“V for Vendetta” er en mærkelig størrelse. En ofte underholdende, ambitiøs og flot film, der uheldigvis besidder langt flere ideer end godt er. Billedsiden skuffer en anelse, mens lydsporet for det meste leverer varen. Det skal lige siges, at der findes en langt fyldigere 2-disc udgave af “V for Vendetta” på markedet, som indeholder den oprindelige tegneserie og ikke er meget dyrere end 1-disc udgaven. Hvis man er tilhænger af filmen, er det naturligvis 2-disc udgivelsen, som skal ejes. 1-disc udgaven, som ikke engang byder på en eneste trailer, bør udelukkende bruges til udlejning for nysgerrige sjæle.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#101 filmz-Aras 18 år siden

Er det bare mig, eller hedder original udgaven ikke "V for Vengeance" i stedet for "V for Vendetta" (som jo er den danske udgave, og det danske ord for blodhævn).
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#102 filmz-Kadann 18 år siden

#101 -

Det er bare dig.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#103 filmz-Aras 18 år siden

Sikker..? Hugo Weaving bruger ellers ordet vengeance...
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#104 filt 18 år siden

#103, og han bruger også ordet "vendetta". Den originale titel er og har altid været "V For Vendetta", både hvad angår tegneserien og filmen.
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#105 filmz-Kadann 18 år siden

#102 -

Ja, og han bruger også ordet vendetta.

Desuden hedder tegneserien "V for Vendetta" på engelsk og det samme gør filmen, så jeg tror det er sikkert at sige, at det er originaltitlen.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#106 filmz-Aras 18 år siden

Okay! Så blev jeg klogere på det!
Gravatar

#107 filmz-Bruce 18 år siden

#100 Når jeg kritiserer "V for Vendetta", er det filmen alene og det budskab som Warchowski'erne med deres ændrede manuskript har forsøgt at få ud. Hvad Alan Moore har skrevet af hentydninger til Thatcher regeringen etc. i den oprindelige bog er jeg ligeglad med. Som et stk. publikum'er, har jeg som flertallet (formoder jeg stærkt) ikke læst bogen som lå til grund for filmen, ej heller ved jeg om den er en 100% adaption af filmen. Bøgerne forbliver irrelevante ifbm. min oplevelse af filmen.

Ser jeg filmen alene uden denne baggrundsviden, så ser jeg en film om et fascistisk styre i England, med religiøse bindinger til kristendommen. Jeg ser at styret er kommet til magten via en selvpåført handling, nøjagtig som Hitler gjorde i 1934 med Rigsdagsbranden. Jeg ser at styret har indført love og jagt på mennesker af anden race og tro, som Hitler gjorde det med Nürnberglovene i 1935. Jeg ser lederen hedder Adam Sutler, hvilket ikke kan være en tilfældighed, er ganske lig navnet Adolf Hitler. Man bruger et rødt/sort ikon som denne fascistiske bevægelses varemærke og kombineret med tilhængere i sorte uniformer, skråremme og armbind, samt læderjakker er det umuligt for mig ikke at have oplevelsen:

"Ok kammerat, dette er en film om et skrækkeligt parti ganske lig nazi'erne i 30'erne, samme metoder, samme ideologi. "a.k.a. for you = Bad guys!"

Men alt i alt intet at slå en prut over eller noget jeg kan blive forarget over.

Indtil altså jeg gang på gang på nettet falder over interviews, anmeldelser og analyser af V for Vendetta som med stor enighed indikerer, at brødrene Warchowskis hensigt med filmen, er at opdatere novellen til at vise Bush/Blair alliancen i et dårligt lys. Referencer til "Homeland security" og "Patriot Act" er en klar opdatering til nutidens USA/England med forøgede muligheder for overvågning.

Moores egen holdning fra MTV interviewet:

My position used to be: If the film is a masterpiece, that has nothing to do with my book. If the film is a disaster, that has nothing to do with my book. They are two separate entities, and people will understand that. This was very naive because most people are not bothered with whether it's adapted from a book or not. And if they do know, they assume it was a faithful adaptation. There's no need to read the book if you've seen the film, right?

For Moore, books are a medium that the reader controls. Film is one where the author controls. Og sandelig må man sige, at med ovenstående in mente, så kontroller Wachowski'erne via deres omskrivning og instruktørens mulighed for at omsætte dette til film, at deres vision bliver den som seeren opfatter, ikke bogens!

Min kritik opstår ene og alene pga. Wachowski'ernes sammenkædning af nazismen til Bush/Blair æra'en. Jeg er stor modstander af, at folk kritikløst bruger nazismen i sammenligninger, fordi dette kun gøres for den kæmpe sensations effekt det har på folk. Har man historisk indsigt, ved man, at man skal træde meget varsomt med den slags beskyldninger. Men Wachowskierne har træsko på og ved enten ikke en skid om nazismen, eller også forsøger de blot at gå i Goebbels fodspor med viden om propagandaens store magt og hvorledes flertallet med den rette påvirkning, kan bringes til at sluge, hvad de får serveret, blot det serveres på den rette måde.

Selvfølgelig må man gerne have sin egen subjektive holdning efter alt dette, at det er ok at nazismen på denne måde sammenkædes med Bush/Blair via filmen. Men i mine øjne KUN, hvis man har den rette historiske baggrundsviden om nazismen, dens opståen, dens virke og dens resultater. At jeg så påstår, at man med den indsigt aldrig kan lave den sammenkædning, ja det er jo kun min mening og den er subjektiv, ligesom alle andres.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#108 filmz-gofferoffer 18 år siden

Men jeg kan ikke se, de har ændret på det store, hele budskab. Det er personlig frihed over for slaveri. Det har jo langt fra ændret sig fra det, tegneserien har forsøgt at få frem. V er inkarnationen af personlig frihed, og han kæmper udelukkende, fordi han ikke tror på, at regeringen skal have magten over folket. Referencerne til Bush/Blair er så små, at de ikke bortleder opmærksomheden fra det overordnede budskab.

Og selv dem, der lægger mærke til, at der findes disse kritikpunkter, bør ikke lade sig distrahere af det. Hvis man fastholder fokusset på netop det, vil ens holdning til filmen jo klart fastlåse sig i, at man ikke er enig i de små ting, der bliver kritiseret.

Jeg tror, at tegneserien er blevet opdateret for at vise, at lidt har ændret sig. Blandt andet stiger kameraovervågningen stadig i UK, og det var jo blandt andet et af Moores kritikpunkter, så det kan jeg ikke se noget galt i. Men jeg kan ikke helt præcist finde noget, der konkret peger på, at Homeland Security og Patriot Act bliver kritiseret. Det eneste, jeg ser, er, at hvis man fortsætter på denne måde, kan det gå galt. Hvis et parti, mere konservativt og langt mere snæversynet end de nuværende, kommer frem, vil vi så blot lade det stå til? Eller vil vi protestere?

Det kan godt være, man ikke er enig i det, Wachowski-brødrene mener om den nuværende situation, og det skaber debat. Hvis de har formået det, tror jeg, de kan sidde og være meget tilfredse over det produkt, de har lavet.

Desuden synes jeg, Alan Moore tager ganske fejl i det, han siger. Hvis en mands ry og omdømme er stærkt nok, vil det overgå den filmatisering, der er blevet lavet. Selvom jeg havde set A League of Extraordinary Gentlemen, standsede det mig da ikke i at læse tegneserien. Efter at have set den russiske Night Watch undlod jeg ikke at købe bogen. Jeg tror desværre, han undervurderer den almindelige filmbeskuer / læser.

Og ja, jeg er bare langt fra enig i hans mening. Selv manden, der illustrerede V For Vendetta-tegneserien, var begejstret over filmatiseringen, og Moore har i lang tid blevet anset for en overordentlig talentfuld, men stædig tegneserieforfatter, selv af hans fans.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#109 filmz-Bruce 18 år siden

Referencerne til Bush/Blair er så små, at de ikke bortleder opmærksomheden fra det overordnede budskab.

Ja, hvis jeg ser filmen uden at vide noget om bogen eller Wachowski'erne, så er det kun den forøgede overvågning gennem termerne Homeland Security og Patriot Act som hendleder min opmærksomhed herpå. Min kritik aktiveres, når jeg ved hvilket budskab Wachowski'erne har til hensigt at vise og det ved jeg kun, ved yderligere baggrundsviden om deres hensigter. Som jeg har fået gennem læsning af artikler etc. Om de har ændret budskabet eller ej er IKKE mit kritikpunkt, kun den bevidste sammenkædning af Bush/Blair til nazismen ideologi og ideer.

Og selv dem, der lægger mærke til, at der findes disse kritikpunkter, bør ikke lade sig distrahere af det.

Er helt uenig heri. Jeg kan ikke bortse fra Wachowski'ernes ønskede budskab, når jeg nu ved, hvorledes de forsøger at manipulere med mig :) En så tung sammenkædning til nazismen er "no no" i min verden og det godtager jeg ikke uden meget gode argumenter, som Wachoski'erne ikke giver mig. Havde de holdt deres kæft, havde jeg været aldeles ligeglad. Når man ønsker at fortælle et budskab og man forklarer hvorledes det skal forstår, må man også indstille sig på at blive kritiseret herfor, så kan jeg ikke bare skyde det i baggrunden.

Jeg har intet imod at Vendetta viser, hvad den gør. Er ligeglad med om det er et Labour Parti, Konservativt parti som bruges som eksempel og fint hvis man gerne vil skildre hvad overvågning i sin yderste konsekvens kan føre til. Men når man i stedet for en skabelon, udfylder skabelonen for os og fortæller os hvad elementerne betyder i reference til vores nutid, så er det direkte beskyldninger og ikke kun fiktion og så må man også indstille sig på, at nogle er uenige i denne fremstilling. Jeg er ikke imod filmen, men imod det filmen forsøger at pådutte mig.

Jeg forstår godt Moore, for det var ikke det oprindelige budskab han ønskede at få frem. Jeg ser det ikke som et spørgsmål om ry og omdømme, men om et portræt som har ændret karakter så meget, at han ikke mener han kan stå inde for det. Som forfatter af den oprindelige historie, lader jeg ham enhver tvivl herpå, komme til gode.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#110 Norton 18 år siden

Genial film!

Skriv ny kommentar: