#2 Outbound Sith 13 år siden

Filmen:
Som jeg har skrevet andetsteds på forummet, synes jeg ikke, at filmen er for lang. Faktisk er den snarere for kort! Mere dvælen ved karakterene og de fantastiske landskaber, de kommer igennem, kunne have hævet filmen til et helt andet niveau. Som filmen er nu, virker flugten fra lejret - og opbygningen til den - forhastet.
Og Himalaya-bjergene, som er den sidste, hårde udfordring, er overstået med et enkelt klip!


Da jeg så traileren, syntes jeg, den lugtede langt væk af Oscar-favorit, men efter at have set hele filmen, kan jeg godt forstå, hvorfor det ikke blev til noget. Så jeg håber på et 3½ times Director's Cut - "Kingdom of Heaven" style! :)

4/6

Anmeldelsen:
Den er desværre lidt håbløs. Anmelderen må være faldet i søvn i løbet af filmen, for flugten fra lejren ser man da i dén grad udført. Det går bare lidt hurtigt.
Og Colin Ferrells exit fra filmen sker først ved overgangen til sidste akt, godt 1½ time inde i filmen.

I øvrigt må det betegnes som en kæmpe spoiler at nævne det i en anmeldelse, alene fordi tilskueren fra starten ved, at kun tre personer gennemfører rejsen til Indien. (Det er det allerførste, man får at vide!) Så det var ikke pænt gjort!
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#3 Outbound Sith 13 år siden

Pis! Der er noget i vejen med scriptet på siden, så jeg ikke kan rette i indlægget og laver en dobbelt-post i stedet... :-(
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#4 Therien 13 år siden

Undskyld mig, men hvornår fanden er det blevet okay at en anmelder spoiler film?!

Beklager Jannie, men jeg læser sgu aldrig en anmeldelse med dit navn på igen :-S

Gravatar

#5 BN 13 år siden

Therien (4) skrev:
Undskyld mig, men hvornår fanden er det blevet okay at en anmelder spoiler film?!

Beklager Jannie, men jeg læser sgu aldrig en anmeldelse med dit navn på igen :-S


Ja, det lyder godt nok som en kraftig spoiler, den der sætning:
"Farrell som knivbærende gangster med russisk accent er et aktiv for en film, kan så diskuteres, men ikke desto mindre savner man hans vildskab, da han halvvejs inde forlader selskabet for bestandig."
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#6 McPeter 13 år siden

Enig med ovenstående kritik - det er jo ikke en Politiken filmanmeldelse vi efterlyser her på siden. ;-)

Dog kunne jeg heller ikke lade være med at udbryde "er det ringenes herre" på et tidspunkt med de vandrende silluetter. :-)

Har copy-pastet min mening fra CPH PIX tråden:

Jeg tror måske jeg havde forventet en lidt mere - ikke desideret "action" som sådan, men handlingspræget film om ikke andet. I stedet så jeg hvad jeg vil betegne som en oplevelses-film. Filmen er mere en rejse-film end noget andet synes jeg. Rigtig flotte billeder af en voldsom natur - alt fra sibiriens kulde til øde ørkener i mongoliet.

Jeg vil give frahm ret i at man ikke blev helt så følelsesmæssigt involveret, men samtidig var filmen dog slet ikke kedelig - den fanger bare publikum på sin egen måde. En god indikator er min gode ven jeg havde med derinde - han er super god til at falde i søvn til film, men det gjorde han nu ikke til denne. ;-) Jeg synes godt man kunne mærke det er samme instruktør som Master & Commander, i det den giver sig god tid til blot at beskrive stemninger.

Og så skete det for første gang at jeg så Colin Farrel i en rolle jeg synes om - plejer altid at synes han er en ringe skuespiller, men her gav han den super som en slags sigøjner-tyveknægt - måske en snert overspil, men på en eller anden måde passede det meget godt. Mindede en smule om den gale Brad Pit i 12 Monkeys. :-) Ed Harris spillede fint, men det havde jeg også forventet.

Jeg vil anbefale The Way Back til folk med god tålmodighed som kan lide flotte billeder. Det er bestemt en oplevelse værd og som Frahm skriver så er det godt håndværk

Er ikke helt sikker men ender nok på ca. 7 / 10.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#7 chandler75 13 år siden

Jeg skulle have fanget spoileren, da jeg rettede anmeldelsen - den er hermed fjernet. Beklager.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#8 Outbound Sith 13 år siden

#7 Kan du så ikke samtidig fjerne spoileren fra mit andet indlæg (og hele det første og tredje :) )?
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#9 chandler75 13 år siden

# 8 Done.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#10 Nicki52 13 år siden

Venter på dvd'en.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: