“V for Vendetta” er en mærkelig størrelse. En ofte underholdende, ambitiøs og flot film, der uheldigvis besidder langt flere ideer end godt er. Billedsiden skuffer en anelse, mens lydsporet for det meste leverer varen. Det skal lige siges, at der findes en langt fyldigere 2-disc udgave af “V for Vendetta” på markedet, som indeholder den oprindelige tegneserie og ikke er meget dyrere end 1-disc udgaven. Hvis man er tilhænger af filmen, er det naturligvis 2-disc udgivelsen, som skal ejes. 1-disc udgaven, som ikke engang byder på en eneste trailer, bør udelukkende bruges til udlejning for nysgerrige sjæle.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 dolphinfriendly 18 år siden

#67 Jeg kan ikke fordrage filmen og kommer derfor her med lidt velment galde: Filmen vil meget, men formår ikke efter min mening at virke på nogen niveauer. Det er for lidt action til at den er spændende (faktisk faldt jeg i søvn i biografen) - der er alt for langt mellem actionscenerne. Kærlighedsdramaet mellem V og Evely er i mine øjne søgt og forceret, kemien mellem dem er i det hele taget ikke-tilstedeværende. Filmen er efter min mening "oprørsk-pubertær" og ugennemtænkt. Det anarkistiske fundament er i det hele taget mere terroristisk end frihedssøgende. Slutningen er simpelhen for dum og helt igennem paradoksal:

Magthaverne (diktaturet) afsættes med bål og brand i hvad der ligner et kommunistisk kup. Som oftes når den slags sker, fortsættes en diktatorisk linje under andre vilkår. D'ooh for fanden da. Desuden var det jo nok ikke sket at alle maskerne var kommet ud til "masserne", hvis det var et overvågningssamfund.

Jeg har fortrængt flere elementer der irriterede mig...max. 2 stjerner fra min side, idet jeg hverken blev underholdt, oplyst og sad tilbage med den usle følelse når man føler den biografbillet kunne være brugt bedre.

Tegneserien har jeg hørt meget godt om, håber absolut ikke den er som filmen.

Gravatar

#72 dolphinfriendly 18 år siden

#70 Hehe Jeg mener vi har diskuteret cinema du look på et tidspunkt, en genre jeg iøvrigt ikke er meget for (hvilket jeg helt sikkert gav udtryk for den gang ;) ). Særligt Beniex's "De elskende ved Pont-neuf", som jeg også mener er hysterisk og slet ikke til at holde ud. Men jeg vil give dig ret i at cinema du look er et god udgangspunkt - "Betty Bleu" (også af Beniex), "Le Grand Bleu" og "Nikita" (begge af Besson) er ret gode film.

Ellers mener jeg at Kassovitz er ganske fin at begynde ved - "De Blodrøde Floder (1+2)" og i den grad "La Haine" er meget vellykkede film. "Man Bites Dog" (belgisk film, men på fransk) synes jeg også er en rigtig god "starter", hvis man er til brutal og grotesk humor. :)
"Amelie", "Delikatessen" og "The City Of Lost Children" af Jeunet (og Caro) er også vældig gode.

Hanekes "Caché" er absolut også værd at spendere en aften på.

Gravatar

#73 JannikAnd 18 år siden

#72 - Indgår "Man Bites Dog" i cinema du look?
Gravatar

#74 dolphinfriendly 18 år siden

#73 Nej slet ikke, den nærmer sig vel mest en slags cinema verite pga. den dokumentaristiske form, men er det ikke helt alligevel. Cinema du look æstetisere overflade og stil, i musikvideoagtige overgange - som omtalte "de elskende ved Pont-neuf" og bl.a. "Diva". Altså mere form end indhold, hvor "Man Bites Dog" er beskeden i udtrykket og er mere indhold end form i en forstand. Jeunet og Caro er dog meget inspireret af genren, så noget godt har den da medvirket til :)

Iøvrigt mener jeg kun cinema du look var en ren fransk tradition, hvor "Man Bites Dog" er belgisk - men er ikke sikker.

Gravatar

#75 JannikAnd 18 år siden

#74 - Det skulle jeg da bestemt heller ikke mene. Spurgte fordi du nævnte blandt værker af Kassovitz og Beniex.
Gravatar

#76 dolphinfriendly 18 år siden

#75 Nej blandt Kassovitz og Jeunet/Caro, der er lige et afsnit imellem. :)

Gravatar

#77 JannikAnd 18 år siden

#76 - Sorry 'bout that, skip :)
Gravatar

#78 dolphinfriendly 18 år siden

#77 Det kan være svært at overskue i min flod af overbegejsteret vrøvl :)

Gravatar

#79 filmz-Bruce 18 år siden

Jean Renoir fortjener at blive nævnt blandt de franske. La Grande Illusion, La Regle du Jeu og La Bete Humaine er store film. Også Louis Malle, som netop nu har et par super bokssæt ude. Bresson er heller ikke at kimse af, Au Hasard Balthazar ihvertfald, har ikke set andre af ham. Ellers er mine favoritter Melville og Clouzot nævnt.

Og Vendetta? Hmmm tja. Underholdende uden at være prangende. Emnet er tærsket igennem nogle gange og havde filmen været apolitisk, ville jeg nok have sagt god underholdning, her har i en 7'er. Men jeg bryder mig overhovedet ikke om budskaberne og de perfide referencer og sammenligninger til nutiden de advokerer for.Og ja, slutningen var ringe. Så derfor siger jeg, f... u Warchowskis, men I får en 7'er alligevel :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#80 filmz-Kadann 18 år siden

#79 -

Filmen ville jo aldrig kunne blive apolitisk, uden at man ville ende op med et resultat der var ligeså miserabelt som "The League of Extraordinary Gentlemen", set i forhold til Moores historie.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: