Gravatar

#51 filmz-duck-1 17 år siden

Personligt kan jeg huske at den første film jeg var pissebange for var en der hed Rats, eller noget i den stil. jeg har ikke været særlig gammel da jeg så den, nok også derfor jeg synes den var så pisse uhyggelig. Ellers synes jeg at Omen den originale har en ret fed stemning og den første gang jeg så den var jeg også helt færdig. Så den for ikke så længe siden, og det har sq godt nok ødelagt den lidt for mig :D
Gravatar

#52 chronaden 17 år siden

må hellere lige få genset ToTS, så den første gang for 1½ år siden eller noget, kan huske den var mere kedelig end uhyggelig, men visuelt flot.

men prøver igen, kan være den fanger bedre denne gang :>
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#53 davenport 17 år siden

Den første film der skræmte mig var E.T., Men det var også i ´83 og jeg var kun 8. Dog er jeg stadig bange for trolden!, selvom jeg elsker filmen. Den er stadig mega klam for mig.
Det hjalp heller ikke at min far stod med fingerne rundt om dørkarmen og sagde "hoooommmeee".. Det fik han et kick ud af, jeg fik traumer for rumvæsner.

Min far havde en ven der havde en videobutik. Og på gyserhylden var der en kassette, der altid skræmte mig. Jeg vidste at jeg ikke skulle gå hen og se på den, fordi jeg ville ligge søvnløs i flere nætter.. Denne: http://www.dvdresurrections.com/images/Xtro_Wallpa...
Som faktisk er ret klam.
Må hellere få den købt hjem, og se om den er uhyggelig. (Er jo en stor dreng nu!)

Kan godt huske dengang i 80erne, da DR sendte gysere. Jeg så også The Entity i den forbindelse, hvilket resulterede i at jeg inviterede vores Sant Bernhard til at sove på mit værelse.
Så sendte de Cujo, og så var den idé ligesom ligemeget..

Lige nu har jeg Communion stående, men har ikke mod til at se den endnu. (Min oplevelse med de små grå mænd er stadig for tæt på)
Har også læst bogen og den er sindsyg vammel, imo.

Så konklusionen må blive, at det mest er ting fra rummet der skræmmer mig.

Har nu aldrig været bange for Critters...

;)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#54 filmz-perelli 17 år siden

Den klart mest skræmmende film, jeg nogensinde har set er uden sammenligning Schizofrantic - fuck, hvor er den skummel!
Gravatar

#55 wiseguy 17 år siden

Efter anbefalingerne fra denne tråd købte jeg jo ”Haute Tension” eller ”Switchblade Romance – Haute Tension” som den jo flot hedder på den danske udgivelse? Så forventningerne var da også skruet lidt op, da den røg i afspilleren i fredags.
Jeg var nu ikke synderlig imponeret, da rulleteksterne begyndte at rulle over skærmen. Først og fremmest synes jeg ikke, at der er nogen som helst grund til at nævne den i en tråd med titlen ”Uhyggeligste film ever” Den er jo på ingen måde uhyggelig!! Én eneste gang rejste hårene sig på mine arme og det var slutscenen, som jeg vil betegne som en billig chokeffekt! Filmen er ganske vist temmelig blodig og bestialsk, men det serveres efter min mening ganske stemningsløst og blottet for uhygge.
”Haute Tension” er en typisk og ganske forglemmelig slasher-film! Filmens plottwist er alt andet end gennemført og jeg synes slet ikke, at det holder vand set i forhold til en del scener i filmens begyndelse.
Alexandre Aja har efterfølgende instrueret 2006 remaket af ”The Hills Have Eyes”, som jeg fandt utrolig interessant og drøn intens. Det første overfald på autocamperen slog totalt benene væk under mig og efterlod mig med åben mund og polypper. Med den film i baghovedet virker ”Haute Tension” som en omgang venstrehåndsarbejde fra Aja, men det kan selvfølgelig også bare være, at han vitterlig har udviklet sig til at blive en meget bedre instruktør imellem de to film.
”Haute Tension” er ikke en decideret dårlig film, men den vil snart være glemt af mig og den formåede på ingen måde at skræmme mig 3/6.
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#56 filmz-erasure 17 år siden

Følelsen af uhygge er jo som bekendt noget af det mest subjektive, der findes. Jeg er dog nødt til at insistere helt og holdent på, at "Haute Tension" glimrer ved sin intensitet og meget lidt stereotype og aldeles velspillede persontegning, som jeg finder MEGET væsentlig ift. en vurdering af, hvorvidt uhyggen i en film fungerer. Ligesom Kubricks "The Shining" ville være noget nær ligegyldig uden Nicholsons diabolske spil, ligesådan ville "Haute Tension" være en flad omgang, hvis ikke det var for Cécile de Frances fornemme skildring af den mystisk agerende og mere og mere usundt udseende hovedperson i "Haute Tension". Den slags ser man stort set aldrig indenfor horror-genren. Vi er på et skizofrent trip med en i bund og grund tragisk-elskelig hovedperson. Ingen overnaturligheder hér (modsat i "The Hills Have Eyes"), men blot frugten af et forkvaklet menneskesind.

Der er desværre intet ekstramateriale på den danske udgivelse, men på min billigt indkøbte R1-udgave er der stribevis af interviews, der beskriver, hvor mange psykologiske overvejelser, der lå til grund for den relativt billigt producerede film, som blev indspillet i Rumænien. At der er nogle detaljer, som ikke helt fungerer ift. det skumle plot, som åbenbart blev fastlagt efter konsultation med producent Luc Besson, skal jeg gerne medgive.

De anmeldelser, jeg normalt deler smag med, ser sjovt nok lige modsat på Ajas to gysere og betragter "The Hills Have Eyes" som et antiklimaks ift. hans store personlige gennembrud. Noget andet er, at jeg ikke tror et sekund på, at Aja ku' ha' lavet Craven-remake'et uden sine erfaringer med "HT". Kliché-horror-plottet ligger netop i "Hills" og ingenlunde i "HT".

Smag (og uhygge) kan i sidste ende ikke diskuteres... Men "HT" scorer dog højest på IMDB;-)
Gravatar

#57 wiseguy 17 år siden

Smag (og uhygge) kan i sidste ende ikke diskuteres...

Enig! Jeg pointerede blot at ”Haute Tension” ikke formåede at skræmme mig og at jeg egentlig heller ikke fandt filmen som helhed særlig interessant! (uden dog at kalde den for en decideret dårlig film)

Jeg bør måske lige skynde mig at tilføje, at The Hills Have Eyes” heller ikke skræmte mig! Den var IMO blot langt mere intens og underholdende. De fleste slasher-film er skåret over den samme skabelon: Vi stifter bekendtskab med en lille gruppe mennesker og så bliver de ellers aflivet på grusom vis én efter én, som regel på nær en enkelt!

”The Hills…” stjernestund er starten,

Hvor den skider højt og flot på standard-skabelonen! Jeg blev taget totalt med bukserne nede over den voldsomhed, som den lille familie bliver angrebet med! Er det to eller tre, der bliver dræbt næsten med det samme, samtidig med at den yngste pige voldtages?

Det er noget af det mest intense (og chokerende), jeg nogensinde har oplevet i denne type film.
”The Hills” formår ikke holde det høje niveau hele filmen igennem, men jeg følte mig klart bedre underholdt!
Til ”Haute Tension’s” forsvar hører selvfølgelig, at den er skudt for småpenge i forhold til ”The Hills…”, men det ses desværre tydeligt i de fleste drabsscener i ”Haute Tension” som lugter slemt af b-film og teaterblod.

Værst er scenen,
hvor faderen får kappet hovedet af med en kommode!! Originalt men utrolig dårligt lavet rent effektmæssigt!!

For god ordens skyld så ratede jeg i sin tid ”The Hills Have Eyes” 4/6, hvor jeg giver ”Haute Tension” 3/6.

Men "HT" scorer dog højest på IMDB;-)

Her snakker vi vist træskolængder ikk’? ;o)
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#58 filmz-Narniabæver 17 år siden

"An American Haunting", "Stir of Echoes", "Signs" og "The Others".
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#59 filmz-maxhh 17 år siden

Alien står stadig som en af mine mest skræmmende oplevelser med film...

Mvh

MaxHH
"Anyway, there he was, poor chap. Happy as a lark and without a cent."
Gravatar

#60 Bony 17 år siden

Det var lige jeg fik sved på panden af at læse disse indlæg her. Jeg havde glemt alt om det X-Files afsnit som flere gange er nævnt her. Det med fyren som kunne klemme sig igennem små steder. Men det er absolut en af de tv/film episoder som jeg husker mest fra min barndom. Jeg var sygelig ræd for ventilatoren tæt ved sengen på mit eget værelse efter at have set afsnittet. Det satte sgu nogle mareridt igang dengang. :)

Ellers tror jeg også at jeg måske var lidt for ung da jeg så Poltergeist og Hitchcocks Fuglene. De forfulgte mig ihvertfald et par uger efter. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/

Skriv ny kommentar: