“There Will Be Blood” er betagende filmet med adskillige blændende sekvenser. Dens visuelle skønhed understøttes glimrende med Radiohead-guitaristen Johnny Greenwoods ukonventionelle og bemærkelsesværdige musik, der supplerer perfekt til den foruroligende stemning.
Filmen kulminerer i en slutning, der utvivlsomt vil dele vandene. Går den for langt og over i det rene overspil? Måske – den ligger i hvert fald lige på grænsen til det. Sker der her en udvikling, der er et urealistisk postulat? Næppe, for det forudsætter, at realisme har været filmens mål fra starten, hvilket ikke er tilfældet. Hvis man træder et skridt tilbage og betragter helheden, bliver det tydeligere, at filmen ender præcis, hvor den hele tiden har været på vej hen og uundgåeligt må ende. At se “There Will Be Blood” er som at se en trafikulykke udspille sig, som man ikke kan berøre eller forhindre. Man ved, det må og skal ende galt, men man kan ikke af al vold og magt tvinge sig selv til at kigge væk.
#21 gizmomis 16 år siden
Men ja DDL vinder nok oscaren.. han spiller jo som altid fantastisk..
#22 sluppermand 16 år siden
#23 Benway 16 år siden
#24 filmz-Bruce 16 år siden
Hold da kæft en tour de force af Lewis! Oscar for bedste hovedrolle er ihvertfald en lukket fest. Hvad den mand formår at udtrykke af følelser, med de mest minimalistiske ansigtsændringer, er ikke småting, men tilgengæld var kamera arbejdet også helt i top, til at fange disse detaljer ... tilsat en god dosis psykotisk hybrid af et 2001 A Space Odyssey/Bernard Hermann soundtrack. Årets syvmileskridt på instruktør barometeret, selvom de smukke landskaber og billeder blev ladt i stikken af analog kopien.
Bedste film bliver det ikke for mig, men vidunderlig er den på sine præmisser og ryger med i top-5.
Patton uden George C. Scott eller There Will Be Blood uden Daniel Day Lewis! Nej vel?!?!
Film: 8.5/10
#25 Cherrn 16 år siden
Jeg er sateme godt træt af Nordisk Film.
#26 filmz-spendabel 16 år siden
#27 filmz-omega2005 16 år siden
Musikken var genial, en dejlig syg tone som man skal kigge en del år tilbage for at finde i samme grad.
Vil helt sikekrt anbefale dette mesterværk og give den 6/6, med forbehold om at den som mange andre mesterværker skal ses mens man er det rette humør til det :)
#28 filmz-keyser 16 år siden
Dette er helt klart årets film for mig, og ja, jeg har set "Atonement" og "No Country For Old Men".
Hvor jeg fandt "Atonement" udemærket, syntes jeg derimod, at "No Country" var en fremragende film.
"No Country" er eskapisme når det er bedst. "There Will Be Blood", derimod, er et kunstværk i bedste Kubrick stil!
#29 inflector 16 år siden
#30 sluppermand 16 år siden
Et sanseligt mesterværk af kosmiske proportioner. Ikke siden 2001 a space odyssey, har en film virket så hypnotiserende på mig. No Country For Old Men er fantastisk, There Will Be Blood er den mest utrolige filmoplevelse jeg har haft siden... jeg ved det ikke!!