• Jeg kender ikke David Leans film
    44%
  • "Broen over floden Kwai"
    22%
  • "Lawrence of Arabia"
    18%
  • "Doctor Zhivago"
    8%
  • "Oliver Twist"
    5%
  • "A Passage to India"
    1%
  • "Store forventninger" (1946)
    1%
  • "Brief Encounter"
    0%
  • Anden
    0%
  • "Ryan's Daughter"
    0%

Stemmer i alt: 844

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#1 filmz-jonasgr 16 år siden

Ja dette er jo en af mine absolut yndlingsinstruktører. Størstedelen af hans film er fremragende og en hel del af dem er mesterværker.
Lawrence of Arabia er den bedste af dem han har lavet. Et episk mesterværk, med nogle helt fantastiske landskabsbilleder og skuespilspræstationer i særklasse.

Nr. 2 vil for mit vedkommende være Doctor Zhivago som er en fantastisk kærlighedshistorie, måske endda den bedste. Den går helt ind under huden på mig og slutningen, uden at røbe for meget, er simpelthen så grusom.

Dernæst bliver det straks meget værre. The Bridge on the River Kwai er et fantastisk krigsdrama som kan ses igen og igen og det er nok også disse tre film som han er mest kendt for. Man skal dog ikke snyde sig selv for hans tidlige værker som Brief Encounter, Great Expectations og Oliver Twist. De to sidstnævnte er nogle af de bedste Charles Dickens' filmatiseringer der er blevet lavet.

Selv Ryan's Daughter er et kig værd. Dette var filmen som mere eller mindre endte hans karriere, selvom han godt nok lavede A Passage to India senere. Mange mener det var på grund af den hårde kritik som filmen fik var grunden til at han holdte en pause og andre at han simpelthen ikke havde held med at få lanceret nogle af sine mange projekter.

Men en fantastisk instruktør.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#2 wimmie 16 år siden

Har kun set Broen over floden Kwai, Great Expectations og Oliver Twist - alle gode film men Broen over floden Kwai er jo helt fantastisk...må se at få set nogle af de andre også...
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#3 filmz-Kadann 16 år siden

"Lawrence of Arabia"
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#4 mr gaijin 16 år siden

Meget svær poll. Men det bliver "Lawrence". Det er den af hans film, der vækker flest tanker og følelser i mig. Den har noget på hjerte. Om idealisme, ambitioner, vilje, håb. Og det må være det væsentligste kriterium.

Jeg har ikke set så mange af hans tidligere film, men jeg har næsten lige anskaffet mig "Brief Encounter", der er meget billig for tiden hos Play.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#5 deathlikesilence 16 år siden

Broen over floden Kwai... er jo en de bedte film der er lavet imo.
No, I'm not a pessimist. At some point the world shits on everybody. Pretending it ain't shit makes you an idiot, not an optimist.
Gravatar

#6 filmz-Bruce 16 år siden

Gentlemen .... Let's broaden our minds!!!

... Lawrence!!!!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 Benway 16 år siden

For mit vedkommende blev det tæt løb mellem "Lawrence of Arabia", "Broen over floden Kwai" og "Brief Encounter". Sidstnævnte er nok den, jeg bliver mest bevæget af, men "Lawrence" er i sin egen klasse. Den er vel nærmest Leans "2001".
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#8 moulder666 16 år siden

Ved mig blev det "Broen over floden Kwai". Det er den eneste af hans film, der har sagt mig noget. Jeg har forsøgt at se Lawrence of Arabia to gange, og dens tempo slår mig simpelthen ihjel! Doktor Zhivago kunne dog i det mindste holde mig vågen, mens Great Expectations også var en dræber for mig! :-)
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#9 tiany 16 år siden

Det var godt nok svært for mig at vælge: Det stod mellem Doctor Zhivago, Lawrence of Arabia og Broen over floden Kwai

Var meget meget tæt på at vælge den sidste, men i sidste øjeblik blev det Doctor Zhivago
Valar morghulis
Gravatar

#10 deathlikesilence 16 år siden

pt. 47 stemmer på "Jeg kender ikke David Leans film"

Seriøst hvordan kan man på en filmside stemme det ? Hvis man ikke kender "Broen over floden Kwai", "Lawrence of Arabia" og "Doctor Zhivago" burde man nægtes adgang biografer m.m. indtil der været rettet op på det. De tre film burde være fast kendskab hos en hver filmnørd, om man så kan lide dem eller ej (hvilket er en helt anden snak ;) ).
No, I'm not a pessimist. At some point the world shits on everybody. Pretending it ain't shit makes you an idiot, not an optimist.

Skriv ny kommentar: