Man kunne bruge lang tid på at gå i detaljer med, hvorfor “Breaking Dawn – Del 2” er så skandaløst ringe en film, som den er, men det vil der nok ikke være megen mening i. Fans af serien vil selvfølgelig tage den til sig med kyshånd, og den afsluttende kampscene er voldelig nok til, at filmens yngre publikum garanteret vil føle sig underholdt. Som afslutning på en saga, der skabte grobund for fan fiction-bøger som “Fifty Shades of Grey” (det er ikke engang løgn), fungerer “Breaking Dawn – Del 2” kun, hvis man betingelsesløst elsker “Twilight”-sagaen. I sig selv tilføjer den nemlig hverken nye lag til historien eller til karaktererne, og slutningen besegler blot personernes skæbne, der nu er evigt forbundne i et kulturkonservativt familieutopia.

Undervejs i sagaen havde filmene til tider (hvis vi for en stund ser bort fra alle de mormonske undertoner) en fascinerende eksistentiel og metaforisk dybde, som jeg faktisk godt vil argumentere for, at serien ikke har fået nok anerkendelse for. Men hvis man håbede, at “Breaking Dawn”-filmene ville tage teten op, bliver man slemt skuffet, og denne anden del er intet andet end skamløst elendig. Kun en enkelte sjov gimmick (der så til gengæld også for alvor overraskede mig) retfærdiggør filmens ene stjerne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Highland Park 11 år siden

Kun en enkelte sjov gimmick (der så til gengæld også for alvor overraskede mig) retfærdiggør...
Oh, det må bare være noget med Pattinsons øjenbryn!
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#22 Linne1987 11 år siden

Jeg må indrømme jeg har følt mig snydt hele film-serien igennem, der er rigtig mange ting jeg godt kunne have tænkt mig havde været med. Filmene varer i forvejen tæt på 2 timer, så jeg kan godt se de ville blive alt for lange, hvis det hele skulle med, men alligevel.

Alt i alt synes jeg det er nogle gode film, men de glider alt for hurtigt i gennem historien.

3 ud af 6 til filmene, og 5 ud af 6 til bøgerne.

Gravatar

#23 The Insider 11 år siden

#19, Der har aldrig hersket tvivl om hvordan "Filmz" har forholdt sig til Twilight sagaen.

Sandt, vi har generelt været relativt positive. Her tænker jeg ikke blot på Andreas' kommentarer om hans forhold til forgængerne, men også på baggrund af at vi både har givet den første "Twilight"-film og "Eclipse" 4 stjerner ud af 6.
War. War never changes.
Gravatar

#24 bjarke 11 år siden

Hey Andreas, hvad er det for en gimmick du tænker på...? Kan du ikke skrive den i en spoiler :)
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#25 Slettet Bruger [411607105] 11 år siden

The Insider (23) skrev:
Sandt, vi har generelt været relativt positive. Her tænker jeg ikke blot på Andreas' kommentarer om hans forhold til forgængerne, men også på baggrund af at vi både har givet den første "Twilight"-film og "Eclipse" 4 stjerner ud af 6.


Hov, skal man oss' læse anmeldelserne, før man begynder at brokke sig over forudindtagede meninger? :D
Gravatar

#26 The Insider 11 år siden

#25, helst ikke, for så ville der jo være 80% færre indlæg på Filmz!
War. War never changes.
Gravatar

#27 wimmie 11 år siden

The Insider (26) skrev:
#25, helst ikke, for så ville der jo være 80% færre indlæg på Filmz!


Touché ;)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#28 Tarantrier 11 år siden

#24

Det kan jeg sagtens - men det er altså en spoiler-advarsel, man skal tage alvorligt!

Det hele bygger jo op til den her store kamp, og da den skal til at begynde, forsøger hende vampyren, der kan se ud i fremtiden at undgå konfrontationen ved at lade den onde vampyr læse hendes tanker, så han kan se, at de ikke behøver være bange for vampyrbarnet. Den onde vampyr er imidlertid ligeglad, så de kæmper alle sammen alligevel. Men da kampen er slut, og de onde har tabt, viser det sig, at hele kampen faktisk bare var det, som den onde vampyr så, da han læste den gode vampyrs tanker. Nu ved han altså, at de ville tabe, skulle det komme til en kamp og derfor lader de være med at slås.

Det var ret godt lavet tog rimelig meget røven på mig :)
Remember, always be yourself. Unless you can be Batman. The be Batman.
Gravatar

#29 bjarke 11 år siden

# 28:
...hehe, jeg tænkte nok, at det var det :) Well, der synes jeg modsat, at det var en virkelig tam ting, at det hele ikke havde fundet sted. Den store finale blev på en eller anden måde undermineret. Tanken er selvfølgelig god nok, men i min bog, følte jeg mig sgu snydt på den der slatne "det-hele-var-bare-en-drøm-gimmick'...
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#30 Tarantrier 11 år siden

#29

Jeg er enig i, at det totalt underminerede klimaks og gjorde filmen endnu mere tandløs, end den i forvejen var. Dog blev jeg virkelig overrasket, og jeg havde på ingen måde set det komme - og det gav fin mening rent plotmæssigt og var ikke plat. Men jo, det var selvfølgelig fesent for filmen som sådan :)
Remember, always be yourself. Unless you can be Batman. The be Batman.

Skriv ny kommentar: