“The Wrestler” er en sikker vinder. Når man tager det dejlige transfer og den udmærkede dokumentar med i betragtningen, ja, hvad kan man så sige andet end føj til indkøbskurv, gå til betaling.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 RasmusFL 14 år siden

#7: Det er 'Milk' der i mine øjne domineres af sit skuespil til en grad, så filmen næsten synes kønsløs. Karakterudviklingen, troværdighed, intensiteten, autenciteten; stort set alt hvad jordnære film med rødder i virkelighedens verden bør besidde er lige netop hvad 'The Wrestler' prydes af. Socialrealistiske film bæres i bund og grund næsten altid af deres skuespillere, så selvfølgelig er Mickey Rourke det helt store, fantastiske blikfang (og ja, han er umådelig god). Filmen havde dog næppe fungeret som en så ægte, dybtfølt og skalpelskarp karakterskildring uden Aronofskys enestående fornemmelse for at lave film.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#12 filmz-Bruce 14 år siden

Når man ser på de nominerede for året, Slumdog Millionaire, Frost/Nixon, Milk, The Curious Case of Benjamin Button og The Reader, så synes jeg nok både The Wrestler og Revolutionary Road kunne have sparket et par stykker væk fra den liste, i mine øjne Benjamin Button, Frost/Nixon og Slumdog.

Der er ingen tvivl om, at Rourkes præstation er i centrum. Jeg er også enig i, at den blev overgået af Penn. Til gengæld mener jeg så også Wrestler som film, både fanger, rører og interesserer (mig) mere end Milk, som endte med at puste sig selv op med så mange "udenomsting" til, at den essentielle fortælling undervejs røg af sporet og skulle genoplives et par gange.

Aronofsky formår at holde fortællingen kompakt og fokusere på det essentielle, nemlig Rourke og dennes liv, men på en måde som virkelig bringer trøstesløsheden frem, omkring et mennesker, der virkelig har tabt alt på gulvet. Forskellen på denne og Requiem for a Dream er, at Rourke får muligheden for at vinde det tabte tilbage, men selv vælger at gå ud med et 80'er brag. Tiden er løbet fra ham!

Det er fair nok, at The Wrestler ikke fik Oscaren, men i et relativt svagt år, i sammenligning med året før, var en nominering på sin plads.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#13 Michael Andersen 14 år siden

#9
en film som The Wrestler - et personlighedsdrama om en tragisk mand - er lige den type film, som Oscar faktisk hylder.


Ja præcis. Den optimistiske "Rocky" vandt, den brutale "Raging Bull" blev kun nomineret og "dogmefilmen" "The Wrestler" kom slet ikke med, men er den første stærkere end de to andre?

Om Oscar så er en industripris eller ej, kan du snakke ihh så længe om, men at sige at "oscar hylder den såkaldte smag" er da vitterligt forkert set på de sidste års vindere, specielt sidste års underdog af en Slumdog. Oscar hylder skam langt fra "det sikre valg, den såkaldte smag".


"Slumdog" er da også en lækker og opløftende film. Hvis den film ikke falder ind under den gode smag, så ved jeg ikke.

Hvis du tænker på "No Country for Old Men", så kan du have pointe, men den er jo også pakket så lækkert ind at John Ford ville juble hvis han kunne, og i tråden til "A Serious Man" skriver du selv at NCFOM er poppet og Hollywood-ish.

Det er helt okay hvis du ikke synes "The Wrestler" er stærk nok, men det er en anden diskussion, for der er 117 eksempler på at Oscar typisk hylder en bestemt slags film, og at dem der laver de største filmbidrag tit bliver overset eller først bliver hyldet meget sent i karrieren/lige før de går i graven.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#14 Lord Beef Jerky 14 år siden

#12 Jeg er sateme enig med dig i at Revolutionary Road og The Wrestler skulle have været nomineret... og jeg synes endda også en af de to skulle have vundet.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#15 Skeloboy 14 år siden

Helt klart. Fatter ikke Revolutionary Road og The Wrestler ikke blev nomineret. Slumdog Millionaire er ganske fed, Milk ligeså. Men Benjamin Button er lidt svag, det samme med The Reader og Frost/Nixon(de to sidste er ganske gode film, men ikke i forhold til Revolutionary Road og The Wrestler).

Synes også helheden er helt fin. Ja, Rourke bærer en stor del af det, men Aronofsk træder ikke på et eneste tidspunkt ved siden af, og holder sig uden nogen form for sidespring til historien. +den cinema verite-agtige måde det hele er optaget på, giver en følelse af realisme.

Historien om en forfalden wrestler er hele plottet...derfor er det nødvendigvis også hovedpersonen, der skal bære hele filmen...ligesom alle andre portrætskildringer...

For slet ikke at tale om slutningen...

Og så gad jeg stadig godt se flere indenpendent film i nomineringerne...personligt er The Wrestler i min top5, mens Frozen River er en af 2008's bedste film
Gravatar

#16 filmz-jonasgr 14 år siden

Jeg synes nu heller ikke at The Wrestler kan slå nogle af de andre kandidater af pinden. Det er da en ok film, men for mig er der ikke meget genspilningsværdi i den og jeg har efter jeg har set den første gang trukket karakteren ned til 7/10 fra 8. Jeg synes det er Aronofskys svageste film. De to bedste sidste år var The Reader og Benjamin Button og de tre andre i kategorien kan også sagtens forsvares. Selv om Revolutionary Road, Changeling og Doubt også kunne komme i betragtning. Men generelt var sidste år ikke et af de bedste, slet ikke i forhold til året før.

Umiddelbart ser dette år ud til at blive bedre. Ja der er da allerede kommet en film ud som er bedre end nogle af dem udgivet sidste år.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#17 Lord Beef Jerky 14 år siden

#16 Haha, jeg synes lige præcis det modsatte.

The Wrestler - 6/6
Revolutionary Road - 6/6
Slumdog Millionaire - 5/6
Milk - 5/6
Frost/Nixon - 4/6
The Reader - 3/6
Benjamin Button - 3/6
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#18 Skeloboy 14 år siden

Af de 6 film der:
The Wrestler - 6/6
Revolutionary Road - 5/6
Slumdog Millionaire - 5/6
Milk - 5/6
Frost/Nixon - 4/6
The Reader - 4/6
Benjamin Button - 3/6

Så er egentlig fuldstændig enig med #17, bortset fra jeg kun giver Revolutionary Road 5/6 :), og The Reader lige en mere...men rækkefølgen er det samme.

For god ordens skyld, skal det lige siges, at min top5 fra 2008 er sådan her:
The Wrestler
Revolutionary Road
Waltz With Bazir
Wall*E
Frozen River...
Gravatar

#19 Kochie 14 år siden

Jeg så ikke engang filmen færdig. Jeg fandt den intetsigende, ligegyldig, forudsigelig og småkedelig. Den var bare ikke mig. Jeg kan ikke give en karakter, eftersom jeg ikke så den færdig, men om jeg fatter, hvorfor folk er gået så meget amok over den..
Gravatar

#20 Skeloboy 14 år siden

#19 - hvis den er forudsigelig kan du jo lige skrive i en spoiler, hvad der sker efter du er stoppet...;)

Skriv ny kommentar: