-
Jeg kan ikke fordrage hans film!45%
-
Riget I + II28%
-
Dogville6%
-
Idioterne6%
-
Dancer in the Dark6%
-
Breaking the Waves4%
-
Europa2%
-
Direktøren for det hele1%
-
De fem benspænd1%
-
Forbrydelsens element1%
-
Manderlay0%
-
Epidemic0%
Stemmer i alt: 894
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#51 Thomsen 15 år siden
Problemet er, at det er et pendulord, hvor betydningen er ved at skride (ligesom fx bjørnetjeneste). De private ordbogsudgivere er som regel ret hurtige til at hæfte sig ved nye betydninger og tage dem med, mens DS har en mere konservativ tilgang, hvor man gerne ser tiden an. Der er dog næppe den store tvivl om, at "den engelske brug" af patetisk er kommet for at blive.
#52 Thomsen 15 år siden
#53 Wrangque 15 år siden
#54 filmz-Bruce 15 år siden
Krig om majonæsen
Siden 1985 har man ifølge Dansk Sprognævn frit kunnet vælge, om man vil skrive navnet på den gullige blanding af olie og æggeblommer som mayonnaise eller majonæse. Men det foregik ikke uden sværdslag. Majonæsekrigen kalder man ligefrem den periode i 1985, hvor en hidsig og følelsesladet debat om stavemåder fyldte aviser, fjernsyn og radio. Krigen begyndte, da Dansk Sprognævn lagde op til, at de i en kommende udgave af Retskrivningsordbogen ville tillade en fordansket stavemåde af en række fremmedord, heriblandt mayonnaise. Efter denne heftige krig om ord endte Dansk Sprognævn med at tillade et frit valg mellem stavemåderne mayonnaise og majonæse
Endog er der en Pia Quist, adjunkt ved Afdeling for Dialektforskning, som mener, at der i dag er større chance (chance? Prøv med ordet risiko!!!) for at danskerne vil kunne se rimeligheden i at stave mere lydret - fordi en mere lydret stavning ville adskille sig fra det engelske skriftsprog og se mere "dansk" ud.
MEGET flot argumentation. RIMELIGHED for at stave lydret? De ær sku da kån fårdi fårlk gænæralt stavar a hælvæde tel orv vi så dærfår sorm altid, skal enrætte ors æfter lavæste fællæsnævnar.
Der er mere om tumpen her:
http://sproget.dk/nyheder/er-danskerne-parate-til-...
#55 filmz-jonasgr 15 år siden
'Cause I'm evil"
#56 Highland Park 15 år siden
Snart bliver "nice" vel også hilst velkommen i det danske sprog, og det bliver sikkert også helt acceptabelt at sige/skrive "det ligner at" og "det virker til at".
#57 Thomsen 15 år siden
"Tjekke" irriterede mig også grænseløst i starten. Men jeg har åbenbart vænnet mig til det, for jeg tænker ikke over det længere.
Man begynder sgu at føle sig smågammel, når ens sprog pludseligt er forældet.
Apropos det, så læser jeg i øjeblikket en knap 100 år gammel oversættelse af Charles Dickens' En fortælling om to byer. Der er godt nok mange vendinger, der fuldstændigt er forsvundet ud af sproget. Det kan være hele afsnit, der kan være svære at forstå, fordi oversætteren har brugt datidens populære slangudtryk, som ikke giver nogen mening for en nutidig læser - og jeg er altså ikke uvant med at læse gamle bøger.
#58 Highland Park 15 år siden
Kors i hytten! Du har sgu ret i, at "fx" er en gyldig forkortelse! Det vidste jeg ikke. Og jo det er ganske rigtigt uden punktum. Man kan altid slå det op i retskrivningsordbogen her: http://www.dsn.dk/
Ja sådan har jeg det også...
Apropos "patetisk" så har du helt ret Thomsen. Jeg kan anbefale, at man læser artiklen Noget om pendulord og andre irriterende sprogforandringer, hvor der bl.a. står følgende:
#59 Kruse 15 år siden
#60 Highland Park 15 år siden
Jeg kan i øvrigt ikke lade være med at studse over, at hr. Jensen konsekvent skriver "fx". Der går sikkert ikke mange år, før det bliver acceptabelt at skrive "for exempel".