“There Will Be Blood” er betagende filmet med adskillige blændende sekvenser. Dens visuelle skønhed understøttes glimrende med Radiohead-guitaristen Johnny Greenwoods ukonventionelle og bemærkelsesværdige musik, der supplerer perfekt til den foruroligende stemning.

Filmen kulminerer i en slutning, der utvivlsomt vil dele vandene. Går den for langt og over i det rene overspil? Måske – den ligger i hvert fald lige på grænsen til det. Sker der her en udvikling, der er et urealistisk postulat? Næppe, for det forudsætter, at realisme har været filmens mål fra starten, hvilket ikke er tilfældet. Hvis man træder et skridt tilbage og betragter helheden, bliver det tydeligere, at filmen ender præcis, hvor den hele tiden har været på vej hen og uundgåeligt må ende. At se “There Will Be Blood” er som at se en trafikulykke udspille sig, som man ikke kan berøre eller forhindre. Man ved, det må og skal ende galt, men man kan ikke af al vold og magt tvinge sig selv til at kigge væk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-Bruce 16 år siden

Jeg glæder mig meget til at se den på HD igen. En film som denne og No Country for Old Men, fortjener at blive vist i den ypperste kvalitet pga. de grandiøse visuelle rammer og de analoge kopier på store lærreder kan overhovedet ikke gengive dette. Jeg er ikke sikker på, at jeg værdsætter denne så højt nu, som jeg egentlig burde, så den kan ikke komme hurtigt nok ud på skive.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#32 Michael Andersen 16 år siden

#29 Der er kun lavet 9 kopier til hele landet. Jeg tror nok de fleste biografer gerne vise filmen her og nu (hvor hypen er størst), men det kan vi ikke, da der er slåskamp om de alt for få kopier.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#33 filmz-keyser 16 år siden

#30
"...There Will Be Blood er den mest utrolige filmoplevelse jeg har haft siden... jeg ved det ikke!!"

Hehe, jeg har det på samme måde:) Dog kan jeg godt sætte en 'siden' på, for det var nemlig da jeg så "Indland Empire".

Dog står "Blood" for mig, som årtiets bedste film indtil videre. Og som mange af de store amerikanske anmeldere pointere, så er filmen noget af de mest ambitiøse og originale der er kommet ud af en amerikansk filmproduktion nogensinde. Bare scenen hvor Day Lewis løber op mod olie-geyseren, før denne eksplodere i ét stort flammehav til Greenwoods bankende tromme score, er så 'breathtaking' som noget jeg nogensinde har set før på film.

Dette faktum, altså filmens både innovative og klassiske brug af visuelle og audiotative virkemidler, kombineret med en gennemgående strøm af interessante og relevante tematikker og symboler, samt måske en af de allerbedste skuespilpræstationer nogensinde fanget på celluloid (kan næsten kun nævne De Niro i "Ragin Bull" og Maria Falconetti i ”La Passion Jeanne D’Arc” med lignende præstationer), ser jeg her født en film, der om 20 år, kommer til at ligge på manges all-time top 10 liste, over de bedste film der nogensinde er lavet.
Everything begins and ends at exactly the right time and place.
Gravatar

#34 filmz-paz 16 år siden

Fantastisk film...
Gravatar

#35 sluppermand 16 år siden

Nogen der ved om There Will Be Blood bliver udgivet på BD?
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#36 Slettet Bruger [4214563522] 16 år siden

Det ville da være underligt, hvis den ikke gjorde.
Gravatar

#37 Bobby Singer 16 år siden

Fremragende film, som fortjener at blive set ikke bare en men mange gange, for det stykke solide håndværk som den er.

Daniel Day Lewis er skræmmende god som Plainview. Musikken er fantastisk og original i den forstand at den aldrig "tvinger" tilskueren til føle noget bestemt, men er alligevel uhyre stemningsfuld og noget af det bedste, som jeg har hørt i lang, lang tid.

Jeg kan virkelig ikke huske, hvornår en film sidst har sat så dybe spor i mig som "There will be blood" gjorde. Det er en af den slags oplevelser som kan tage dage, hvis ikke flere uger at komme over.

Hold da op, den skal lige fordøjes og så skal den ses igen og igen og igen.

Det er unikt det her. Det er så gennemtækt både på den visuelle og lydmæssige side at det er uhyggeligt.

Det kan godt være, at jeg lyder overdrevent begejstret for filmen, men jeg synes virkelig at den er så fantastisk, jeg vil sige, at det her er et mesterværk og vil med garanti stadig blive set og beundret om 10, 20 og 30 år ude i fremtiden.

Jeg har ikke andet tilovers end respekt for filmen og dens skaber, den er uhyggelig tæt på at være den perfekte film, hvis du spørger mig.

6/6 stjerner.
Idjit
Gravatar

#38 Michael Andersen 16 år siden

#37
Musikken er fantastisk og original i den forstand at den aldrig "tvinger" tilskueren til føle noget bestemt

Det er jeg uenig i. At et score ikke tvinger tilskueren til føle noget bestemt er ikke nogen original ting, for det er der tusindevis af gode og dårlige scores som ikke gør. Men når det er sagt så mener jeg bestemt at dele af scoret til "There Will Be Blood" bevidst og på fremragende vis netop tvinger tilskueren til at føle noget. Her tinger jeg på scenerne hvor Plainview/arbejderne kravler rundt nede i hullet, og når musikken kommer truende frem så får man en ubehagelig følelse af: fuck mand, det kommer til at gå galt det her.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#39 Bobby Singer 16 år siden

#38
Jeg vil faktisk give dig ret angående scenerne, hovr de kravler rundt nede i hullet, hvor musikken er meget truende.

Angående Plainview, så synes jeg ikke at musikken prøver at fortælle tilskueren, hvad de skal synes om ham, det er op til en selv finde ud af, om man synes at han er en led satan eller noget.

Musikken er til tider meget truende i filmen, men den prøver ikke at fremstille Plainview på nogen som helst bestemt måde, den (musikken) understreger blot den ubehagelige stemning, som understreger at man hved at det ender galt til sidst.
Idjit
Gravatar

#40 Michael Andersen 16 år siden

#39 Ja der kan vi godt være enige :)
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: