“The Thin Red Line” blev bestemt ikke noget megahit, da den udkom i 1998, men siden da har den udviklet sig til et af krigsfilmgenrens mest velrenommerede værker – og med god grund. Terrence Malicks dybsindige studium i menneskets krig med sig selv, hinanden og naturen er et vaskeægte mesterværk. Europæiske fans af “The Thin Red Line” blev formentlig skuffede, da det kun var amerikanerne, som fik en fornem BD-udgivelse af filmen sidste år, men heldigvis indeholder denne danske Blu-ray det samme enestående transfer, det samme mageløse lydspor og næsten det samme exceptionelle ekstramateriale. Et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Locke 12 år siden

Jeg hører til gruppen af folk, der synes SPR er bedre end TTRL.

Jeg kan bare ikke se det fantastiske i nogle af Mallicks film (jeg har kun set 3). De er simpelthen for... kedelige er det ord jeg vil bruge. Jeg kan ikke se det fede i de virkemidler, som flere andre har beskrevet Mallick jævnligt bruger. De virker ihvertfald ikke på mig. Jeg vil ikke kalde ham prætentiøs, for jeg tror bare han vil skabe film, som han selv ville se.

Thin Red Line - 6/10
Tree of Life - 5/10
New World - 6/10
Bud White: The Nite Owl case made you. Do you want to tear all that down?
Ed Exley: With a wrecking ball... You want to help me swing it?
Gravatar

#52 Kruse 12 år siden

BN (46) skrev:
musik, er i min bog alt, alt for lidt til at kunne retfærdiggøre stemplet "sentimental".


BN (46) skrev:
Det er ikke sentimentalt


Det skal til mit indlægs forsvar siges at jeg overså, at du havde skrevet "er i min bog". Uden dette opfattede jeg, det som værende belærende, men jeg kan godt se at jeg ikke burde have opfattet det sådan. Det gik lidt hurtigt, og jeg skimmede kun hurtigt over indlægget.

Især burde jeg have indset at du bare skrev din egen mening, når jeg nu har været en fortaler for at det altid er implicit. Men det gik lige lidt hurtigt :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#53 The Insider 12 år siden

#43+44, jeg er clairvoyant, guys! Dét, og så har jeg samtidigt en DeLorean siddende i garagen...

Men spøg til side, jeg gisner jo også om det, og derfor bruger jeg også ordene "det store spørgsmål er". Anmeldelser er jo subjektive vurderinger, og i min subjektive optik er "The Thin Red Line" en fuldkommen tidløs fabel, ikke mindst fordi den gransker evigtgyldige temaer som krig som fænomen, og fordi den ikke så meget fokuserer på WW2 som på menneskets evige krig med sig selv, hinanden og omverdenen, hvorimod SPR er meget mere rodfæstet i sin skildring af netop 2. verdenskrig. SPR er meget mere et clean-cut eventyr langs de europæiske bakketopper mod de rendyrket ondskabsfulde nazister (jeg forudser, at BN vil fremhæve nogle mere nuancerede momenter i filmen i et snarligt indlæg, og yes, der er da også nogle! :-)), og det er i øvrigt slet ikke en kritik, blot en observation. Derfor tror jeg, også fordi den kun er blevet dyrket mere og mere siden 1998, at THRL ender med at overleve tidens tand længere. Tror jeg :-)

Jeg glæder mig til at sippe et glas portvin med jer alle på den lokale café om 60-70 år, mens jeg hostende og pustende hiver alle mine filmhistorie-leksika op på bordet og fremhæver, hvordan THRL's passager er større end SPR's, lige inden jeg endelig drætter om :-)
War. War never changes.
Gravatar

#54 Babo84 12 år siden

Ja Kruse. Du tog felj, kom ind i kampen ;) du havde nu ret alligevel. BN's ord er sandheden og kunsten findes i hans top 200 ;)
Gravatar

#55 Babo84 12 år siden

Om 60 år hoster vi blod op, insider ;) og bn er formentlig dement på det tidspunkt ;)
Gravatar

#56 Castanea 12 år siden

Pseudopoesi og prætentiøsitet. Jeres filmkritik er godt nok rammende...
Gravatar

#57 JannikAnd 12 år siden

#56 - Forstår ikke, at du gider... Og jeg forstår heller ikke, hvorfor hele denne diskussions fokus ligger på sammenligningen mellem to vidt forskellige film. Sammenligningen er ren trivia, for stilistisk, narrativt og tematisk er de jo milevidt fra hinanden. At stille de to op imod hinanden er omtrent ligeså relevant som den evige sammenligning mellem "2001" og "Solaris".
Gravatar

#58 The Insider 12 år siden

#55, det bliver epic! The gang together again for one last round of Filmz TV!
War. War never changes.
Gravatar

#59 Babo84 12 år siden

#57

Nu er begge film jo krigsfilm. Og derfor sammenlignes de. Men det er vel en debat om hvad folk foretrækker og det er vel ok. At du ikke bryder dig om kritikken der måtte komme om ttrl, svarer nogenlunde til, at nogen ikke bryder sig om rosen til den film ;)
Gravatar

#60 Castanea 12 år siden

#57:

Sandt nok.

#59:

Så hæv dog niveauet, hvis I ønsker at kritisere filmen! At benytte "prætentiøs"-kortet er ikke kritik, men et ynkeligt forsøg på at kategorisere og generalisere.

Skriv ny kommentar: