Kender man ikke “X-Files” i forvejen, er der en chance for, at man føler sig lidt udenfor, og forventer man en udflugt i konspirationsteorier om rumvæsner og den amerikanske regering, bliver man nok skuffet. Mulders jagt på sandheden handler denne gang mindre om små grønne mænd og mere om troen på, at der generelt er mere mellem himmel og jord. Til gengæld er “The X-Files: I Want to Believe” pakket med masser af sære hændelser, nervepirrende scener, humoristiske guldkorn og flirtende blikke. Alt det, som gjorde den oprindelige serie til et kæmpe hit. Som gammel fan hilser man sine gamle FBI-helte velkommen og går hjem fra biografens mørke med trang til straks at gense samtlige ni sæsoner på dvd for at bevare det nostalgiske sug i maven.

Læs om “X-Files” og science fiction-film i Moviola: De kom fra rummet!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 filmz-Bruce 16 år siden

#60 Tja jeg vil formode det potentielt også er muligt at nyde X-files uden at være X-files seer og måske som X-files seer at være uenig med andre X-files seere omkring kvaliteten. Roger Ebert f.eks. havde ingen problemer med at nyde filmen for, hvad den nu engang var, uden at lade sig begrænse af X-files universet og dets konventioner i øvrigt.

Aner ikke om jeg vil hade eller elske denne film, eller synes den er middelmådig, som den første. Men hvad der "ticker" anmelderen, det "ticker" nu engang anmelderen :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#62 tranberg 16 år siden

Der skal ikke "tickes" noget som helst; anmelderen skal forholde sig objektivt og anmelde filmen som en enkeltstående film (dog kaste et blik tilbage på filmens rødder).
Jeg mener denne anmeldelse er subjektiv og meget vildledende i forhold til hvad en anmeldelse egentligt skal gøre; rate en film på baggrund af objektive kriterier og begrunde hvor mange stjerner den nu engang giver ud fra filmen som en helhed og KUN filmen.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#63 filmz-Bruce 16 år siden

#62 Jeg kan ikke se, anmelderen IKKE anmelder filmen som en enkeltstående film. Hun gør blot opmærksom på, at den fungerer som et 2 timers enkeltstående serieafsnit. Anmeldelsen ER subjektiv, derfor den er en anmeldelse og jeg ser ikke nogen steder, at hun giver stjernerne alene på baggrund af seriens kvaliteter fordi hun nævner lighederne imellem disse, men pga. filmens, som der også gøres opmærksom på. Der er intet odiøst i at skrive en anmeldelse på denne måde. Det her er vedkommendes opfattelse af filmen og det udtrykkes i en kvalitets rating. Så kan man være uenig eller ej, men der er ikke noget hokus pokus heri.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#64 filmz-jonasgr 16 år siden

Nu vil jeg mene at det er svært at forholde sig objektivt, hvis man bliver bedt om at give sin mening til kende.

Det nærmeste jeg kan komme på en objektiv anmeldelse er hvor man vejer de gode og negative ting op imod hinanden og så kommer med en konklusion.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#65 Riqon 16 år siden

#62 - "anmelderen skal forholde sig objektivt"

Den lader vi lige stå :]
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#66 filmz-theassociate 16 år siden

#62 - Objektivt? Det er da all about subjektivitet når man taler filmanmeldelser. Du ville da vel heller ikke anmelde en rutsjebane udelukkende ved at beskrive dens højde og antal loops? Anmeldelser handler om enkelte personers meninger (IE subjektive holdninger), og de er heldigvis meget forskellige.
Gravatar

#67 Outbound Sith 16 år siden

Suk! Hvis anmeldere skulle forholde sig objektivt, ville de aldrig være uenige, og så skulle vi bare udnævne én person til at anmelde alle film... Forudsat, at vi kunne blive enige om, hvad der gør en film god eller dårlig. Men det er måske også en objektiv størrelse?
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#68 Slettet Bruger [1767243364] 16 år siden

# 62: Alt i alt må en god anmelder vel skulle forholde sig subjektivt til nogle i større eller mindre grad "objektive kriterier"; en anmelder vil altid være påvirket af sin (gode eller dårlige) smag, præferencer og lignende, og eftersom der ikke er nogen facitliste over, hvilke film der er dårlige og gode, må vurderingen da i sidste ende nødvendigvis blive subjektiv.

Det er jo også meget forskelligt, hvordan folk vurderer film. Nogle mener, at en fejlfri film er lig med 6 af 6, mens fx jeg selv mener, at der skal "noget ekstra" til for at fortjene den højeste karakter. Og igen er det meget subjektivt, hvordan en anmelder vægter forskellige kriterier. Kan et rystet kamera ødelægge det hele? Kan kikset CGI ødelægge det hele? Det er bare to eksempler på omdiskuterede ting, som der hersker stor uenighed om.
Gravatar

#69 nielsdb 16 år siden

Meget skuffende follow-up til den første film. Jeg var på intet tidspunkt fanget af historien, der flakkede rundt mellem to ligegyldige plots. "Klimakset" i filmen var så hurtigt overstået at det knapt nok nåede at komme igang og slutningen virkede utroligt ligegyldig. Scully og Mulder gør en brav indsats for at holde os fanget, men der er simpelthen ikke nok guf på historierne til man gider interessere sig for dem.

Det virkede som om man lige havde fundet de bedste hovsa-løsninger, og jeg manglede helt klart den dér "a-ha" oplevelse man fik i tv-serien.

2/6 herfra!
Gravatar

#70 filmz-Tesnjak 16 år siden

Xzibit er med i filmen, det siger vist alt. 2/6 herfra :(
Min svaghed er, at jeg ingen svagheder har.

Skriv ny kommentar: