Med “Zodiac” har mesterinstruktøren David Fincher ikke lavet en nem film, der bare glider ned sammen med de masseproducerede popcorn. Ganske vist er filmen en visuelt lækker og velsmurt køretur, men den er også en sælsom og frustrerende tur, der bugter sig igennem en verden af besættelse og uoverskuelige mængder data, som måske/måske ikke udgør de endegyldige stumper af Zodiac-puslespillet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Angel Eyes 16 år siden

Jeg må sige, at det var en virkelig positiv og medrivende oplevelse. Fincher behandler emnet ned i mindste detalje og formår alligevel at lave en spændende low-key thriller, der dog aldrig føltes lang. Ikke samme stil-lir som Fight Club eller Panic Room (der begge var gode) og heller ikke helt den uafrystelige stemning og impact som "Se7en" havde, men som selvstændig film og en minutiøs udredning af Zodiac-sagen er denne ferme sag nærmest hypnotisk. Og så var der virkelig gode skuespilpræstationer (og et hav af næsten-kendte ansigter i samtlige roller) all round; særlig Ruffalo, Downey Jr. og Gyllenhaal var helt i top - well done, Finch!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#22 filmz-theassociate 16 år siden

Jeg synes det citat med at filmen nægter en tilfredsstillende slutning, er en kæmpe spoiler for filmen. Var inde og se den i lørdags, og det citat lå altid i baghovedet på mig, hvilket var ret irriterende - jeg tror det vil skåne mange at få den samme oplevelse, ved at fjerne den sætning.
Gravatar

#23 inflector 16 år siden

Endnu en film der ikke kommer til Biocity Esbjerg, den kommer faktisk stort set ikke til fastlandet - Skandale!
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#24 Michael Andersen 16 år siden

#22 Historien bag Zodiac er en moderne Jack the Ripper fortælling, så det er slet ikke en spoiler at nævne det i en anmeldelse, for det er en del af præmissen bag det hele. Selv filmselskabet skilter med det i deres synopsis ("Dette er sagen, der aldrig blev opklaret" står der i pressematerialet) og på samme måde solgte man bogen dengang den udkom.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#25 filmz-Bruce 16 år siden

Hjemme fra Falkonerbiografen, som endnu engang leverede upåklagelig billed og lyd.

David Fincher har altid været en god suspense instruktør og en analogi til Hitchcock er tydelig i de bedste af Finchers film. Desværre beærer han os ikke ofte med sine kundskaber, hvilket antallet af år mellem hans udgivelser desværre vidner om. Værre endnu, når hans sidste film fra 2002, Panic Room, viste en instruktør besat af teknik og muligheder, fremfor fokus på den godt fortalte historie. Og allerværst nu, hvor man har indset, hvilken fremragende instruktør Fincher er, når man har overværet de korteste 158 minutter biograffilm fra Hollywood i meget lang tid. Jeg ved dollaren er lav, men en devaluering af spilletid, har jeg ikke hørt om.

Uanset fortræffelighederne i Se7en, Fight Club og The Game, så er Zodiac den mest kompromisløse og forløsende af dem alle, trods det, nogle vil påstå slutningen er det stik modsatte. Fincher er blevet voksen og på intet tidspunkt forfalder han til at vise muskler, med sine tekniske meritter, men pakker fra første til sidste fløjt filmen ind i den perfekte 60'er og 70'er atmosfære, det være sig farvetone, lydkulisse, mode, frisurer eller de nærmest pedantisk korrekte omgivelser, fra kuglepenne, skriveborde, loftlys og til biler, villakvarterer etc. Når han endelig giver los for de computergenererede effekter, er det gjort så det ikke virker påtrængende, men blænder flot ind i historien. Måske de kan kaldes påtrængende alligevel, eftersom jeg stadig husker dem. Men det er for deres neutrale karakter, ikke for at tage fokus fra det vigtige.

Og det vigtige er der rigeligt af i denne historie, om den berygtede massemorder og de mange forsøg på at sammensætte information til beviser og i sidste instans, afsløre Zodiacs identitet. Gennem 158 minutter sørges der for, at gryden er i kog, men aldrig koger over. Trods den noget mere brutale historie, er der paralleller til "Alle Præsidentens Mænd", fortælle- som historiemæssigt

, især da Jake Gyllenhaal, som en anden Bob Woodward forsøger at presse de afgørende oplysninger ud af sin kilde, en ny "Deep Throat".


Mark Ruffalo er i sin rolle som inspektør David Toschi, ligeså overbevisende som Al Pacino var i sine 70'er film. Men nok om det. Faktum er, at dette i mine øjne er Finchers klart bedste film og jeg var naglet til skærmen og opgaven med at finde frem til Zodiac morderens identitet og i 158 minutter var illusionen intakt. Det er efter min bedste overbevisning, meningen med en god film og Zodiac sætter ikke et fingeraftryk forkert!

Film: 10/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#26 filmz-Bruce 16 år siden

Iøvrigt meget spændende læsning om den rigtige sag. Det ser ud til Fincher har holdt sig meget stramt til facts.

Selvfølgelig indeholder links til den rigtige sag spoilers :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#27 jessup 16 år siden

Så må jeg hellere se den:)- var ikke helt oppe at ringe sammen med dig på Hær af skygger men du plejer ikke at gå helt galt i byen.
This is just until June
Gravatar

#28 nygaardpetersen 16 år siden

Den her film er fandme for cool helt på højde med Se7en og Fight Club
Gravatar

#29 nygaardpetersen 16 år siden

#26 - meget spændende !
Gravatar

#30 filmz-Bruce 16 år siden

Her er "production notes" til filmen. Et meget læsværdigt pdf dokument.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: