The Way Back
Udgivet 30. mar 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
På med vandreskoene, fyld drikkedunken op og husk en varm trøje. For nu skal der eddermame tilbagelægges nogle kilometer. Veteranen Peter Weir har med “The Way Back” ladet sig kraftigt inspirere af den tidligere, polske krigsfange Slavomir Rawiczs sande fortælling om en hovedløs flugt fra en sovjetisk Gulag-lejr i Sibirien i 1941. Syv mænd trodsede al fornuft, pigtråd og kulde og begav sig ud på deres livs kamp mod friheden fra kommunismens besnærende bånd. Det er der kommet en lang, billedskøn fortælling ud af, der dog langt fra lever op til den australske instruktørs bedste arbejde.
Mest sprælsk er den russiske Valka (Colin Farrell). En født vaneforbryder med et umætteligt spillergen og kroppen dækket af pro-sovjetiske tatoveringer – inklusive kammeraterne Lenin og Stalin på brystet. Amerikaneren Mister Smith (Ed Harris) er fornuftens stemme, der prædiker selvopretholdelse og ingen blødsødenhed. Selve flugten er en smal sag. Mere speget er det at nå frem til Sovjet-fri zone langt, langt mod syd.
I den slemt oversete “Master and Commander: Til verdens ende” balancerede Weir ellers glimrende mellem eventyret, historisk akkuratesse og ikke mindst den poetiske åre, som lange rejser ofte foranlediger. Men “The Way Back” formår desværre ikke at ramme samme, fine tone. Der er lidt for meget “Ringenes herre” over Weirs ellers realistiske historie. Krigsfangernes nærved endeløse vandren skildres igen og igen i pompøse kran- og helikopterindstillinger, der lidt for ofte placerer de syv heltmodige på bjergrygge i billedskøn silhuetlinie. Men når naturen får lov at tale for sig selv i billeder, er der til gengæld ikke en finger at sætte på håndværket. Klarest står et klip tidligt i filmen, hvor Janusz betragter trækronerne i lejrens omkransende skov. Vinden får kronerne til at danse, som var de besat af en overjordisk kraft. Et ydmygt nik til Andrei Tarkovskys mesterlige naturmetafysik fra Weirs faste kameramand Russell Boyd.
Karaktertegningerne drukner lidt i hinanden, syv mand bliver til fem mand og en teenagepige (Saoirse Ronan), og man kan ikke rigtig huske, hvem der er hvem langt hen i filmen. Colin Farrell gør takket være sin vante, maniske stil indtryk. Om Farrell som knivbærende gangster med russisk accent er et aktiv for en film, kan så diskuteres. “The Way Back” føles lige så lang som de 6.500 kilometer, der tilbagelægges. Man rammes som Janusz, Valka og de andre selv af trætheden og udmattelsen, og et par gange undervejs spørger man ”er vi der ikke snart?”
Læs også Filmz-artiklen: The Peter Weir Show – instruktørens film og karriere.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet