“The Wire” er ikke bare endnu en politiserie – det er en af de mest velskrevne, velspillede og tankevækkende tv-føljetoner til dato. Og selvom hverken dvd-udgivelsens AV-præsentation eller ekstramateriale ligefrem er lamslående, er denne udgivelse et must for alle dem, der sætter pris på intelligent og engagerende tv-drama i særklasse.
#21 filmz-Bruce 15 år siden
#22 elwood 15 år siden
The Wire er nu allerede oppe på siden af Deadwood for mig 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#23 filmz-Bruce 15 år siden
#24 elwood 15 år siden
Og McNulty ville drikke hele Swearenger's lager beholdning hvis han fik lov 8-)
men læg mærke til jeg siger på siden af, jeg udnævner ikke en af dem som vinder over den anden. Men ja er spændt på din reaktion på serien, når du får den set engang.
#25 filmz-Bruce 15 år siden
#26 elwood 15 år siden
#27 Spanner 15 år siden
TV serie mediet bliver her brugt på en måde, hvis lige jeg ikke har set før. Der er ikke noget roligt status quo, der bliver vendt tilbage til ved starten af hvert afsnit. Alle personerne - på begge sider af loven - er tredimensionelle individer, der til stadighed udvikler sig i det univers, som må være det mest autentiske billede af livet i ghettoen, der endnu er blevet fremvist.
Ingen af de fem sæsoner er ens, og hver har de deres fokus på den kriminalitet, der æder af Baltimores fundament og efterhånden som serien skrider frem, kan man se hvordan begivenheder blandt narkomanerne og de hjemløse har følger, der spreder sig op igennem systemet.
Milch's floromvundne og verbose monologer er udskiftet med gade- og politislang, der lyder som jeg forestiller mig den ægte vare lyder. Der gives ingen udpenslende forklaringer af betydningen af de mange særlige udtryk, og man tvinges til at fordybe sig i miljøet og holde ved, for at man til sidst vil kunne begå sig i en diskussion om prisen på en 8ball med de hårdeste dealere, eller argumentere for brugen af digital overvågning med en genstridig dommer, der er karrig med at uddele tilladelser til den slags.
De enkelte sæsoner står glimrende alene, men når man har set alle fem og tager et skridt tilbage og betragter serien i sin helhed, så er det, man ser, hvor storslået et værk det i virkeligheden er. Især Bubbles rejse ned i det sorteste dyb og hans lange klatretur op imod lyset er hjerteskærende at bevidne gennem hele serien og det er den kontinuitet, der væver de enkelte sæsoner sammen til én storslået gobelin.
Desværre er det dette, der får Deadwood til at halte, for selv om det er noget af det bedste håndværk, der nogensinde har været vist på TV, så skændes helheden af at den aldrig fik sin fjerde sæson, der ville have givet Milch muligheden for at runde fortællingen af på tilfredsstillende vis. Hvis jeg skulle have forladt Bubbles efter fjerde sæson af The Wire ville det ikke have været til at bære.
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#28 elwood 15 år siden
Argg spoilers hehe jeg overlever 8-)
Synes også Lt. Daniels historie er intressant, her har vi en team leader der bare blir skubbet frem og tilbage, og nu her i 3. sæson spoilers
McNulty der så desperart vil finde sammen med ekskonen igen, for at være mere sammen med børne, Kima
Og jeg er spændt på udviklingen mellem Stringer og Avon, hvor Avon tydligvis er musklerne, mens Stringer er den tænkene mand.
#29 elwood 15 år siden
Bubbles
En stærk ting i Sæson 2, som serien også skal ha ros for, er med en af de nye karakter man møder
Når jeg ender med faktisk og ha sympati for "skurken" så er det eddermadme godt skrevet. Chris Bauer spillede i øvrigt fantastisk som Frank Sobotka
#30 elwood 15 år siden