• Jeg kender ikke hans film
    58%
  • De syv samuraier
    26%
  • Ran
    4%
  • Yojimbo
    2%
  • Rashomon
    2%
  • Rødskæg
    1%
  • Ikiru
    1%
  • Kagemusha
    1%
  • Stray Dog
    1%
  • Den skjulte fæstning
    1%
  • Dersu Uzala
    1%
  • Dreams
    1%
  • Drunken Angel
    0%
  • Anden Kurosawa-film
    0%
  • Blodets trone
    0%
  • Himmel og helvede
    0%

Stemmer i alt: 1103

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#21 The Duck 15 år siden

Har kun set Rashomon, Yojimbo og De Syv Samuraier, og her imellem vinder Yojimbo, som er en fabelagtig film.
Gravatar

#22 The Duck 15 år siden

#20 Hvem kender ikke til bukkake? Det kan da kun være 1800-tals puritanere, som ved hjælp af en tidsmaskine er rejst frem til vores tid!
Gravatar

#23 Åkepool 15 år siden

Kender ham og hans film udemærket, men har ikke set en eneste, så det blev en blank stemme.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#24 Antlion 15 år siden

#19:

Sådan er det jo altid? Eksempelvis: De fleste kender Tarantino, men ikke Corbucci og Leone, Godard og Melville, Fujita og Kurosawa eller Kubrick og Walsh m.m., som alle hver i sær er grunden til hans eksistens som filminstruktør.
Gravatar

#25 sunz 15 år siden

De syv samuraier...overhovedet ingen tvivl!

Men i det hele taget er alle hans film storslåede mesterværker. Herunder er Seven Samurai klart en af filmhistoriens absolut bedste film. Ran kommer nr. 2 i mine øjne.
Gravatar

#26 dolphinfriendly 15 år siden

En ganske fremragende instruktør, med en lang række mesterværker. Mens min yndlingsfilm af ham er "Rashômon", er film som bl.a. "De Syv Samuraier", "Yojimbo", "Ikiru" og "Den skjulte fæstning" helt suveræne.

Apropos trivia, var Lucas mere end inspireret af sidstnævnte film, da han lavede "Star Wars - A New Hope".

Til jer der ikke har set Kurosawa - kom igang! Der er virkeligt en guldgrubbe af filmoplevelser på højeste plan i vente. :)

Gravatar

#27 evermind 15 år siden

Jeg har desværre endnu kun set De Syv Samuraier, må jeg med skam erkende. Men fordi det er så dejlig en film, får den alligevel min stemme trods det manglende sammenligningsgrundlag. Til gengæld er det helt sikkert, at jeg skal have set mere! :)

Thomsen (12) skrev:
Hvis du nogensinde har set Græsrødderne/ A Bug's Life, så har du set handlingen i De syv samuraier (i meget brede træk).

Damn, sådan har jeg sgu aldrig tænkt på det. :) Kunne være, jeg skulle se A Bug's Life igen, for det er godt nok længe siden ... (nu så jeg den vist også før, jeg så samuraierne - måske derfor jeg ikke lige har tænkt over lighederne?)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#28 Highland Park 15 år siden

Jeg stemte på "De syv samuraier". Ligesom Benway så jeg filmen i min barndom, da DR viste den uforkortede udgave en sen eftermiddag. Det var en af mine allerførste rigtig store filmoplevelser. Resten af familien faldt desværre i søvn undervejs. :/

Men Kurosawa er en mester uden lige, og det er derfor, som andre også har påpeget, svært at vælge. Min stemme kunne også være faldet på f.eks. "Rødskæg" eller "Blodets trone".
Den eneste Kurosawa-film jeg indtil videre er blevet skuffet over er "Kagemusha". Den sagde mig desværre ikke så meget.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#29 rockysds 15 år siden

Jeg har ikke fået set "Dreams", "Stray Dog" eller "Drunken Angel" endnu af de listede, men af de andre er det ... er det ... svært at vælge imellem. "De syv samuraier", "Ikiru", "Himmel og helvede" samt "Blodets trone" og "Kagemusha" regner jeg nok for de fem bedste. Smed dog til sidst stemmen på "Ikiru".
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#30 Queequeg 15 år siden

Rashomon eller Dodes-ka-Den.

De her Polls er så afslørende for forummet og dets brugere. :-)

Skriv ny kommentar: