“Wanted” er en af nyere tids absolut bedste actionfilm – fuldstændig overgearet og uimodståelig. Den har flere og mere imponerende actionsekvenser end størstedelen af sine artsfæller, skuespillerne leverer varen, og historien er rig på skarp humor og forbløffende twists. Det bliver spændende at se, hvad den russiske instruktør Timur Bekmambetov vælger at foretage sig i fremtiden. BD-udgivelsen indeholder et fremragende transfer, et banebrydende lydspor og en masse seværdigt ekstramateriale. Varmt anbefalet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 tvit 15 år siden

Fuldstændig enig med anmelderen, fantastisk film, sidste års største overraskelse. Se den :-)
Gravatar

#2 filmz-gofferoffer 15 år siden

Er kun enig i halvdelen af anmeldelsen. McAvoy er fantastisk i rollen, og han fungerer klart bedst i filmen. Resten af castet gør det også godt, men det er McAvoy, der er perlen i filmen, og takket være denne såvel som Atonement er jeg fuldkommen overbevist om, at han har en fantastisk karriere foran sig.

Derudover er instruktionen udmærket, og actionscenerne er ganske vist vellavede og velkoreograferede.

Desværre besidder jeg den evne til at holde min tankevirksomhed i gang til trods for kaskader af fantastiske actionsekvenser, og plottet gjorde mig så utilpas på grund af sin bundelendighed, at jeg havde lyst til at forlade biografsalen, da jeg så den i USA. Og forbavsende nok kan jeg godt lide actionfilm, der ikke sætter andet for dagen end at underholde visuelt og auditivt, f.eks. 300. Men Wanted prøvede at inkorperere en form for skæbne/fri vilje i sin handling, og i modsætning til resten af plottet blev det gjort med en kluntet alvor (eller i hvert fald med en mangel på selvironi, som resten af filmen ellers indeholder), og det fungerede bare ikke sammen.

Alt i alt er får Wanted kun en stjerne hver for instruktør, skuespil og action. 3 / 6
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#3 natterjack 15 år siden

"Fåtallige minusser"? Har vi overhovedet set samme film? Filmen er proppet med fejl, fx:
Faderen skyder flere gange efter sønnen i stedet for bare at tale med ham (han rammer ham endda i armen), og da faderen så vælger at redde Wesley vælger han til gengæld at skyde ham. Rimelig koldblodigt. Dernæst, Wesleys træning består i at blive tæsket og skåret til ukendelighed, hvordan giver det mening? Og hele filmens præmis er baseret på en KÆMPE VÆV, der bruger fucking BINÆR KODE, til at udpege ofre! Derudover er scenen med rotterne også bare idiotisk, ikke nok med at man skal tro på at han har siddet og smidt urer på hundredevis af rotter, så skal vi også tro på han bare lige har lokket dem op i skraldevognen igen. Wesley er da et af filmens lyspunkter, men at sammenligne karakteren med ikoner som McClane og Ripley er sgu ret komisk.


Derudover minder filmens effekter og klipning om MTV-musikvideoer, i og med at alt helst skal bevæge sig hele tiden. Bevares, en del kampscener er vanvittigt underholdende, men filmen er stadig en middelmådig actionfilm, i mine øjne.
Gravatar

#4 filmz-Kadann 15 år siden

Jeg vil ikke sige at jeg er 100% enig i anmeldelsen, men meget tæt på.

"Wanted" er en virkelig habil actionfilm, som jeg fandt voldsomt underholdende. Ok, der er nogle plothuller hist og her, men de overskygges af den gode action, de vilde scener og det gode skuespil.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#5 Kruse 15 år siden

Er ganske enig med #2. Det var da en ganske udemærket actionfilm, der havde et par seværdige actionscener, men den var ligesom så mange andre film i genren, meget klichéfyldt. Og ud over et par fancy actionscener og McAvoy, synes jeg ikke at filmen var særlig speciel.

3 / 6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#6 HonoDelLoce 15 år siden

Har ikke set filmen, så den holder jeg mig lige fra at udtale mig om..

Tjekkede lige anmeldelsen, for at se, om den havde godt transfer og audio, for at vurdere, om jeg skal smide penge efter en bd eller dvd (tror i øvrigt jeg hopper på en bd - det er nu en gang rarest ;) )

Men så faldt jeg under en lille passage under ekstramateriale - nemlig muligheden for at indtale og dele sit eget kommentatorspor .. Det er da genialt ..

Når jeg får købt mig dvd'en skal jeg da helt sikkert ind og finde et sådan lavet af et par 13årige amerikanere (eller danskere, for den sags skyld :D)..

"ÅÅÅÅRH, SÅ DU DET! Årh ja! Han satte sig ind i bilen MENS DEN DRIFTEDE!"

Så er det jo ligesom at se den i biffen :D
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#7 The Insider 15 år siden

#3
Faderen skyder flere gange efter sønnen i stedet for bare at tale med ham (han rammer ham endda i armen), og da faderen så vælger at redde Wesley vælger han til gengæld at skyde ham. Rimelig koldblodigt.

De ENESTE gange, at faderen skyder mod Wesley, er det for at ramme de patroner, Wesley skyder afsted. Han skyder aldrig for at ramme ham. Han gør det kun én gang, som du nævner, i armen på Wesley. Han er verdens bedste skytte, så han er udmærket klar over, at Wesley kun får et lille flesh-wound, og han har brug for, at Wesley finder kuglen og dens mager, så han kan opspore faderen og forhåbentlig få klargjort, hvordan virkeligheden hænger sammen. Og naturligvis skyder Wesley Cross koldblodigt, han er jo blevet overbevist på det kraftigste om, at Cross har slået hans far ihjel.

Dernæst, Wesleys træning består i at blive tæsket og skåret til ukendelighed, hvordan giver det mening?

Wesleys "trænere" gør et stort nummer ud af, at der kun skulle fire slag til, før Wesley besvimede første gang af smerte. Han er nødt til at lære at tage imod mere smerte end det. Realistisk? Ikke voldsomt, men det lægger filmen heller ikke skjul på. Og så får de på den måde også hjulpet Wesley til at erkende, at han ikke ved, hvem han er, så han endelig kan acceptere sin skæbne.

Og hele filmens præmis er baseret på en KÆMPE VÆV, der bruger fucking BINÆR KODE, til at udpege ofre!

True, det er beyond weird, men er det ikke også afsindigt at lave en film, om en mutant med et skellet af adamantium, en dreng der skyder med spindelvæv, eller en mand der kan flyve og kun skades af en meteorit fra hans hjemplanet? :-)


War. War never changes.
Gravatar

#8 Spanner 15 år siden

#7

Og rotterne? For mig var de det tåbeligste i en lang række af tåbeligheder i denne film.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#9 The Insider 15 år siden

#8, havde intet problem med dem :-) Ligesom jeg heller ikke havde et problem med væven. Naturligvis er det vanvittigt, men filmen balancerede (for mit vedkommende) så perfekt på tærsklen mellem det komiske og det dramatiske, at jeg sagtens kunne godtage vanvidet som en del af det vanvittige univers. Ligesom jeg kan godtage vanvittige naturfravigelser som Superman og Spider-Man, fordi de virker som en naturlig bestanddel af deres respektive fiktive universer :-)
I øvrigt havde farmand jo tydeligvis planlagt netop det med rotterne i årevis i fællesskab med russeren, hvilket nok hjalp Wesley en del :-)
War. War never changes.
Gravatar

#10 Spanner 15 år siden

Selv om et univers er vanvittigt behøver det ikke at være godt. Jeg fandt det hele så dumt, at jeg ikke magtede at se "charmen" ved det.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem

Skriv ny kommentar: