“V for Vendetta” er en mærkelig størrelse. En ofte underholdende, ambitiøs og flot film, der uheldigvis besidder langt flere ideer end godt er. Billedsiden skuffer en anelse, mens lydsporet for det meste leverer varen. Det skal lige siges, at der findes en langt fyldigere 2-disc udgave af “V for Vendetta” på markedet, som indeholder den oprindelige tegneserie og ikke er meget dyrere end 1-disc udgaven. Hvis man er tilhænger af filmen, er det naturligvis 2-disc udgivelsen, som skal ejes. 1-disc udgaven, som ikke engang byder på en eneste trailer, bør udelukkende bruges til udlejning for nysgerrige sjæle.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-FraQ 17 år siden

Jeg er delvis enig med anmelderen. Og karakteren synes jeg er passende. Den har en imdb ratint på 8.2 og ligger pt #142 på top-250 listen over de bedste film nogensinde. Fuldstændig overvurderet hvis i spørger mig.
Gravatar

#12 Nikmi 17 år siden

Er meget uenig med Anmelderen :) jeg elskede den her film fandt ingen rodet ting ved den eller noget som helst :) Og den holdte en god og Humor indholdt stil. den har fået en klar top karakter fra mig. en af de første film jeg har været tilfreds med i år :)
Gravatar

#13 Riqon 17 år siden

Nå, nu læste jeg den efter min mening tarvelige anmeldelse alligevel... Der er mange ting, man selvfølgelig kan diskutere i det uendelige, men visse ting kan altså fastslås rent faktuelt:

"V for Vendetta" udkommer både som tør 1-disc og fuldblods 2-disc udgivelse i Danmark. Filmz har udelukkende haft adgang til 1-disc udgaven, og den indeholder absolut intet ekstramateriale overhovedet.


Jeg har købt 1-disc udgaven, og nej, ekstramaterialet er ikke prangende, men der er dog en dokumentar om skabelsen af filmen, som der plejer. Den må anmelder da ganske enkelt have overset?

Hvad katten tager man sig til, når man netop har skuffet millioner af filmfans og tilintetgjort en engang så lovende filmsaga, som man i sin tid selv skabte? I Wachowski-brødrenes tilfælde (brødrene som sammen skabte "Matrix"-trilogien) er svaret meget enkelt: Man kaster sig over filmatiseringen af en tegneseriefortælling, som forfatteren bag helst aldrig havde set filmet.


Kan man ikke se film uafhængigt af hinanden, i dette tilfælde V for Vendetta uafhængigt af The Matrix, så har man et problem som anmelder, vil jeg mene, men lad os ikke træde i dét. I øvrigt regner jeg det for mindre betydningsfuldt, om Moore så filmen filmatiseret, så det kritikpunkt er en forbier, der siger spar2. Heller ikke Tolkien ønskede efter sigende sine bøger filmatiseret nogensinde, men se resultatet.

Ifølge det ekstramateriale, anmelderen ikke har set, så gik de faktisk i gang med at bearbejde "V for Vendetta" før The Matrix, så den karikerede fortolkning af hvad der skete er malplaceret og falsk.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#14 filmz-Kadann 17 år siden

#13 -

Så vidt jeg husker, er Moores modstand overfor Hollywood også baseret på en masse retsager i forbindelse med hans andre værker, ikke at han frygtede et skidt resultat.

Desuden vil jeg da mene at "V for Vendetta" er det af Moores værker som er helt oplagt at filmatisere og måske et af de få som rent faktisk er mulige at filmatisere, af dem jeg har læst. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#15 The Insider 17 år siden

Jeg har købt 1-disc udgaven, og nej, ekstramaterialet er ikke prangende, men der er dog en dokumentar om skabelsen af filmen, som der plejer. Den må anmelder da ganske enkelt have overset?

Må desværre skuffe dig med det faktum, at denne anmelder ikke har overset noget som helst, og at du tydeligvis har anskaffet dig den amerikanske udgave af dvd'en, som netop indeholder den dokumentar, du nævner. Den danske udgave indeholder altså stadigvæk intet som helst :-)

Kan man ikke se film uafhængigt af hinanden, i dette tilfælde V for Vendetta uafhængigt af The Matrix, så har man et problem som anmelder, vil jeg mene, men lad os ikke træde i dét. I øvrigt regner jeg det for mindre betydningsfuldt, om Moore så filmen filmatiseret, så det kritikpunkt er en forbier, der siger spar2. Heller ikke Tolkien ønskede efter sigende sine bøger filmatiseret nogensinde, men se resultatet.

Jeg siger på intet som helst tidspunkt (og lægger ej heller op til), at "V for Vendetta" ikke kan ses uafhængigt af "Matrix"-filmene. Absolut ikke spor. Til gengæld nævner jeg ligheder imellem "Vendetta" og "Matrix", og ligheder er vel en ganske naturlig ting at fremhæve. Derudover er kommentaren omkring Alan Moore slet ikke tilnærmelsesvis et kritikpunkt - det er en observation. Ligesom blot at nævne en instruktørs navn eller en skuespillers navn (uden at gå i detaljer omkring deres respektive kvaliteter), hvilket er simpel fakta og ikke kritik.

Ifølge det ekstramateriale, anmelderen ikke har set, så gik de faktisk i gang med at bearbejde "V for Vendetta" før The Matrix, så den karikerede fortolkning af hvad der skete er malplaceret og falsk.

Endnu en gang: Der befinder sig intet ekstramateriale på den danske 1-disc udgave, så jeg må desværre skuffe dig med, at det er derfor og ikke en forseelse, jeg ikke har set det :-) Og om så forarbejdet på "Vendetta" begyndte før det på "Matrix" er der vel stadigvæk ikke nogen vej udenom, at selve filmarbejdet på "Vendetta" først blev påbegyndt et godt stykke tid efter "Matrix".
War. War never changes.
Gravatar

#16 jessup 17 år siden

Nu kender jeg ikke noget til forlægget til filmen - bruger Alan Moore ordet terrorisme på samme både som i filmen ?- bruger han et andet ord istedet for terrorisme som f.eks. civil ulydighed ?
Hvis der er nogen der ved det?

Umiddelbart synes jeg ikke filmen er rodet nærmere for eksplicit.
This is just until June
Gravatar

#17 chandler75 17 år siden

# 13

Nu har jeg ikke set dvd'en, men ifølge fx. Laserdisken er der ingen dokumentar på skiven: http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=11...

Det er vel ikke reg. 1 du har, hvor der neto er en dokumentar: http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=27...

[Edit: Johan er hurtigere]
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#18 filmz-fidomuh 17 år siden

Hum..

Jeg er delvist uenig med anmelderen..

Syntes ganske givet at den var mindre end den burde have vaeret.. Ideer flyver rundt som burde vaere forfulgt, specielt visse dele af historien kunne godt vaere gransket mere..

Men filmen fungerer dog ganske glimrende uden, og jeg syntes helt personligt at Hugo Weaving er en fantastisk skuespiller, og jeg tror ikke der er nogen som kunne har portraetteret "V" som ham.. :)

Natalie Portman er filmens svage punkt, og oftest er hun skyld i at folk ikke syntes filmen er alt for vedkommende..
Evey er ganske enkelt en daarlig karakter.. Og hun er endnu daarligere udfoert af Portman..
Hendes karakter opbygning faar ikke liv som den burde, og revolutionen skulle mest af alt omhandle folks foelelser og vilje til at leve i frihed.. Det maerker man slet ikke paa Evey..

Men, 4 / 6 herfra, underholdningsvaerdi er vel egentligt det der taeller mest..

Og ja, anmelderen burde ikke give en karakter for ekstra materialet, naar han ikke engang kan finde ud af at kigge paa det :)
Og slet ikke naar han anmelder den "skrabede" udgave.. Om ikke andet saa kunne han jo lige pointere at ekstra materialet ikke taelles med i denne omgang.. :)
Did you see a sign on the front lawn saying: "Dead Nigger Storage" ?!
Gravatar

#19 The Insider 17 år siden

Og ja, anmelderen burde ikke give en karakter for ekstra materialet, naar han ikke engang kan finde ud af at kigge paa det :)

Se min førnævnte kommentar inden du dømmer for hurtigt :-)
War. War never changes.
Gravatar

#20 jessup 17 år siden

En udmærket anmeldelse selvom jeg ikke er enig i en del af brødteksten - du kunne måske godt have beskrevet hvilke ideer der er i filmen og på hvad måde de evt. snubler over hinanden, er ufuldbyrdet, eller på anden måde ufuldkomne.
This is just until June

Skriv ny kommentar: