“The Wire” er ikke bare endnu en politiserie – det er en af de mest velskrevne, velspillede og tankevækkende tv-føljetoner til dato. Og selvom hverken dvd-udgivelsens AV-præsentation eller ekstramateriale ligefrem er lamslående, er denne udgivelse et must for alle dem, der sætter pris på intelligent og engagerende tv-drama i særklasse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Bruce 15 år siden

Det bliver spændende at se, hvad David Milch kommer med, samme genre, i HBO's nye politi serie Last of the Ninth med Ray Winstone og Michael Gaston, omhandlende korroptionen i New Yorks politi i 70'erne, samme periode som Serpico og American Gangster. David Milch var trods alt med til at lave District Hill Street, NYPD Blue og sidst, men størst, verdens ultimativt bedste serie ... Deadwood!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#22 elwood 15 år siden

ja lad os se.

The Wire er nu allerede oppe på siden af Deadwood for mig 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#23 filmz-Bruce 15 år siden

#22 Ja jeg kan jo af gode grunde ikke udtale mig, eftersom jeg ikke har set The Wire endnu :) Men The Wire skal godt nok være exceptionel, hvis den skal trumfe Deadwoods karakter galleri og tilhørende dialog for mig :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#24 elwood 15 år siden

dens realisme vinder også mig stærk over.

Og McNulty ville drikke hele Swearenger's lager beholdning hvis han fik lov 8-)

men læg mærke til jeg siger på siden af, jeg udnævner ikke en af dem som vinder over den anden. Men ja er spændt på din reaktion på serien, når du får den set engang.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#25 filmz-Bruce 15 år siden

#24 Jeg skal nok få den set en dag :) Desværre er arbejdssituationen ikke optimal for film kiggeri for tiden :(
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#26 elwood 15 år siden

Ahh træls, oh well du ved hvad man siger good things comes for those who wait, ved godt den er lidt kryptisk og skrive til noget som er ude, but I had to say something.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#27 Spanner 15 år siden

Jeg er, som faste læsere herinde måske ved, inkarneret Deadwood fan og Al Swearengen tilbeder. Dog har The Wire om ikke skubbet den af pinden, så i det mindste indtaget førstepladsen på podiet ved siden af Milch's mesterværk.

TV serie mediet bliver her brugt på en måde, hvis lige jeg ikke har set før. Der er ikke noget roligt status quo, der bliver vendt tilbage til ved starten af hvert afsnit. Alle personerne - på begge sider af loven - er tredimensionelle individer, der til stadighed udvikler sig i det univers, som må være det mest autentiske billede af livet i ghettoen, der endnu er blevet fremvist.

Ingen af de fem sæsoner er ens, og hver har de deres fokus på den kriminalitet, der æder af Baltimores fundament og efterhånden som serien skrider frem, kan man se hvordan begivenheder blandt narkomanerne og de hjemløse har følger, der spreder sig op igennem systemet.

Milch's floromvundne og verbose monologer er udskiftet med gade- og politislang, der lyder som jeg forestiller mig den ægte vare lyder. Der gives ingen udpenslende forklaringer af betydningen af de mange særlige udtryk, og man tvinges til at fordybe sig i miljøet og holde ved, for at man til sidst vil kunne begå sig i en diskussion om prisen på en 8ball med de hårdeste dealere, eller argumentere for brugen af digital overvågning med en genstridig dommer, der er karrig med at uddele tilladelser til den slags.

De enkelte sæsoner står glimrende alene, men når man har set alle fem og tager et skridt tilbage og betragter serien i sin helhed, så er det, man ser, hvor storslået et værk det i virkeligheden er. Især Bubbles rejse ned i det sorteste dyb og hans lange klatretur op imod lyset er hjerteskærende at bevidne gennem hele serien og det er den kontinuitet, der væver de enkelte sæsoner sammen til én storslået gobelin.

Desværre er det dette, der får Deadwood til at halte, for selv om det er noget af det bedste håndværk, der nogensinde har været vist på TV, så skændes helheden af at den aldrig fik sin fjerde sæson, der ville have givet Milch muligheden for at runde fortællingen af på tilfredsstillende vis. Hvis jeg skulle have forladt Bubbles efter fjerde sæson af The Wire ville det ikke have været til at bære.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#28 elwood 15 år siden

Især Bubbles rejse ned i det sorteste dyb og hans lange klatretur op imod lyset er hjerteskærende at bevidne gennem hele serien


Argg spoilers hehe jeg overlever 8-)

Synes også Lt. Daniels historie er intressant, her har vi en team leader der bare blir skubbet frem og tilbage, og nu her i 3. sæson spoilers
3. sæson viser han også reel skyggesider, eller ja Han er ikke så fin i kanten som man troede fra start af, Affæren med Rhonda Pearlman.


McNulty der så desperart vil finde sammen med ekskonen igen, for at være mere sammen med børne, Kima
begynder jeg også og se ændringer for, det med en baby er tydligvis ikke hende kan man se


Og jeg er spændt på udviklingen mellem Stringer og Avon, hvor Avon tydligvis er musklerne, mens Stringer er den tænkene mand.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#29 elwood 15 år siden

Det første jeg gjorde efter jeg så Andre Royo var og IMDB ham, fordi jeg var så overbevist om han var junkie, så godt spiller han, så jeg var nødt til lige og se ham "normal" out of karakter.

Bubbles

En stærk ting i Sæson 2, som serien også skal ha ros for, er med en af de nye karakter man møder
Frank Sobotka er død, og man laver den her epilogy nærmest over livet der går videre, og man ser hende kan ikke lige huske navnet politi kvinden der patruljerede nede på havnen, at hun nærmest er ved og græde da hun ser på hans "kontor" hvor der ikke kommer nogen udfra mere, godt nok var han skurken fra start af, men i virkeligheden var han jo blot mand der var lidt grov i kanten, og som fik en tragisk skæbne.

Når jeg ender med faktisk og ha sympati for "skurken" så er det eddermadme godt skrevet. Chris Bauer spillede i øvrigt fantastisk som Frank Sobotka
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#30 elwood 15 år siden

Drinking game, hver gang McNulty går i seng med en ny dame, damm den knægt er løs på tråden 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: