Med “Zodiac” har mesterinstruktøren David Fincher ikke lavet en nem film, der bare glider ned sammen med de masseproducerede popcorn. Ganske vist er filmen en visuelt lækker og velsmurt køretur, men den er også en sælsom og frustrerende tur, der bugter sig igennem en verden af besættelse og uoverskuelige mængder data, som måske/måske ikke udgør de endegyldige stumper af Zodiac-puslespillet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 keitel 16 år siden

lyder sgu ikke tosset, men nok ikke en tømmermands film, man skal nok være lidt klar i roen for at se den.
Gravatar

#2 filmz-mader 16 år siden

Fincher er helt klar en af de mest interessante instruktører, der er kommet ud af Hollywood i lang lang tid...
You talking to me!!!
Gravatar

#3 Steve 16 år siden

Fincher er genial, jeg glæder mig så meget til jeg skal ind og se den.
Gravatar

#4 aero 16 år siden

Glæder mig så forfærdelig meget til denne film - Fincher rules!
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#5 myggen 16 år siden

Fra de indledende strofer i anmeldelsen:

"...og en slutning, der nægter publikum tilfredsstillelsen af en endegyldig løsning på mordgåden."

Det lyder for mig meget som en spoiler, men det er måske ikke tilfældet? Eller ligger det implicit, fordi man forventes at vide, at morderen endnu ikke er fundet?

Kværulant extraordinaire
Gravatar

#6 filmz-vassago 16 år siden

#5: Det forventes måske ikke, men på den anden side - skal man tage hensyn til det? Hvis man har bare den mindste interesse i kriminalhistorie, har set bare en af de utallige dokumentarer på SBS, Discovery eller andre kanaler der sender den slags dokus osv osv. Der er jo skrevet et hav af artikler om den sag - senest i "M" - og der er lavet en stribe af film og serier om sagen.

Det er historie - og kan man spoile den - så er jeg tilbøjelig til at sige, at man selv er ude om det - man vidste ligesom også hvordan "Titanic" ville slutte... :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#7 myggen 16 år siden

Ikke enig. Jeg kender ikke historien, men det skyldes nok, at jeg hverken ser SBS (og har ikke Discovery) eller læser M.

Samme diskussion kan man tage om A Beautiful Mind, hvor Nash' sindstilstand var en overraskelse for mange, men enhver der kender til den virkelige Nash, blev vel ikke overrasket. Skulle det afsløres i en anmeldelse?

Nå, pyt, jeg skal nok alligevel have set Zodiac :)

Edit: OK, læste lige lidt længere i anmeldelsen, jeg kender så godt historien, men ikke godt nok til at huske navnet Zodiac, og heller ikke til at huske [se spoileren] ;)
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#8 nygaardpetersen 16 år siden

Glæder mig til at se den! Se7en + Fight Club styrer (-:
Gravatar

#9 Benway 16 år siden

Jeg synes dette er en fremragende film, der dog lider en smule af den lange spilletid, men som alligevel efterlader et stærkt indtryk.

Det skal dog siges at man gør sig selv en bjørnetjeneste hvis man forventer noget som helst i retningen af "Se7en", "The Game" eller "Fight Club". "Zodiac" er langt mere neddæmpet og den er Finchers mest modne film til dato.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#10 chandler75 16 år siden

# 7 Hvis du læser nyheder på Filmz ville du nok også være faldet over "afsløringen" - stort set samtlige nyheder, der relaterer til filmen, fortæller historien: http://www.filmz.dk/movies/details/2008/
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: