Kender man ikke “X-Files” i forvejen, er der en chance for, at man føler sig lidt udenfor, og forventer man en udflugt i konspirationsteorier om rumvæsner og den amerikanske regering, bliver man nok skuffet. Mulders jagt på sandheden handler denne gang mindre om små grønne mænd og mere om troen på, at der generelt er mere mellem himmel og jord. Til gengæld er “The X-Files: I Want to Believe” pakket med masser af sære hændelser, nervepirrende scener, humoristiske guldkorn og flirtende blikke. Alt det, som gjorde den oprindelige serie til et kæmpe hit. Som gammel fan hilser man sine gamle FBI-helte velkommen og går hjem fra biografens mørke med trang til straks at gense samtlige ni sæsoner på dvd for at bevare det nostalgiske sug i maven.

Læs om “X-Files” og science fiction-film i Moviola: De kom fra rummet!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 stoffer 16 år siden

Nu skal jeg ikke gøre mig til dommer om hvor vidt anmeldelsen er god eller dårlig, men er selv kæmpe X-files fan og jeg var godt nok dybt skuffet. Dette kunne have været hvilket som helst film, den havde absolut intet med X-files at gøre ud over at Mulder og Scully var involveret, men de kunne ligeså godt have heddet Frank og Kurt eller noget.
I mine øjne var der ingen X-files stemning over denne film, hverken replik-, musik- eller handlingsmæssigt. Mulder ligner rimelig meget sig selv fra serien, men Scully virker for mig som en helt anden person, der snakker og opfører sig markant anderledes end hun gjorde i serien.

Alt i alt er jeg meget skuffet og tror jeg bliver nødt til at smide hele serien i afspilleren for at komme ovenpå igen.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#72 filmkorn.dk 16 år siden

Forkert medie

Så fik jeg set X-Files: I Want to believe. En titel der går fint i spænd med min mening om filmen. Jeg vil så gerne tro på, at filmen er god, men tvivlen nager mig. Når jeg går i biografen, er det for at se noget som TV ikke kan tilbyde mig i samme grad. Den nye X-Files film lever desværre ikke op til dette. Filmen er absolut ikke dårlig på nogen måde, men jeg sad hele tiden med følelsen af, at de skulle have holdt sig til en TV-film, hvor den uden tvivl var blevet meget bedre modtaget. Synd. Jeg elsker X-Files, men kunne desværre ikke leve mig helt ind i plottet, og ligeledes kedede jeg mig flere steder under redundant tomgangsdialog mellem Mulder og Scully.

Husk: At se rulleteksterne færdige.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#73 Bates 16 år siden

Meget skuffende.

Det hele virkede på mig som lidt for desperat. En thriller med to hovedpersoner som egentlig lige så godt kunne have heddet Jensen og Hansen til efternavn. Det var da rart, at se de to igen, men hvor er al charmen fra serien?

Jeg kom aldrig rigtig ind i historien, og jeg følte ikke noget for nogen af personerne. Det hele virkede meget opsat på en vi-skal-spinde-guld-på-en-gammel-serie-lige-som-alle-andre måde. Det er synd, for X-files har seriøst potientale til at lave et brag af en film.

At de vælger at caste "Xzibit" som en ledende politimand er ud over min forstand. Jeg sad og krummede tæer, hver eneste gang han var med i en scene. De skulle have erstattet ham med "Skinner". Jeg fik et bredt smil da han dukkede op. Desværre var først i den sidste del af filmen, og en ret ligegyldig rolle.

Desværre var denne film bare endnu et middelmådigt X-files afsnit.

2/6

Edit: Min blære var ved at springe, så jeg kunne af gode grunde ikke blive der til rulleteksterne sluttede....hvad skete der....spoil me!
Gravatar

#74 lagoni 16 år siden

Kedelig film med kedelig udført historie. Jeg havde håbet på en anden slags historie, men denne kunne være reddet hvis filmen ikke var så rodet og dårligt instrueret. Øv.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#75 royle 16 år siden

Man kommer da helt i tvivl om man skal ind og se filmen i aften. Jeg prøver lykken og ser om den nu er så kedelig, som folk skriver.
Gravatar

#76 filmz-Wakojacko 16 år siden

Jeg så filmen for anden gang i går, og må sige, at den var meget bedre ved andet syn. Som en stor fan af serien var jeg nok for overvældet af at se Mulder og Scully igen til at virkeligt at følge med i filmen. ;-)

På sin vis forstår jeg godt, at nogle fans er blevet lidt skuffet, da det monstrøse manglede, hvis man sætter den i forhold til diverse afsnit af serien og de uhyggelige skikkelse vi af og til mødte der.

Uden at skulle sige for meget dårligt om Chris Carter, mener jeg ikke, at han var den rette mand til at skrive en stand-alone. Jeg mindes ikke en eneste rigtig god stand-alone skrevet af ham i de ni sæsoner serien varede. Han burde holde sig til mytologien. Filmen blev heller ikke givet det store budget, 30 mill. dollars er jo ikke meget nu til dags, hvilket måske også kan ligge til grunde for de manglende skræmmende scener. Sættes budgettet op imod et budget som f.eks. The Dark Knight's (ca. 185 mill.), kan man da godt forstå, at der kunne ske lidt mere i sidstenævnte. Ikke fordi jeg vil sammeligne de to film, for det kan man ikke, jeg mener bare, at budgettet spiller en rolle. Derudover varede filmen også to timer og 39 minutter før de begyndte at "klippe" i den, så måske falder det hele tilbage på dårlig editing?

Duchovny og Anderson gjorde det som altid godt. De kan bare noget sammen som man sjældent ser. Amanda Peet's person irriterede mig grænseløst. Hendes figur kunne jeg godt have undværet. Hvad angår gensynet med Skinner, var det da dejligt, men igen unødvendigt. Jeg ved godt, at det var for at glæde fansene, men det føltes lidt som 'hovsa, der kom Skinner.' Scenen efter rullerteksterne var flot, men igen unødvendig, eller det var den ikke, men for budgettets skyld var den unødvendig. Hvis det altså giver mening! ;-)

Og så laver vi lige et spring igen! :-) Til alle de fans, der mener, at filmen ikke har noget med The X Files at gøre: Det har den da så absolut! Hvis man fjerner det monstrøse fra serien, står man tilbage med et fantastisk partnerskab og en evig søgen efter noget at tro på. Hvilket vil sige de to elementer filmen bygger på, for ikke at glemme videnskaben vs. troen/religionen, hvilket har spillet en rolle i serien lige fra første episode.

Jeg undskylder for min meget rodede anmeldelse, men sådan er det jo, når man har en masse at sige, men ikke rigtigt kan sætte ord på det. ;-)

Jeg vil til sidste gerne sige, at hvis man forventer en uhyggelig, splatter-agtig film, skal man ikke se I Want To Believe. Hvis man derimod ønsker at se en intelligent (og til tider romantisk) thriller, skal man absolut se film. Så ja, alt i alt en god film. Jeg har allerede planlagt at skulle se den en tredje gang.

Ps. Carter har sagt, at filmen er lavet til fansene, hvilket man også kan ses hist og her, men jeg har selv haft en ikke-fan med inde og se den, og hun kunne godt følge historien, så lad jer ikke skræmme, hvis I ikke har det store kendskab til serien.
Gravatar

#77 stoffer 16 år siden

Og så laver vi lige et spring igen! :-) Til alle de fans, der mener, at filmen ikke har noget med The X Files at gøre: Det har den da så absolut! Hvis man fjerner det monstrøse fra serien, står man tilbage med et fantastisk partnerskab og en evig søgen efter noget at tro på. Hvilket vil sige de to elementer filmen bygger på, for ikke at glemme videnskaben vs. troen/religionen, hvilket har spillet en rolle i serien lige fra første episode.

Det har du for så vidt ret i, men synes slet ikke de ramte den samme grad af diskression som de gjorde i serien. Emnerne du nævner var i filmen var alt for "in-your-face", og virkede klodset behandlet.

Når det er sagt skal det heller ikke være nogen hemmelighed at jeg mistede meget for filmen fordi Mulder og Scully ikke rendte rundt og flashede deres id hele tiden, hvilket jeg som kæmpefan savnede, og det synes jeg tog meget af X-files stemningen.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#78 Riqon 16 år siden

#76 -

Filmen blev heller ikke givet det store budget, 30 mill. dollars er jo ikke meget nu til dags, hvilket måske også kan ligge til grunde for de manglende skræmmende scener.

Interessant pointe. Hvilken film er mest skræmmende af "28 Days Later" og "I Am Legend"? Jeg bifalder Stephen King's pointe, at stort budget ofte er en hæmsko for gysere snarere end en fordel. Han kommer faktisk også ind på X-Files filmen:

http://www.rottentomatoes.com/news/1739981/stephen...
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#79 Michael Andersen 16 år siden

77 skrev:

Når det er sagt skal det heller ikke være nogen hemmelighed at jeg mistede meget for filmen fordi Mulder og Scully ikke rendte rundt og flashede deres id hele tiden

Den slags synes jeg at vi har set mere end nok af ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#80 royle 16 år siden

Jeg må også sige, at det var en skuffelse - Jeg havde regnet med lidt mere end hvad filmen egentlig tilbød. Den får 2 ud af 6 herfra.. - Det gjorde det så heller ikke bedre, at knaldperlen, der arbejder i biografen slukkede for filmen, selvom jeg havde sagt, der kom en scene efter rulleteksterne - Samme "stunt" lavede de også, da jeg var inde og se X-Men 3..

Skriv ny kommentar: