“There Will Be Blood” er betagende filmet med adskillige blændende sekvenser. Dens visuelle skønhed understøttes glimrende med Radiohead-guitaristen Johnny Greenwoods ukonventionelle og bemærkelsesværdige musik, der supplerer perfekt til den foruroligende stemning.

Filmen kulminerer i en slutning, der utvivlsomt vil dele vandene. Går den for langt og over i det rene overspil? Måske – den ligger i hvert fald lige på grænsen til det. Sker der her en udvikling, der er et urealistisk postulat? Næppe, for det forudsætter, at realisme har været filmens mål fra starten, hvilket ikke er tilfældet. Hvis man træder et skridt tilbage og betragter helheden, bliver det tydeligere, at filmen ender præcis, hvor den hele tiden har været på vej hen og uundgåeligt må ende. At se “There Will Be Blood” er som at se en trafikulykke udspille sig, som man ikke kan berøre eller forhindre. Man ved, det må og skal ende galt, men man kan ikke af al vold og magt tvinge sig selv til at kigge væk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 gizmomis 16 år siden

Må indrømme jeg blev lidt skuffet over denne film.. ikke at den var dårlig.. men havde forventet noget helt fantastisk..
Men ja DDL vinder nok oscaren.. han spiller jo som altid fantastisk..
Gravatar

#22 sluppermand 16 år siden

God anmeldelse Benway! Jeg er så klar til biftur imorgen. Kim Skottes anmeldelse var også yderst positiv (6/6) så omtalen er sikkert ikke bare pølsenak.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#23 Benway 16 år siden

#22 Mange tak. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#24 filmz-Bruce 16 år siden

Das Kapital vs. religion er opium for folket. En film efter Karl Marx' hoved!!!

Hold da kæft en tour de force af Lewis! Oscar for bedste hovedrolle er ihvertfald en lukket fest. Hvad den mand formår at udtrykke af følelser, med de mest minimalistiske ansigtsændringer, er ikke småting, men tilgengæld var kamera arbejdet også helt i top, til at fange disse detaljer ... tilsat en god dosis psykotisk hybrid af et 2001 A Space Odyssey/Bernard Hermann soundtrack. Årets syvmileskridt på instruktør barometeret, selvom de smukke landskaber og billeder blev ladt i stikken af analog kopien.

Bedste film bliver det ikke for mig, men vidunderlig er den på sine præmisser og ryger med i top-5.

Patton uden George C. Scott eller There Will Be Blood uden Daniel Day Lewis! Nej vel?!?!

Film: 8.5/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#25 Cherrn 16 år siden

Kan det være rigtigt at den ikke engang får premiere over hele landet? Kun Odense, Århus og København, ikke i Esbjerg?

Jeg er sateme godt træt af Nordisk Film.
Gravatar

#26 filmz-spendabel 16 år siden

Jeg er imponeret... så er det sagt. skal se No country... på søndag, men jeg har svært ved at se hvordan den skulle slå dette episke meterværk. Da jeg kom ud af biografmørket igår var jeg lamslået over alle de snaseindtryk. Den havde fået 10 stjerner hvis den kunne.
Gravatar

#27 filmz-omega2005 16 år siden

Havde glædet mig til denne film længe og jeg var så heldig at se den i en næsten tom biograf sal fredag eftermiddag. David Day-Lewis spiller rollen som den meget karismatiske Daniel helt ud til tåspidserne, man kunne ikke andet end at blive overbevist om at denne person var virkelig. Jeg var ligeledes fascineret over den unge Paul Dano's præstation som Paul/Eli Sunday.

Musikken var genial, en dejlig syg tone som man skal kigge en del år tilbage for at finde i samme grad.

Vil helt sikekrt anbefale dette mesterværk og give den 6/6, med forbehold om at den som mange andre mesterværker skal ses mens man er det rette humør til det :)
Gravatar

#28 filmz-keyser 16 år siden

Ladies and gents', "There Will Be Blood" er et mesterværk! Aldrig har en film indfriet mine forventninger, som "Blood" gjorde i dag. Filmen er ikke bare et mesterværk, men et helt igennem tidsløst mesterværk.

Dette er helt klart årets film for mig, og ja, jeg har set "Atonement" og "No Country For Old Men".

Hvor jeg fandt "Atonement" udemærket, syntes jeg derimod, at "No Country" var en fremragende film.

"No Country" er eskapisme når det er bedst. "There Will Be Blood", derimod, er et kunstværk i bedste Kubrick stil!
Everything begins and ends at exactly the right time and place.
Gravatar

#29 inflector 16 år siden

#25 skulle lige til at skrive et lignende indlæg, det er simpelhen en skandale. Det ser heller ikke ud til at No Country for Old Men kommer op i den lokale biograf i Esbjerg. Fjern statsstøtten til de biografer, de lever jo ikke op til det man kan forvente af en kulturinstitution, når det eneste de viser er Regnar Grasten og Michael Bay film.....
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#30 sluppermand 16 år siden

#28 Helt enig :)

Et sanseligt mesterværk af kosmiske proportioner. Ikke siden 2001 a space odyssey, har en film virket så hypnotiserende på mig. No Country For Old Men er fantastisk, There Will Be Blood er den mest utrolige filmoplevelse jeg har haft siden... jeg ved det ikke!!
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.

Skriv ny kommentar: